حقایق جالب درباره شهر باستانی کارکاسون، فرانسه

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی جمعه، ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
حقایق جالب درباره شهر باستانی کارکاسون، فرانسه

شهر باستانی کارکاسون که با دیوارهای بلند و برج‌های بزرگ احاطه شده است، یکی از میراث جهانی یونسکو در فرانسه به شمار می‌رود.

شهر محصور و قرون وسطی کارکاسون در دره فوق‌العاده زیبای رودخانه اد قرار دارد. سقف سنگی برج‌های قرن سیزدهی که بر افق حکمرانی می‌کنند، در نور خورشید می‌درخشد. باد، بوی درختان کاج، گیاهان معطر و گل‌های خوش‌بویی که با کوهستان‌ها و تاکستان‌ها احاطه شده‌اند را با خود به همراه می‌آورد. این رایحه که از تنک‌بیشه می‌گذرد، عطر جنوب فرانسه را همراه دارد.

حقابق جالب درباره کارکاسون

کارکاسون

۱. طول دیوارهای شهر ۳ کیلومتر است.

۲. دیوارهای شهر دارای ۵۲ برج بسیار غول‌پیکر هستند. این شهر سنگربندی‌شده دارای یک طراحی متقارن است؛ به این معنا که دارای دو دیوار بیرونی شامل ۵۲ برج و باروی دفاعی مجهز به ابزارهای محاصره، برای جلوگیری از حمله دشمن هستند.

۳. یک برج رومی، محل تفتیش عقاید قرون وسطایی است. سفال‌های قهوه‌ای و آجرهای قرمز از مشخصه‌های این برج‌های رومی هستند که یکی از آن‌ها به برج تفتیش عقاید معروف است. هدف تفتیش عقاید در قرون وسطی، جلوگیری از گسترش فرقه‌های کاتاریسم و والدوسیان بود. طرفداران این مذاهب از طرف کلیسای کاتولیک طرد می‌شدند.

۴. کارکاسون اولین قلعه‌ای بود که در زمان محاصره، از دیوارهای موقت استفاده می‌کرد. آویزان کردن خاکریزهای چوبی از دیوارهای بالایی دژ، از مدافعانی که روی دیوارها بودند محافظت می‌کرد و به آن‌ها اجازه می‌داد تا از زیر، به سمت دشمنان تیر و غیره پرتاب کنند.

۵. ادوارد پادشاه سیاه، در جنگ‌ صدساله موفق به گرفتن شهر نشد. طی شبیخون بزرگ سال ۱۳۵۵ که توسط انگلیسی‌ها شکل گرفت، ادوارد پادشاه سیاه، با شبیخونی که زد، اقتصاد جنوب فرانسه را فلج کرد. او منطقه دشمن را به آتش کشید تا بهره‌وری آنجا را کاهش دهد. زمانی که پادشاه ادوارد از کارکاسون عبور کرد، ارتشش یکی از برج‌ها را مورد حمله قرار دادند، اما هرگز نتوانستند از پس دیوارهایی که به آن خوبی محافظت می‌شد برآیند.

۶. کارکاسون در سال ۱۸۴۹ تا مرز ویرانی رفت. کارکاسون طی حملات ناپلئون و بازگردانی پادشاهی، از فهرست رسمی دژهای نظامی خط خورد. این شهر با چنان خرابی مواجه شده بود که دولت فرانسه تصمیم گرفت تا آن را به‌طور کلی ویران کند. البته این تصمیم باعث شورش محلی‌ها شد. شهردار کارکاسون و یک نویسنده به نام پروسپر مریمه به منظور حفاظت از شهر یک کمپین راه انداختند. یک معمار فرانسوی به نام اوژن ویوله لودوک مامور بازسازی کل شهر شد.

۷. شاعر فرانسوی گوستاو نادو، کارکاسون را به شهرت رساند. او شعری درباره مردی نوشت که آرزوی دیدن کارکاسون را پیش از مرگش داشت. این شعر او الهام‌بخش شاعران دیگر بود و چندین بار به انگلیسی ترجمه شد.

۸. پاپ لئون سیزدهم در سال ۱۸۹۸، کلیسای گوتیک کارکاسون را به بازیلیکا (کلیسای بزرگ و مهم) ارتقا داد. این بازیلیکا همچنان در داخل شهر قرار دارد. بازیلیکای نازاریوس و سلوس که به خاطر پنجره‌های زنگ‌زده‌اش معروف است، یک بنای ملی به شمار می‌رود.

۹. امروزه ۵۰ نفر در این شهر محصور قدیمی زندگی می‌کنند. اگر دوست داشته باشید یک یا دو شب را در این شهر سپری کنید می‌توانید در هتل شهر اقامت داشته باشید. مدیر هتل می‌گوید بیشتر گردشگران نمی‌دانند که همچنان مردم در این شهر زندگی می‌کنند و گمان می‌کنند این منطقه به‌طور کامل توریستی است.

۱۰. کارکاسون با مونت سنت میشل برسر پربازدیدترین بنای فرانسه رقابت می‌کند. این ارگ در اواخر قرن ۱۹ بازسازی شد و در سال ۱۹۹۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه