برگزاری آیين عزاداری حسينيه اعظم زنجان در ۲۷ شهريور

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۵
برگزاری آیين عزاداری حسينيه اعظم زنجان در ۲۷ شهريور

 آیين عزاداری حسينيه اعظم زنجان، دهمين ميراث معنوی كشور، عصر روز سه‌شنبه ۲۷ شهريور در زنجان برگزار می‌شود.

مسجد حسینیه‌ اعظم زنجان را می‌توان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی ایران در ماه محرم است که بعد از منا، دومین قربانگاه بزرگ جهان اسلام به شمار می‌رود. تمامی هیئت‌های عزاداری از تمامی شهرها و روستاهای زنجان، در روز هشتم ماه محرم به‌منظور عزاداری در این مسجد و حسینیه گرد هم می‌آیند تا ارادت خود را به امام حسین (ع) و اهل بیت نشان دهند. نذورات مردم استان زنجان و حتی استان‌های دیگر کشور در روز هشتم محرم (شب تاسوعا) به این حسینیه اهدا می‌شود.

نذورات آیين عزاداری حسينيه اعظم زنجان را در سال گذشته بيش از ۱۰ هزار رأس احشام و ۴ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان وجه نقد بود كه ۲ هزار راس از اين احشام در هنگام برپايی دسته ذبح شدند.

ساده بودن دسته عزاداری حسنيه اعظم زنجان از مهم‌ترین ویژگی‌های عزاداری این حسینیه است که بی‌هيچ علم و كتلی برپا می‌شود و به‌صورت رسمی از ساعت ۱۳ تا اذان مغرب ادامه دارد.

هم‌اكنون حسينيه اعظم زنجان ۵۰۰ سال قدمت داشته و در پی اجرای طرح توسعه آن زيربنايی ۲۰ هزار مترمربعی را شامل می‌شود و به يک مجموعه فرهنگی، مذهبی، آموزشی و درمانی تبدل شده است. كتابخانه، دارالشفا، سالن اجتماعات و صندوق قرض‌الحسنه از جمله اماكنی است كه در طرح توسعه به اين مكان افزوده شده و همه از محل نذورات مردمی بوده كه در اختيار عموم قرار دارد.

اين آیین در ۱۵ دی ماه سال ۸۷ با شماره سند ۱۰ به‌عنوان دهمين ميراث معنوی كشور و نخستين گونه از جنبه‌های منحصربه‌فرد آيين‌های عزاداری به ثبت ملی رسيد.

عکس کاور از حسین توکلی

مطالب مرتبط:

دیدگاه