جشنواره نوروز صیاد، جشنواره ای با قدمت ۶۰۰ ساله

بهاره غنچه
بهاره غنچه دوشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۵
جشنواره نوروز صیاد، جشنواره ای با قدمت ۶۰۰ ساله

جشنواره نوروز صیاد یکی از آیین‌های کهن جزیره قشم است که هرساله توسط بومیان این منطقه برگزار می‌شود.

قِشم بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس واقع در تنگه هرمز است. این جزیره در دوران ساسانیان ابرکاوان نام داشته است. شهرستان قشم بخشی از استان هرمزگان است که خود جزیره قشم را شامل می‌شود.

شهر قشم در شرقی‌ترین نقطه جزیره واقع شده است و به رغم آنکه این شهر نسبت به کل جزیره مرکزیت هندسی ندارد، اما به‌علت موقعیت مهم استراتژیک آن (دید گسترده به جنوب، شمال و شرق، دید به تنگه هرمز، نزدیکی به بندرعباس و...) از قدیم واجد اهمیت بوده و عمده‌ترین سکونتگاه جزیره محسوب می‌شده است.

قشم، منطقه آزاد کم امکانات کشور در سه ماه اول امسال در حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر ورودی و خروجی فقط از طریق هوایی را ثبت کرده و با اختلاف یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسافری از رقیب خود یعنی جزیره کیش در رتبه اول ایستاده است.

این جزیره نیز مانند هر یک از شهر‌ها و روستاهای کشورمان سرشار از آداب و رسوم و برنامه‌های متناسب با نوع زندگی مردمانشان است. یکی از این آداب و رسوم که تبدیل به جشنواره و آیین سپاس‌گزاری از طبیعت برای مردم این سرزمین شده است جشنواره نوروز صیاد است. که خود باعث جذب گردشگرانی در این ایام به این جزیره شده است.

جشنواره نوروز صیاد یکی از جشنواره‌های محلی و بومی است که هرساله توسط معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری جزیره قشم برگزار می‌شود.  سال صید صیادان چهارفصل دارد که فصل گرما و فصل دوم آن ۶۵ روزه است و نخستین روز آن نوروز صیاد نامیده می‌شود که در این روز تمامی مردمان جزیره از هرگونه صید و ماهیگیری دست می‌کشند و معتقدند که همه ماهی‌ها آزاد هستند تا نسل خود را افزایش دهند، بنابراین حتی از خوردن آبزیان نیز خودداری می‌کنند.

نخستین فصل صید صیادان جووا نام دارد که از اوایل دهه سوم فروردین آغاز می‌شود ۱۰۰ روزه و بیشتر ماه‌های آن با بهار طبیعت همراه است. شهریورماه فصل سوم است که صد روز دارد و پس‌ از آن فصل زمستان فرامی‌رسد که این فصل نیز ۱۰۰ روزه است.

جشنواره نوروز صیاد

این جشنواره از آیین‌های کهن مردمان جزیره قشم است که حدود ۶۰۰ سال قدمت دارد.

مسابقات شنا، غواصی، طناب‌کشی، دومیدانی ساحلی، بادبادک‌های کاغذی و مسابقات ورزشی بومی- محلی مانند رمازا، جلکش و مشند برخی از فعالیت‌های این جشنواره هستند که توسط مردم محلی اجرا می‌شوند. اغلب این بازی‌ها در محیط‌های نرم و شنی ساحل و به‌صورت گروهی برگزار می‌شود.

در این روز روستاییان نیز با پوشیدن لباس نو و آراسته کردن حیوانات خود به گِلی سرخ‌رنگ بنام گِلَک این روز را جشن می‌گیرند. آن‌ها این حیوانات را با خود به دریا می‌برند و در دریا شنا می‌کنند.

جشنواره نوروز صیاد

همچنین در کنار اجرای مسابقات محلی، اجرای موسیقی بومی، نمایش‌های آیینی، پخت غذا و شیرینی‌های محلی از برنامه‌هایی است که در این جشنواره با هدف معرفی آداب، رسوم و فرهنگ ساکنان این جزیره زیبا برگزار می‌شود.

پانزدهمین دوره این جشنواره در اول مرداد سال ۱۳۹۷ در جزیره قشم برگزار شد و انتظار می‌رود که با برنامه‌ریزی‌های وسیع این جشنواره به یک جشنواره بین‌المللی تبدیل شود.

تورهای بسیاری نیز وجود دارد که علاقه‌مندان به طبیعت و این جشنواره زیبا را به این جزیره راهنمایی می‌کند.

برای انتخاب بهترین تور قشم شما می‌توانید از کجارو کمک بگیرید کجارو علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری داخلی و خارجی و نیز معرفی جاهای دیدنی قشم بهترین و ارزان‌ترین تورهای مقاصد داخلی و خارجی را با همکاری آژانس‌های معتبر کشور معرفی کرده است شما برای انتخاب تور قشم می‌توانید در کجارو جستجو کنید و با مشاهده لیست تورهای مختلف و مقایسه قیمت‌های آن‌ها بهترین و مناسب‌ترین تور به مقصد مورد نظر خود را بیابید.

عکس‌ها: سعید دانشور

مطالب مرتبط:

دیدگاه