با منحصر به فردترین باغ های جهان آشنا شوید

رسول نوری
رسول نوری سه شنبه، ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
با منحصر به فردترین باغ های جهان آشنا شوید

باغ‌ها همواره از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری بوده‌ند. در این بین مکان‌هایی هستند که در کنار سرسبزی، با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و داستان‌های عجیب خود، به شما تجربه‌ای شگفت‌انگیز را ارائه می‌دهند.

چه در حال قدم زدن در بخش‌های ناشناخته‌ی یک شهر باشید و به‌طور اتفاقی فضای سبزی در مقابل شما ظاهر شود و چه به دنبال تکه زمینی مشهور باشید تا چشمه‌ای از تاریخ، معماری و طراحی آن شهر را شاهد باشید؛ باغ‌ و پارک‌های زیبا همواره منبع الهامی برای مسافران بوده‌اند. اما اکنون مطالعات انجام شده در این زمینه از ۶ باغ که به معنای واقعی کلمه منحصربه‌فرد هستند، در گوشه و کنار جهان پرده برداشته و بازدید از چنین فضاهایی که تاکنون نادیده گرفته شده بودند را آسان‌تر کرده است. این باغ‌ها به‌خاطر ویژگی‌های متمایز و تجربه‌های نابی که به گردشگران ارائه می‌کنند و بر اساس نقدهای مثبت صورت گرفته از سوی وبلاگ‌ها، پیشنهادهای مسافران و اشاراتی که به مکان‌های بکر و دست‌نخورده شده است، انتخاب شده‌اند.

به گفته‌ی «جان هورسفیلد» (Jon Horsfield)، شخصی که این پژوهش زیر نظر او صورت گرفته است:

بین تمامی باغ‌هایی که در طول پژوهش‌هایمان یافتیم، یک نکته‌ی مشترک وجود دارد؛ در پس ظاهر زیبای همه‌ی آن‌ها حکایتی جذاب نهفته است. این چیزی نیست که پارک‌های محلی بزرگ که توسط مقامات رسمی ساخته شده‌اند از آن برخوردار باشند. ما متوجه شدیم که مسافران به تاریخچه و منشأ پیدایش این مکان‌ها علاقه‌مند هستند و داستان‌های زیادی از سازندگان این فضاها به اشتراک می‌گذارند. روایت‌های فراوانی از طراحان پیشگام، میراث خانوادگی و سنت‌های غنی وجود دارد.

باغ فرضیات کیهانی اسکاتلند

باغ حدسیات کیهانی اسکاتلند

با محوطه‌ای گسترده‌ و ۳۰ هکتاری، جایی در نزدیکی «دامفریز» واقع در جنوب غربی «اسکاتلند»، این باغ ۴۰ فضای باز را در کنار مجسمه‌ها، تپه‌‌های چمنی، پل‌ها، زمین‌چهرها (شکل یا اشکال طبیعی سطح زمین) و جاذبه‌های معماری فراوان به نمایش می‌گذارد و به تقدیس ذات و اصول بنیادی علم فیزیک می‌پردازد.

این پروژه که به دست نظریه‌پرداز معماری، «چارلز جنکس» (Charles Jencks) و همسر او «مگی کزویک» (Maggie Keswick) در زمین‌های خانه‌ی شخصی آن‌ها بنا شده، با هدف ایجاد شگفتی و نشاندن لبخند رضایت بر چهره‌ی افرادی که از این مکان بازدید می‌کنند، ساخته شده است.

از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این باغ می‌توان به آبشاری کوچک که روی پلکانی جاری شده است و هر پله از آن داستانی از کیهان را تعریف می‌کند و بالکنی که خمیدگی ایجاد شده در بافت فضا و زمان توسط یک سیاه‌چاله را نشان می‎‌دهد، اشاره کرد. این مکان تنها یک روز از سال قابل بازدید است و بلیت‌‌های آن از طریق وب‌سایت باغداری اسکاتلند و با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر به فروش می‌رسد.

باغ سنگی نِک چَند هند

باغ سنگی نک چند

باغ سنگی «نک چند» (Nek Chand) که با نام باغ «چندی‌گر» (Chandigarh) هم شناخته می‌شود از روی سازنده‌ی آن نام‌گذاری شده است. او یکی از مقام‌های دولتی «هند» بوده و ساخت این بنا را از سال ۱۹۵۷ به‌طور مخفیانه و به‌عنوان یک سرگرمی آغاز کرده است.

این باغ ۲۵ هکتاری دارای بیش از ۲۰۰۰ مجسمه با اشکال و اندازه‌های مختلف است که با سنگ و آوار به جای مانده از بقایای یک روستای قدیمی ۵۰ ساله ساخته شده اند. روستای نام‌برده برای ساخت شهر «چندی‌گر» متروک و سپس تخریب شد. پس از تکمیل این باغ، این فضا تبدیل به یک جاذبه‌ی گردشگری پرطرفدار شده و از ابتدا تا کنون بیش از ۱۲ میلیون بازدیدکننده از سراسر جهان داشته است.

باغ گیاه شناسی آرکتیک-آلپاین ترومسوی نروژ

باغ گیاه شناسی ترومسو نروژ

باغ گیاه‌شناسی آرکتیک-آلپاین، دارای ۲۵ کلکسیون گل و گیاه گردآوری شده از «قطب شمال»، «هیمالیا» و «آمریکای جنوبی» در کنار بوته‌هایی از باغ‌های قدیمی شمال «نروژ» است که بسیاری از آن‌ها را در هیچ باغ دیگری نمی‌توان یافت. جدیدترین چشم‌انداز این باغ، رشته‌ای از سنگ‌ها است که گیاهانی از «ترکیه»، «لبنان»، «آفریقای جنوبی» و «شیلی» روی آن‌ها قرار داده شده است.

در قسمت شمالی سراشیبی‌ها، گیاهانی برفی از «سوالبار» (Svalbard) قرار دارد. یکی از این گونه‌ها «آلاله‌های ویلندری» (Ranunculus wilanderi) بوده که از کم‌یاب‌ترین گونه‌های گیاهی «اروپا» است. اطلاعات مربوط به بازدید از این مکان در وب‌سایت دانشگاه آرکتیک نروژ قرار دارد.

شهر کاکتوس استرالیا

شهر کاکتوس ملبورن استرالیا

سفری به شهر کاکتوس در کشور «استرالیا» داشته باشید تا به تماشای بیش از ۴۰۰۰ گونه از کاکتوس‌ها و گیاهان آب‌دار دیگر که در مسیر هشت باغ پخش شده‌اند، بپردازید. این باغ به دست «جیم هال» (Jim Hall) و همسرش «جولی» پس از آن‌که پدر جیم در حوالی سال ۱۹۷۰ شروع به جمع کردن مجموعه‌ای کوچک کرد ساخته شد.

این باغ به اندازه‌ی سه ساعت رانندگی از شهر «ملبورن» فاصله دارد و در کنار القای اتمسفر غرب وحشی به بازدیدکنندگان، نشان داده که منبع پرطرفداری برای گرفتن عکس‌های پربازدید اینستاگرام است. صاحب این باغ با اضافه کردن مجموعه‌ها و گونه‌های جدید به آن همواره در حال گسترش این ملک است. اطلاعات مربوط به بازدید این مکان در وب‌سایت رسمی مجموعه قرار دارد.

سیتو بورل مارکس برزیل

بورل مارکس برزیل

باغ سیتو بورل مارکس و چشم‌انداز ۱۰۰ هکتاری که به دست معمار اهل «برزیل»، «روبرتو بورل مارکس» (Roberto Burle Marx) و در محل سکونت او در ناحیه‌ی غربی «ریو دو ژانیرو» ساخته شده، حاوی یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان با بیش از ۳۵۰۰ گونه است.

این محل سابق کشت موز یکی از جالب‌ترین اسرار این شهر یعنی یک کلیسای متعلق به قرن ۱۷ را که در حال حاضر ترمیم شده نیز در دل خود جای داده است. همچنین موزه‌ی خانگی «بورل مارکس» در اینجا قرار دارد که ۳۱۲۵ قطعه شامل اشیای کم‌یاب، آثار هنری و سازه‌های دست بشر را که او در طول زندگی خود جمع‌آوری کرده به نمایش می‌گذارد.

باغ پلکانی آکروز ژاپن

باغ پلکانی ژاپن

«آکروز فوکوئوکا» (ACROS Fukuoka) در سال ۱۹۹۵ و در وسط شهر «فوکوئوکا» به‌عنوان یک مرکز بین‌المللی، فرهنگی و تبادل اطلاعات افتتاح شد. در کنار گالری‌ها و سالن‌های کنفرانس داخلی، نمای جنوبی ساختمان دارای یک باغ پلکانی سرسبز است که به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که از میان ۵۰۰۰۰ (پنجاه هزار) گونه‌ی گیاهی مختلف عبور کرده و از مناظر آرامش‌بخش پارک لذت ببرند و از شلوغی شهر فاصله بگیرند. اطلاعات مربوط به بازدید این مکان در «ژاپن» در وب‌سایت رسمی مجموعه قرار دارد.

مطالب مرتبط:

منبع Lonely Planet

دیدگاه