توسعه روابط گردشگری اصفهان و منطقه قفقاز

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش شنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
توسعه روابط گردشگری اصفهان و منطقه قفقاز

توسعه گردشگری اصفهان و منطقه قفقاز با تاکید بر محور فرهنگی فریدن در استان اصفهان در نظر گرفته شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان از دنبال کردن توسعه گردشگری اصفهان و منطقه قفقاز خبر داد. وی تاکید کرد که منطقه فریدن در غرب استان اصفهان می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای ارتباط فرهنگی اصفهان و گرجستان در نظر گرفته شود.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، ۷ نفر از محققان و پژوهشگران آژانس ملی حفاظت از میراث فرهنگی گرجستان و پژوهشگران شرق شناسی دانشگاه ایلیای گرجستان با فریدون الله ‌یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان دیدار کردند.

در این دیدار که با حضور سید علی صالح درخشان معاون سرمایه‌گذاری، محسن یارمحمدیان معاون گردشگری و جمعی از مدیران اداره کل برگزار شد، فریدون الله‌ یاری به هیئت گرجی که با حضور «نیکولوز ناخو تسریشویلی» رایزن پیشین سفارت گرجستان در ایران همراه بود تاکید کرد که این نشست فرصتی برای تبادل تجربیات و ایجاد همکاری‌های بیشتر باشد. وی اضافه کرد که قرابت و نزدیکی مردم فلات مرکزی ایران و گرجستان پیشینه طولانی دارد و بخش قابل توجهی از اقوام هموطن ساکن در غرب استان اصفهان از اقوام گرجی تبار هستند و بخشی از آثار تاریخی ارزشمند مثل پل تاریخی «سی و سه پل» را «الله وردیخان» از سرداران ایرانی گرجی تبار در عصر صفوی ساخته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان تاکید کرد که اولین نشانه‌های حیات اجتماعی در فلات مرکزی ایران بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی به قبل از ۴۰ هزار سال پیش می‌رسد، لذا استان اصفهان در طول بیش از هزاران سال، مجموعه‌ایی ارزشمند از میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران را یکجا در خود گرد آورده است. با این توصیف، با توجه به تنوع اقلیمی این استان در کنار صنایع دستی ارزشمند و میراث فرهنگی منحصر به فرد آن با کشوری مثل گرجستان که دارای قرابتهای تاریخی و فرهنگی هستیم، گردشگری را توسعه خواهیم داد. الله یاری گفت:

منطقه بزرگ و تاریخی قفقاز از مناطقی است که در سیاست‌های جدید ما در زمینه توسعه گردشگری قرار دارد، لذا خرسندیم با توجه به این قرابت فرهنگی و تاریخی، در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری روابط اصفهان و گرجستان را توسعه دهیم.

هیئت علمی و فرهنگی کشور گرجستان در مدت سه روز اقامت در استان اصفهان، ضمن دیدار با مسئولان استان از آثار تاریخی اصفهان نیز بازدید خواهند کرد و دو نفر از اساتید این هیئت نیز در دانشگاه اصفهان سخنرانی خواهند کرد.

عکس از خبرگزاری میراث آریا

مطالب مرتبط:

منبع chtn

دیدگاه