آسمان اندونزی قرمز شد

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان چهار شنبه، ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
آسمان اندونزی قرمز شد

شاید تصور کنید این تصویر قرمز رنگ متعلق به سیاره مریخ است؛ اما آتش‌سوزی گسترده هفته گذشته در اندونزی باعث شد آسمان آن به رنگ خون در بیاید.

در نگاه اول احتمالا تصور می‌کنید که این تصویر، یکی از عکس‌های ناسا از مریخ است؛ اما در واقع این عکس متعلق به آسمان اندونزی است که آخر هفته گذشته به‌دلیل آتش‌سوزی گسترده به‌طور کامل قرمز شد. این آتش‌سوزی که به‌طور ترسناکی یادآور آتش‌سوزی ماه گذشته در جنگل های آمازون بود، باعث شد پدیده خاصی به نام پراکندگی رایلی (Rayleigh scattering) اتفاق بیفتد. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که ذرات ریز حاصل از آتش‌سوزی افزایش می‌یابند و باعث می‌شوند هوا قرمز به نظر برسد. ریزگرد در نتیجه‌ی سوزاندن مواد ناخواسته در اندونزی پدید آمد که معمولا بین ماه‌های ژوئیه و اکتبر در طول فصل خشک سال انجام می‌شود.

زونی شوفی یاتون نیسا (Zuni Shofi Yatun Nisa) ویدیویی از این اتفاق گرفته بود و آن را در توییتر پست کرد. او در توضیحات این ویدیو نوشته است:

این مریخ نیست. این جامبی (Jambi - استانی در اندونزی) است. ما انسان‌ها به هوای پاک نیاز داریم، نه دود.

به گفته‌ی پروفسور کو تیه یانگ (Professor Koh Tieh Yong)، استاد علوم اجتماعی دانشگاه سنگاپور، ذراتی که اندازه‌ی آن‌ها حدود ۰٫۰۵ میکرومتر یا بزرگ‌تر باشد، طی دوره‌های ریزگرد بیشتر هستند و «همین باعث می‌شود که نور قرمز بیشتر از نور آبی در جهات مختلف پراکنده شود. به همین خاطر است که هوا بیشتر به رنگ قرمز متمایل می‌شود». یانگ می‌گوید که قرمز بودن هوا، حوالی ظهر که خورشید وسط آسمان است، مشخص‌تر می‌شود.

هر دو طیف شرکت‌های کشاورزی بزرگ و کشاورزان معمولی، زمانی که از شرایط آب و هوایی خشک به‌منظور تمیز کردن فضا برای روغن پالم، نیشکر و مزارع کاغذ استفاده ‌می‌کنند، در برابر آتش‌سوزی‌ها مسئول هستند. با وجود اینکه آتش‌سوزی مواد ناخواسته ساده ترین راه برای تمیز کردن زمین‌ها محسوب می‌شود، به‌شدت خطرناک (و غیرقانونی) است؛ چراکه آتش معمولا به جنگل‌های حفاظت‌شده سرایت می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه