خانه گردان در ژاپن که باعث شگفتی گردشگران شده است

رسول نوری
رسول نوری شنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
خانه گردان در ژاپن که باعث شگفتی گردشگران شده است

کشور ژاپن آثار شگفت انگیز، بلندپروازانه و عجایب زیادی دارد. بدون شک تجربه‌ی بازدید از خانه‌ی گردان سنتی و متروکه‌ی چوبی را که با طراحی منحصر‌به‌فرد خود همگان را حیرت‌زده کرده است نباید از دست بدهید.

خانه‌ی گردان تی که به دست «اتسوکو موچیدا» (Atsuko Mochida)، هنرمند اهل ژاپن و با کمک چند تن از نجارهای محلی ساخته شده است، در یکی از خیابان‌های نزدیک شهر «میتو» واقع در استان «ایباراکی» قرار دارد. اتاق‌های این بنا بدون استفاده از نیروی برق و با راه رفتن بازدیدکنندگان این خانه به گردش در می‌آید که عنصر تکاپو را به تجربه‌ی شما از بازدید این مکان اضافه می‌کند. در داخل ساختمان، قسمتی دایره‌ای شکل به قطر پنج متر بریده شده و بازسازی شده تا در مواقع لازم بتوان آن را حرکت داده و فضای اصلی را رو به محیط خارج از خانه قرار داد. جزئیات کوچکی مانند خراش‌های روی حصیرهای تاتامی و سوراخ‌هایی در کف اتاق نیز دست نخورده باقی مانده‌اند تا این‌طور به نظر برسد که هیچ چیز خاصی در رابطه با این خانه وجود ندارد.

دانلود ویدئو

تمرکز روی مشکلاتی مانند تغییرات هویتی و روابط بین نسل جدید و خانواده‌ها، «اتسوکو موچیدا» را وادار کرد بیش از یک سال به مطالعه‌ی تاریخ این خانه که نزدیک به یک دهه به فراموشی سپرده شده بود بپردازد.

«اتسوکو موچیدا» در گفت و گو با گروه خبری «لونلی پلنت» (Lonely Planet) گفت:

من تحقیقاتم را از مادربزرگم که به عنوان صاحب‌خانه زمان زیادی را در آن‌جا گذرانده بود شروع کردم. این بنا در حوالی سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ و به عنوان یک انبار ساخته شد و سپس تا حوالی ۱۹۵۰ به عنوان خانه‌ی پدری از آن استفاده شد. زمانی که مادربزرگم صاحب فرزند شد، آن‌ها شروع به گسترش خانه کردند. او چهار فرزند داشت و خانه سه بار دست‌خوش تغییرات شد. هر بخش از این بنا مانند تکه‌هایی جدا از هم، سبک معماری متفاوتی داشت.

خانه گردان ژاپن

ایده‌ی عجیب خانه‌ی گردان، به دنبال گفت‌وگوهایی که «اتسوکو» با مادربزرگش داشت به ذهن او رسید. او این تغییرات را به گونه‌ای انتخاب کرد که به نوعی نشان‌دهنده‌ی شخص مادربزرگش و استعاره‌ای از مفهوم کلمه‌ی تغییر باشد.

مادربزرگ او گفت:

من پیشنهاد کردم که  قسمت‌هایی از خانه را به شکلی پیچیده بریده و آن را باز کنند. با این کار، خانه‌ی قدیمی شکل و کارکرد و موضوعی جدید به خود می‌گیرد که به جریان انداختن آن به عهده‌ی عموم مردم است.

آخرین به‌روزرسانی‌ها از زمانی که خانه برای بازدید عموم آماده است در صفحه‌ی فیس‌بوک این پروژه قرار داده شده است؛ جایی که مهمانان از مدت‌ها قبل در حال گرفتن وقت برای دیدن این بنا از نزدیک هستند. برای مشاهده‌ی آثار بیش‌تری از «آتسوکو موچیدا» می‌توانید به وب‌سایت رسمی او سر بزنید.

مطالب مرتبط:

منبع Lonely Planet

دیدگاه