اجماع علمی درباره تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت انسان به ۹۹ درصد رسید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۰
اجماع علمی درباره تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت انسان به ۹۹ درصد رسید

اجماع علمی درباره‌ی تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت انسان به ۹۹ درصد رسیده است و دانشمندان معتقدند که زمین بی‌شک درحال گرم‌شدن است.

پژوهشگران با انتشار سه پژوهش دیگر، مهر تأییدی بر عقیده‌ی قریب‌به‌اتفاق دانشمندان مبنی بر واقعی‌بودن تغییرات اقلیمی زده‌اند. بیش از ۹۹ درصد از دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که گرمایش جهانی، واقعی و ناشی از فعالیت‌های انسانی است. یافته‌های دانشمندان همچنین نشان می‌دهد که گرمایش کنونی در مقایسه با ۲۰۰۰ سال گذشته، بی‌سابقه بوده است.

بااینکه اغلب سیاستمداران و سرمایه‌گذاران شرکت‌ها این موضوع را انکار می‌کنند، اما دانشمندان با انتشار پژوهش‌های نگران‌کننده، تمام شواهدی را که واقعی‌بودن تغییرات اقلیمی را نشان می‌دهند، تکرار و تأیید کرده‌اند، به امید اینکه اجماع علمی بتواند آن‌ها را متقاعد کند. استیفن برونیمان از دانشگاه برن می‌گوید:

دیگر شکی وجود ندارد، به‌خصوص که بسیاری از پژوهش‌هایی که بااستفاده از روش‌های مختلف و مجموعه‌ی داده‌ها به بررسی جنبه‌های گوناگون سیستم آب‌وهوایی پرداخته‌اند، این موضوع را ثابت کرده‌اند.

تغییرات اقلیمی

طبق سه پژوهش دانشمندان که در مجله‌ی Nature و Nature Geoscience منتشر شده است، افزایش دما طی ۲۰۰۰ سال گذشته به‌شدت چند دهه‌ی اخیر نبوده است. بااینکه سایر تغییرات دمایی نظیر عصر یخبندان کوچک، در مناطق خاص و به‌صورت دوره‌ای اتفاق افتاده‌اند،‌ اما رکورد افزایش دمای کنونی بر سراسر جهان تأثیر گذاشته است.

پژوهشگران با استفاده از شاخص‌های غیرمستقیم مانند شواهد موجود در درختان، یخ‌ها و رسوب‌ها دریافتند که تغییرات اقلیمی هیچ‌گاه به‌اندازه‌ی اکنون بحرانی نبوده است. جیمز کوک، نویسنده‌ای است که مقاله‌ی اصلی مربوط به اجماع علمی را در سال ۲۰۱۳ نوشت. او می‌گوید:

خوشبختانه، درک مردم از این اجماع علمی درحال افزایش است؛ هرچند خبر بد اینجا است، با اینکه باید اقدامات زیادی انجام شود، انکارکنندگان تغییرات اقلیمی همچنان به حملات خود به این اجماع علمی ادامه می‌دهند.

هفته‌ی گذشته، مقاله‌ی اصلی یک میلیون‌بار دانلود شد و آن را به پرخواننده‌ترین پژوهش مؤسسه‌ی فیزیک تبدیل کرد. کوک، مقاله‌ای تکمیلی برای آن نوشت، اما به‌دلیل افزایش فجایع و توجهات به تغییرات اقلیمی، او قصد بازنگری در مقاله‌اش را دارد.

مطالب مرتبط:

منبع inhabitat

دیدگاه