چه مکان‌هایی در سال ۲۰۱۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند؟ (قسمت اول)

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
چه مکان‌هایی در سال ۲۰۱۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند؟ (قسمت اول)

طی چند روز گذشته کمیته میراث جهانی یونسکو تعدادی از نامزدهای اضافه شدن در فهرست میراث جهانی یونسکو را بعد از بررسی‌های لازم، به این فهرست اضافه کردند.

به‌تازگی کمیته میراث جهانی یونسکو در نشست سالانه خود در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، ۲۹ جای دیدنی فرهنگی و طبیعی را به لیست خود اضافه کرد؛ از ویرانه‌های باستانی بابل در عراق گرفته تا معماری فرانک لوید رایت و منطقه Prosecco در شمال شرق ایتالیا.

نشست سالانه اعضای فرهنگی سازمان ملل متحد افزوده شدن این مکان‌های فرهنگی، طبیعی و آن‌هایی که ترکیبی از این دو هستند را به فهرست حفاظت خود تصویب کرد و تعداد مکان‌های ثبت شده در  این فهرست یونسکو به ۱۱۲۱ رسید که همگی دارای «ارزش برجسته جهانی» هستند.

در ادامه می‌خواهیم نگاهی کلی به ۲۹ مکان فرهنگی و طبیعی بیندازیم که موفق شدند از میان نامزدهای مختلفی که امسال به یونسکو ارسال شده بودند، به ثبت جهانی برسند. 

بناهای باستانی آهنین در بورکینافاسو

بناهای باستانی آهنین در بورکینافاسو

منبع عکس: وب‌سایت http://whc.unesco.org

بناهای باستانی آهنین نمایانگر مراحل اولیه تولید آهن در آفریقا است. این ۵ مکان در سراسر بورکینافاسو واقع شده‌ است و شامل کوره‌های ذوب آهن، کپه‌های خاکستری و سایر آثار به جا مانده از استخراج معدن می‌شود. توسعه این تکنولوژی منجر به سنت‌های آهنگری شده است که هنوز هم رواج دارد. 

شهر باستانی بابل در عراق

شهر باستانی بابل عراق

بابل زمانی یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بین‌النهرین محسوب می‌شد

بابل یکی از بناهای باستانی است که زمانی یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بین‌النهرین در عراق محسوب می‌شد. این بنا شامل بقایای شهر باستانی بابل جدید، دیواره‌های شهر و چند معبد می‌شود.

در دوران سلطنت نبوکدنصر دوم (۶۰۴ تا ۵۶۱ قبل از میلاد مسیح) بازسازی کامل زمین‌های امپراتوری از جمله برج زیگورات (یا معبد پلانی اتمنانکی) و ساخت دروازه ایشتار انجام گرفت. 

باگان در میانمار

باگان در میانمار

منبع عکس: وب‌سایت tripsavvy

باگان چشم‌اندازی از معماری تاریخی بودایی در میانمار است که تقریبا ۳۶۰۰ گنبد مقبره، معبد، صومعه و سازه‌های مرتبط را شامل می‌شود. 

این بنا نشان‌دهنده هسته بزرگ‌ترین امپراتوری بودایی آن زمان (یعنی قرن ۱۱ تا ۱۳ میلادی) است. باگان هنوز هم کاربری مذهبی دارد و مورد استفاده بودایی‌ها قرار می‌گیرد. 

محوطه فرهنگی Budj Bim در استرالیا

مناظر فرهنگی Budj Bim در استرالیا

منبع عکس: وب‌سایت whc.unesco.org

مناظر فرهنگی Budj Bim دربردارنده یک سیستم آبزی‌پروری باستانی است که توسط مردم بومی Gunditjmara توسعه یافته بود. آن‌ها جریان آب را از طریق سنگ‌های آتشفشانی دستکاری می‌کردند و ماهی‌ها را آنجا گیر می‌انداختند. هنوز هم مردم بومی Gunditjmara استرالیا چنین روش‌هایی را در سنت‌های فرهنگی زندگی‌شان دارند و آن‌ها را در کار و زندگی خود به کار می‌گیرند.

کلیساهای مدرسه معماری Pskov در روسیه

کلیساهای مدرسه معماری Pskov در روسیه

منبع عکس: وب‌سایت rbth

کلیساهای مدرسه معماری Pskov در روسیه، منعکس‌کننده دوران طلایی شهر است و بهترین نمونه از این سبک محسوب می‌شود. قدمت این ساختمان‌ها اغلب به قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی می‌رسد، زمانی که Pskov، شریک تجاری مهمی در پیمان هانسیتیک بود. این مجموعه شامل معماری مذهبی، دفاعی و شهری می‌شود. 

تپه های باستانی تدفین دیلمون در بحرین

تپه های باستانی تدفین دیلمون در بحرین

تپه‌های باستانی تدفین دیلمون در بحرین نمایانگر معماری و سنت‌های مربوط با تدفین مردگان در فرهنگ دیلمون است. این مجموعه ۲۱ جز دارد که درمجموع شامل هزاران تپه تدفین می‌شود. 

ساختمان‌های فرانک لوید رایت در آمریکا

ساختمان های فرانک لوید رایت

منبع عکس: وب‌سایت architecturaldigest

معماری قرن بیستمی فرانک لوید رایت شامل ۸ ساختمان می‌شود که توسط این معمار آمریکایی طراحی شده است

معماری قرن بیستمی فرانک لوید رایت شامل ۸ ساختمان می‌شود که توسط این معمار آمریکایی طراحی شده است.

این ساختمان‌ها شامل یک خانه ساده، یک کلیسا، یک موزه و... در آمریکا می‌شود. این‌ها جنبه‌های مختلف کار این معمار را نشان می‌دهد که در زمان خود بسیار نوآورانه بود و سازگار و هماهنگ با شرایط اجتماعی، اقتصادی و طبیعی آمریکایی بود.

ایده‌های رایت بر جنبش مدرن اروپا در زمینه معماری نیز تاثیر گذاشته است.

سرزمین‌ها و دریاهای جنوبی فرانسوی 

جزیره سنت پائول فرانسه

سرزمین‌ها و دریاهای جنوبی فرانسوی گروهی از جزایر آتشفشانی جدا از هم در منطقه قطب جنوب است. 

این مکان ثبت شده در میراث جهانی یونسکو شامل مجمع‌الجزایر کروزت (Crozet)، جزایر Kerguelen و جزایر آمستردام و سنت پائول فرانسه می‌شود. این جزایر به‌خاطر پرندگان دریایی (به‌خصوص بزرگ‌ترین کلنی پنگو‌ئن‌های امپراتور) و پستاندارانی مثل دلفین و خوک آبی شهرت دارند.

جنگل‌های هیرکانی در ایران

جنگل های هیرکانی

جنگل‌های هیرکانی قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا هستند

جنگل های هیرکانی که گفته می‌شود قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا هستند، القابی همچون «فسیل زنده»، «موزه طبیعی»، «یادگاری از اولین دوره جنگل روی زمین» و «بازمانده‌ای از دوران سوم زمین شناسی و عصر یخبندان» را یدک می‌کشد. این جنگل‌ها زمینی به مساحت ۵۵٬۱۰۰ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد و شامل ۵ استان مرزی ایران، یعنی اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی می‌شود. 

این جنگل‌ها از نظر پوشش گیاهی و تنوع زیستی بسیار غنی است و در آن ۱۵۰ گونه بومی درختی و بوته‌ای، ۶۰ گونه پستاندار، ۳۴۰ گونه پرنده، ۶۷ گونه ماهی، ۲۹ گونه خزنده و ۹ گونه دوزیست وجود دارد. 

شهر جیپور در راجستان هند

شهر جیپور در راجستان هند

منبع عکس: وب‌سایت tripsavvy

جیپور را به‌دلیل وجود ساختمان‌هایی به رنگ صورتی، «شهر صورتی» می‌نامند

شهر جیپور راجستان ترکیبی از هندوی باستان، امپراتوری مغولی هند و ایده‌های معاصر غربی است. این شهر را به‌دلیل وجود ساختمان‌هایی به رنگ صورتی، «شهر صورتی» می‌نامند. در جیپور صورتی را رنگ مهمان‌نوازی می‌دانند و به همین دلیل در سال ۱۸۷۶، برای آماده‌سازی شهر برای بازدید شاهزاده ولز، آن را به رنگ صورتی درآوردند. قدمت خود شهر به قرن ۱۸ برمی‌گردد و شهری تاریخی به حساب نمی‌آید. 

رصدخانه جوردل بانک

رصدخانه جوردل بانک

منبع عکس: وب‌سایت http://www.jodrellbank.manchester.ac.uk/

رصدخانه جوردل بانک (Jodrell Bank Observatory) یکی از اولین رصدخانه‌های رادیویی نجوم در جهان است. این رصدخانه بخشی از دانشگاه منچستر است و به واسطه چندین پیشرفت تکنولوژی مهم، نقش برجسته‌ای در تحول و تکامل نجوم رادیویی ایفا کرده است. کارهای مهمی که این رصدخانه در این زمینه انجام داده است، شامل تحقیق در مورد شهاب‌سنگ‌ها، دور اخترها، اخترهای تپنده، مایزرها و لنزهای گرانشی و ردیابی کاوشگران فضایی در آغاز عصر فضا می‌شود.

Kladruby nad Labem در جمهوری چک

Kladruby nad Labem

منبع عکس: وب‌سایت wikipedia

زمین‌های پرورش و تربیت اسب‌های کالسکه تشریفاتی در Kladruby nad Labem در کشور جمهوری چک جایی است که در آن به‌طور انحصاری اسب‌های Kladruber پرورش داده می‌شود. این اسب‌ها در مراسم‌های دربار امپراتوری هابسبورگ مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

اینجا یکی از مهم‌ترین موسسات پرورش اسب در اروپا است که تا به امروز فعالیتش ادامه دارد.

معدن استخراج سنگ چخماق ماقبل تاریخی Krzemionki 

معدن استخراج سنگ چخماق ماقبل تاریخی Krzemionki 

منبع عکس: وب‌سایت whc.unesco.org

معدن استخراج سنگ چخماق ماقبل تاریخی Krzemionki در لهستان از ۴ معدن تشکیل شده که قدمت آن به دوران نوسنگی تا عصر برنز باز می‌گردد. 

سایت باستان شناسی Liangzhu 

سایت باستان شناسی Liangzhu 

منبع عکس: وب‌سایت prnewswire

خرابه‌های باستانی شهر Liangzhu نشان از تحقق تمدن شهری در حوزه رودخانه یانگ تسه از اواخر هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد مسیح دارد. این شهر مرکز قدرت و فرهنگ Liangzhu بود. مردمان این خطه فرهنگ کشاورزی غنی از جمله آبیاری، کشت برنج و آبزی‌پروری داشتند. 

کاخ، صومعه و پارک شکاری سلطنتی مافرا

کاخ، صومعه و پارک شکاری سلطنتی مافرا

منبع عکس: وب‌سایت lisbonprivatetours

ساختمان سلطنتی مافرا (کاخ، باسیلیکا، صومعه، باغ Cerco و پارک مخصوص شکار Tapada) کاخ و صومعه‌ قرن هجدهمی است که بر اساس برنامه ایدوئولوژیک پادشاه Joao پنجم ساخته شده است. 

این مجموعه وسیع همچنین به‌عنوان صومعه راهب فرانسیسکان مورد استفاده قرار می‌گرفت و در نزدیکی پارک شکاری سلطنتی قرار دارد. 

در قسمت بعدی این مقاله، ادامه فهرست اضافه شده بر میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۱۹ را به شما معرفی می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه