۱۰ کاری که باید در سفر به باکو انجام دهید

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
۱۰ کاری که باید در سفر به باکو انجام دهید

باکو، پایتخت آذربایجان، جذابیت‌های بسیاری دارد که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. برترین کارها و تفریحاتی را که در این شهر می‌توانید انجام دهید را بشناسید.

آیا می‌خواهید برای سفر به آذربایجان برنامه‌ریزی کنید و به دنبال بهترین کارها و تفریحاتی هستید که باید در باکو انجام دهید؟ پایتخت این کشور ترکیبی از تاریخ، فرهنگ و مدرنیته، در محیطی تمیز و جذاب در امتداد دریای خزر است. اگر یک بار در تور باکو شرکت کرده باشید، به احتمال زیاد دوست دارید بار دیگر به این شهر سفر کنید و به تماشای سایر جاذبه‌های آن را که از قلم انداخته‌اید بروید. در ادامه ۱۰ جاذبه برتر باکو را که شامل بهترین نقاط برای بازدید، عکاسی و تجربیات فرهنگی است، به شما معرفی می‌کنیم. 

هر زمانی که قصد سفر به این کشور را دارید، می‌توانید تور ارزان باکو را از طریق آژانس‌های مسافرتی که با ما همکاری دارند، خریداری کنید. ما در کجارو این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

قلعه یا برج دختر (Maiden’s Tower) را ببینید

قلعه دختر باکو

در مرکز ایچری شهر (بخش قدیمی باکو) برج استوانه‌ای به طول ۲۹ متر قرار دارد. گفته می‌شود این برج که برج دختر نام دارد،  بیش از هزار سال قدمت دارد و تاریخ ساخت آن به چیزی حدود قرن ۷ و ۱۲ میلادی برمی‌گردد. امروزه این برج نماد بخش قدیمی شهر است. به طرز مرموزی، هیچ کدام از کارشناسان دلیل ساخت این سازه را نمی‌دانند. 

بسیاری معتقد هستند که قبل از تبدیل شدن این سازه به برج نگهبانی و دیده‌بانی، زمانی این قلعه معبد زرتشتیان بوده است. درباره این برج داستان‌ها و افسانه‌های زیادی وجود دارد. داخل آن نیز موزه و یک راه پله مارپیچ وجود دارد که شما را به بالای برج می‌رساند. 

از ایچری شهر (Icheri Sheher) دیدن کنید

ایچری شهر

بخش تاریخی و مستحکم هسته‌ای شهر محل قرارگیری برج دختر، کاخ شیروان‌شاه و دروازه مراد است

از ایچری شهر دیدن کنید؛ اینجا نیز مثل بسیاری از مراکز تاریخی دیگر در سراسر جهان، یکی از برترین جاهایی است که در سفر به باکو باید از آن دیدن کنید. بخش تاریخی و مستحکم هسته‌ای شهر محل قرارگیری برج دختر، کاخ شیروان‌شاه و دروازه مراد است. از سایر جاهای دیدنی ایچری شهر می‌توان به ویرانه‌های حمام سابق، مساجد و کاروانسراها اشاره کرد. کاروانسراها نوع اولیه‌ هتل بودند و اغلب تاجرانی که به باکو سفر می‌کردند، شب را در آن‌ها سپری می‌کردند. 

در قرن ۱۵ میلادی، بعد از زمین لرزه ویرانگر شماخا، پایتخت سابق، پادشاهان شیروان‌شاه پایتخت را به باکو انتقال دادند. آن‌ها ایچری شهر را توسعه دادند و دیوارهای آن را مستحکم‌تر کردند. بسیاری از مردم در داخل فضای دیوارکشی شهر زندگی می‌کردند، تا اینکه اولین حلقه چاه نفت باکو در قرن ۱۹ کشف شد و باکو قدم در راه مدرنیته گذاشت. 

برج‌های شعله را در شب تماشا کنید

برج های شعله باکو

ارتفاع بلندترین این برج‌ها ۱۸۲ متر است

برج‌های شعله، شامل ۳ آسمان خراش در مرکز شهر باکو است که به شکل شعله‌های آتش، آسمان این شهر را زینت داده‌اند. هویت آذربایجان ارتباط بسیار نزدیکی با آتش دارد، از گازهای زیرزمینی که به شعله‌های بی‌پایان تبدیل می‌شوند گرفته تا معابد زرتشتیان که آتش هیچ گاه در آن‌ها خاموش نمی‌شود. ارتفاع بلندترین این برج‌ها ۱۸۲ متر است. 

پس از تاریکی، چراغ‌های برج‌های شعله روشن می‌شود تا نمایش جذابی در تاریکی شکل دهد رنگ چراغ‌ها از نارنجی درخشان و زرد، به آبی، قرمز و سبز تغییر می‌یابد که رنگ پرچم آذربایجان است. برای دیدن چشم‌انداز زیبایی از این برج‌ها، به بلوار باکو بروید. 

بازدید از دروازه مراد (Murad’s Gate) را از دست ندهید

اگر به سمت شرق دیوارهای ایچری شهر بروید، سازه دیگری را خواهید دید که توجه‌تان را جلب می‌کند: دروازه مراد. شاید بازدید از این دروازه در صدر فهرست کارهایی که باید در باکو انجام دهید، نباشد؛ اما دروازه مراد نشان‌دهنده دوره متفاوتی از تاریخ منطقه است. در قرن ۱۶ میلادی، پادشاهان شیروان‌شاهان از ایرانی‌ها شکست خوردند. بعدها ایرانی‌ها نیز در جنگی سه جانبه (ایران، عثمانی و روسیه) برای به دست گرفتن کنترل باکو درگیر شدند. اسم این دروازه از نام شاه ترک، سلطان مراد سوم که کنترل باکو را از ایرانیان گرفت، گرفته شده است. 

قطار کابلی باکو را سوار شوید

قطار کابلی باکو

این قطار کابلی اولین و تنها قطار کابلی آذربایجان است

قطار کابلی باکو برای اولین بار در سال ۱۹۶۰، در دوران حکومت شوروی افتتاح شد. این قطار کابلی اولین و تنها قطار کابلی آذربایجان است. این قطار از خیابان نفت‌چی‌لر (Neftchilar) تا جنوب غرب ایچری شهر کشیده شده و حدودا ۴۵۵ متر طول دارد و به مکان مرتفعی منتهی می‌شود. هزینه استفاده از این قطار کمتر از یک دلار است. در کنار این قطار کابلی پله‌هایی (بیش از ۲۰۰ پله) وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها نیز به خیابان شهدا بروید و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از باکو را به تماشا بنشینید. 

خیابان شهدا را ببینید

خیابان شهدا باکو

از خیابان شهدا و یادبود شعله ابدی دیدن کنید؛ این‌ها برخی از مهم‌ترین کارهایی است که باید در باکو انجام دهید، هم از نظر چشم‌اندازی که دارد و هم برای تحسین بخش مهمی از تاریخ اخیر این کشور. در این خیابان سنگ قبر بیش از ۱۰۰ تظاهرکننده آذربایجانی قرار دارد که توسط سربازان شوروی در ژانویه سیاه به شهادت رسیده‌اند. قبل از این اتفاق، خیابان شهدا قبرستانی متعلق به مسلمانان بود که در جنگ جهانی اول کشته شده بودند، اما شوروی آن را به یک پارک تبدیل کرده بود. 

در بلوار باکو گشت و گذار کنید

بعد از غروب آفتاب، خانواده‌های جوان برای تفریح و گشت و گذار به بلوار باکو می‌روند

بلوار باکو به طول ۳٫۵ کیلومتر در امتداد دریای خزر، از میدان آزادی در مقابل خانه دولت تا میدان پرچم در غرب کشیده شده است. در کنار چشم‌اندازهای زیبا، در این مسیر یک پارک تفریحی، ونیز کوچک، چشم باکو و چند کافه و بار وجود دارد. در مرکز این بخش دالگا پلازا و مرکز خرید آبشار دریای خزر قرار دارد و در گرمای تابستان می‌توانید زیر کولرهای آن، از گرمای بیرون فرار کنید. بعد از غروب آفتاب، خانواده‌های جوان برای تفریح و گشت و گذار به بلوار باکو می‌روند. 

چرخ و فلک چشم باکو را سوار شوید

چشم باکو

یکی دیگر از سازه‌هایی که اخیرا به بلوار باکو اضافه شده، چرخ و فلک چشم باکو است که شبیه چرخ‌های عظیم‌الجثه‌ای است که ۶۰ متر قطر دارد و چرخش کامل آن حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. برای ورود به این مکان باید حدود ۳ دلار پرداخت کنید و در مقایسه با سایر چرخ و فلک‌های مشابه مثل چشم لندن، بسیار ارزان است. شما می‌توانید هم در شب و هم در طول روز سوار آن شوید و چشم‌اندازهای متفاوتی را به تماشا بنشینید. 

کاخ شیروان شاه را ببینید

کاخ شیروان‌شاه در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده و در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است

کاخ شیروان‌شاه در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده و در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این کاخ در ایچری شهر قرار دارد و بعد از اینکه پایتخت کشور از شماخا به باکو انتقال یافت، ساخته شده است. سلسله شیروان‌شاهان از قرن ۹ تا ۱۶ بر آذربایجان حکومت می‌کردند از این مجموعه و کاخ اصلی، ۲ مسجد، یک مقبره و قبرستان و همچنین یک حمام آن بازدید کنید. این کاخ پس از قرن‌ها بی‌توجهی، به‌طور اساسی مرمت شد و امروزه روی اسکناس‌های ۱۰ ماناتی تصویری از کاخ شیروان‌شاه وجود دارد. 

در موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو، کتاب‌های مینیاتوری را ببینید

موزه کتابهای مینیاتوری باکو

یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های باکو، موزه کتاب‌های مینیاتوری است. این موزه قبلا کلکسیون شخصی ظریفه صلاحف بود و امروزه تنها موزه جهان در نوع خود است. در این موزه مجموعه‌ای از کتاب‌های دوران شوروی، قرآنی که قدمت آن به سال ۱۶۷۲ برمی‌گردد و همچنین ۳ مورد از کتاب‌هایی که در گینس به ثبت رسیده (اندازه آن‌ها ۲ میلی‌متر در ۲ میلی‌متر است)، به نمایش گذاشته شده است. 

باکو پر از جاذبه‌های گردشگری است. این فهرست تنها چند جاذبه مشهور شهر را به شما معرفی کرد. شما می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی باکو را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این شهر دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه