افزایش ظرفیت گردشگری دریایی در ایران

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش یکشنبه، ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
افزایش ظرفیت گردشگری دریایی در ایران

 سازمان بنادر و دریانوردی برنامه‌ای جامع و گسترده‌ برای افزایش ظرفیت‌های گردشگری و سفرهای دریایی در نظر گرفته است.

روز شنبه در مراسم آغاز کلنگ زنی عملیات فاز اول بندر گردشگری دریایی بندر چمخاله شهرستان لنگرود، از افزایش و توسعه ظرفیت‌های کشور در زمینه فعالیت‌های گردشگری و مسافری در نوار ساحلی جنوب و شمال کشور خبر داده شد. محمد راستاد، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ساخت تعدادی اسکله شناور در استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان را آغازی برای این توسعه قلمداد کرد. راستاد خاطرنشان کرد که امسال برای بندرانزلی در استان گیلان این برنامه را در دست اقدام داریم و ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات بندر چمخاله نیز موید عزم این سازمان در زمینه توسعه سفرهای دریایی است.

راستاد تاکید کرد که ایران، فعالیت‌های دریایی زیادی در بخش تجاری و در بخش‌های گردشگری و مسافری داشت و سازمان بنادر و دریانوردی هم در این زمینه تمرکز کرده تا زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده هرچه بیشتر از این ظرفیت‌ها را فراهم کند. وی اشاره کرد که بعد از برنامه‌های زیربنایی و احداث زیرساخت‌ها توسط سازمان بنادر و دریانوردی، ایجاد تاسیسات روبنایی و تجهیزات مورد نیاز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین خواهد شد که برای این بخش هم مکانیزم‌های حمایتی در نظر گرفته شده است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:

در کنار توسعه ظرفیت‌های گردشگری دریایی، ظرفیت‌های تجاری بنادر کشور هم در حال توسعه است که در آن زمینه هم توانستیم این ظرفیت را در سال به ۲۳۰ میلیون تن برسانیم.

در جنوب کشور بنادر شهید حقانی در خرمشهر و بندر بوشهر و چابهار در زمینه گردشگری فعال هستند و در شمال نیز بندرانزلی تاسیسات مسافربری دارد. ضمن آنکه با تاسیس بندر دریایی چمخاله، این بندر تنها بندری خواهد بود که به‌طور ویژه در مورد سفرهای دریایی فعالیت خواهد کرد.

راستاد اشاره کرد که در سال، حدود ۲۴ میلیون ظرفیت مسافرت دریایی در کشور، موجود است که امیدواریم با توجه به تمایلی که هموطنان به سفرهای دریایی دارند، این ظرفیت بیش از گذشته توسعه یابد. مدیرعامل سازمان بنادر تاکید کرد که ایران کشوری است که پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد و جمعیت کشور ایران، علاقه زیادی به گردشگری دریایی دارند. با افزایش این ظرفیت‌ها و ایجاد ناوگان مناسب در این خصوص، می‌توان به توسعه گردشگری نیز امیدوار بود.

مساحت حوضچه دریایی بندر گردشگری دریایی چمخاله شهرستان لنگرود چهار هکتار و سطح اراضی دو هکتار و طول پل دسترسی شمع و عرشه ۳۵۲ متر است. برای ساخت این بندر حدود ۷۲۰میلیارد ریال سرمایه اولیه مصرف شده و ۶۸۵ میلیارد ریال برای ساخت و تکمیل آن پیش‌بینی شده است. زمان تکمیل این طرح در محل طرح توسعه بندر مسافری دریایی چمخاله ۳۶ ماه پیش‌بینی شده و شش ماه نیز مطالعات آن انجام شده است. با ساخت این بندر گردشگری، برای ۵۰۰ نفر ایجاد شغل خواهد شد.

عکس از خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط:

منبع irna

دیدگاه