با آداب و رسوم مردم اندونزی آشنا شوید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
با آداب و رسوم مردم اندونزی آشنا شوید

اندونزی از مقاصد گردشگری پرطرفدار آسیایی است و اگر قصد سفر به این کشور را دارید بهتر است با آداب و رسوم مردم این سرزمین آشنا شوید.

کشور اندونزی در جنوب‌ شرق آسیا و بین اقیانوس هند و اقیانوس آرام قرار دارد. اندونزی با جمعیت بیش از ۲۶۰ میلیون نفر، چهارمین کشور پرجمعیت دنیا است. با وجود جمعیت زیاد و مناطق پرتراکم، اندونزی جنگل‌های کم‌جمعیت بسیار گسترده‌ای نیز دارد که دومین سطح از تنوع زیستی را در جهان در خود جای داده‌ است. این کشور از نظر منابع طبیعی غنی است اما با این وجود بخش بزرگی از مردم هنوز در فقر به‌سر می‌برند. نظام سیاسی این کشور جمهوری از طریق انتخابات مجلس و ریاست جمهوری فعالیت می‌کند. برای آشنایی بیشتر با آداب و رسوم مردم اندونزی با ما همراه باشید.

زبان و مذهب در اندونزی

آداب و رسوم مردم اندونزی

اندونزی ۱۷/۵۰۰ جزیره (۶۰۰۰ جزیره مسکونی هستند) دارد که بیش از ۳۰۰ گروه قومی مختلف در آنها زندگی می‌کنند؛ جاوه‌ای‌ها با حدود ۴۰ درصد بزرگ‌ترین قوم به حساب می‌آیند و پس از آن‌ها سوندانی‌ها با ۱۵ درصد قرار دارند. هر ایالت این کشور، زبان، مذهب، قومیت و تاریخ خود را دارد. زبان رسمی مردم اندونزی، اندونزیایی است که به نوعی فرم استاندارد شده زبان مالایی است، هر چند در عمل به عنوان زبان دوم مردم محسوب می‌شود و مردم در خانه و محیط‌های محلی به زبان‌های محلی صحبت می‌کنند اما در محیط کار و مدرسه از همان زبان اندونزیایی استفاده می‌کنند.

اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان است

۸۸ درصد مردم اندونزی، مسلمان هستند، ۵ درصد پروتستان، ۳ درصد کاتولیک رومی، ۲ درصد هندو، ۱ درصد بودا و ۱ درصد به سایر مذاهب اعتقاد دارند. اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان، همواره به داشتن سنت بردباری مذهبی افتخار می‌کند و در قانون اساسی این کشور آزادی مذهبی تضمین شده‌ است ولی در سال‌های اخیر این آزادی مذهبی با تهدیدهایی روبه‌رو بوده است. امروزه  طبق قوانین این کشور، تبلیغ افکار ناخداباورانه جرم است و برای کسانی که بخواهند مومنان مسلمان را با باورهای دیگری آشنا کنند تا پنج سال زندان پیش‌بینی شده ‌است.

جامعه در اندونزی

آداب و رسوم مردم اندونزی

با توجه به ماهیت متنوع جامعه اندونزی، گرایش زیادی به گروه وجود دارد و مردم خود را با گروه قومیتی، خانوادگی و محل تولد معرفی می‌کنند. خانواده همچنان همان ساختار سنتی را دارد و هر یک از اعضای خانواده، وظیفه تعریف شده‌ای دارد و به شدت حس استقلال در آنها موج می‌زند. سلسله مراتبط نقش مهمی در جامعه فرهنگ محور اندونزی ایفا می‌کند. معمولا افرادی که موقعیت اجتماعی، قدرت و سن بیشتری دارند مورد احترام هستند و این موضوع در هر مکانی از روستا گرفته تا اداره رعایت می‌شود. بنابراین افرادی که در سلسله مراتب بالاتری هستند قدرت تصیم‌گیری برای گروه و جامعه را دارند، این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که حفظ یکپارچگی و روابط هماهنگ و یکدست قدرتمند جزو سیاستگذاری‌های کشور به حساب می‌آید.

رفتار در اندونزی

آداب و رسوم مردم اندونزی

آبرو اهمیت زیادی در اندونزی دارد و در نتیجه مردم خیلی مواظب صحبت‌ها و تعامل‌های خود هستند. با اینکه از خارجی‌ها انتظار نمی‌رود این مفهوم را درک کنند اما بهتر است مواظب رفتار و کردار خود باشند. هیچگاه نباید دیگران را مسخره کرد، سر کسی فریاد زد یا باعث رنجش او شد. در حضور جمع نباید به معایب اشاره کرده و در خلوت می‌توانید عیب دیگران را بازگو کنید. به همین ترتیب نباید شخص یا یک گروه در جمع، سرزنش کنید. شاید به همین دلیل باشد که مردم این کشور در رفتار خود رک و صریح نیستند و به عنوان مثال از آنجا که نمی‌خواهند باعث بی‌آبرویی یا شرمندگی طرف مقابل‌شان شوند، صراحتا پاسخ منفی نمی‌دهند و سعی می‌کنند پاسخ منفی را به نحوی بگویند که طرف مقابل متوجه آن شود. جالب است بدانید بخشی از مردم ۱۲ راه برای گفتن نه و چندین روش برای گفتن بله دارند در حالیکه منظور همان جواب منفی است.

احوالپرسی در اندونزی

آداب و رسوم مردم اندونزی

احوالپرسی معمولا کمی رسمی انجام می‌شود و هدف نشان دادن احترام است. احوالپرسی اغلب با دست دادن و گفتن کلمه «سلامت» همراه است. بسیاری از مردم اندونزی ممکن است بعد از دست دادن، سر خود را به نشانه تعظیم، کمی خم کنند یا دست‌ها را روی قلب‌شان بگذارند. اگر به چندین نفر معرفی می‌شوید همیشه اول با افراد مسن‌تر یا بزرگ‌تر احوالپرسی کنید. لقب و عنوان افراد در اندونزی مهم است و اگر از عنوان افراد اطلاع دارید حتما از آن در صحبت‌های خود استفاده کنید.

آداب هدیه دادن در اندونزی

آداب و رسوم مردم اندونزی

آداب هدیه دادن در اندونزی به شدت به قومیت طرف مقابل مربوط است. ادب حکم می‌کند که قبل از گرفتن هدیه، تعارف کنند که نیاز به این کار نبوده است؛ با این کار به شما نشان می‌دهند که انسان حریصی نیستند. از هدیه دادن اقلامی نظیر چاقو، قیچی و هر وسیله برش اجتناب کنید که به معنای خاتمه دادن به رابطه تلقی می‌شود. کادو کردن خیلی مهم است و رنگ‌های طلایی و قرمز خوش یمن به حساب می‌آید. مردم در این کشور، هدیه را بعد از دریافت، باز نمی‌کنند. معمولا در ملاقات اول، هدیه ساده‌ای رد و بدل می‌شود.

آداب هدیه دادن در اندونزی به شدت به قومیت طرف مقابل مربوط است

در دین اسلام، هدیه دادن نوشیدنی‌های الکلی ممنوع است و به همین دلیل برای مسلمانان چنین هدیه‌ای نبرید. هر نوع غذایی به عنوان هدیه باید حلال باشد. هدیه را به شخص مسلمان فقط با دست راست تقدیم کنید.

برای هدیه دادن به قومیت‌های هندی، هدیه را در کاغذ کادویی به رنگ زرد، قرمز، سبز یا رنگ‌های روشن بپیچید که خوش شانسی می‌آورد. محصولات چرمی به هیچ عنوان هدیه ندهید.

آداب غذا خوردن در اندونزی

آداب و رسوم مردم اندونزی

آداب غذا خوردن در اندونزی بر اساس نوع مهمانی و محیط تفاوت دارد، به عبارتی هر چه مهمانی رسمی‌تر باشد، باید رفتار رسمی‌تری داشته باشید. به عنوان مهمان، جایگاه خاصی برای شما در نظر گرفته شده است، پس صبر کنید تا شما را راهنمایی کنند. غذا معمولا از یک ظرف مشترک که در وسط گذاشته شده است برداشته می‌شود و بعد از خوردن غذایتان مانعی ندارد مجددا غذا بکشید. در مراسم‌های رسمی، اول غذا برای مردها سرو می‌شود. منتظر بمانید تا به شما تعارف کنند بعد غذا را شروع کنید. مردم اندونزی اغلب فقط با قاشق و چنگال غذا میل می‌کنند. در برخی مواقع با توجه به موقعیت می‌توانند از دست‌هایشان نیز برای خوردن استفاده کنند.

آداب کسب و کار در اندونزی

آداب و رسوم مردم اندونزی

ملاقات‌های اولیه بیشتر برای شناخت طرف مقابل است، پس اگر هیچ صحبتی از کسب و کار نشد تعجب نکنید. در اندونزی مرسوم است که افراد بر اساس مقام و رتبه‌شان وارد اتاق جلسه بشوند. با اینکه شما مجبور نیستید این موضوع را رعایت کنید، اما رفتار شما می‌تواند تاثیر خوبی ایجاد کند. در این کشور معمولا تصمیم‌گیری‌ها زمان‌بر است و با در نظر گرفتن همه جوانب تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنند، پس برای رسیدن به نتیجه صبور باشید. آنها معتقدند که زمان باعث پول درآوردن نمی‌شود، بلکه در اثر رابطه خوب و هماهنگی می‌توان در کسب و کار موفق شد. در واقع فکر می‌کنند هر موضوعی در زمان و مکان خاص خودش اتفاق می‌افتد و به همین دلیل عجله نمی‌کنند.

حواستان باشد که در این کشور ارتباطات مبتنی بر رفتارهای غیرمستقیم است، به عبارتی همیشه نیت و منظور خود را مستقیما بیان نمی‌کنند. پس باید با هوش و ذکاوت و با توجه به زبان بدن و لحن کلام، نکته اصلی حرف‌شان را متوجه شوید. کسب و کار یک موضوع شخصی در اندونزی به حساب می‌آید به طوری که برای ایجاد رابطه با طرف مقابل وقت زیادی صرف می‌کنند. در نتیجه ارتباط رودرور را بهترین شیوه انجام کار می‌دانند.

اهمیت به زمان خیلی جدی نیست به طوری ممکن است بدون اطلاع قبلی، یک جلسه را لغو کنند. در واقع افراد و رابطه‌ها برای آنها خیلی مهم‌تر از زمان است. با این حال این موضوع برای زمان حرکت قطار، هواپیما و اتوبوس صدق نمی‌کند و درست سر زمان انجام می‌شوند.

بایدها و نبایدها در اندونزی

آداب و رسوم مردم اندونزی

از لمس کردن یا عبور دادن اشیاء از بالای سر افراد به شدت اجتناب کنید چراکه آنها این بخش از بدن را به عنوان مقدس‌ترین عضو می‌دانند. هنگامی که نشسته‌اید نباید کف کفش خود را به طرف مقابل نشان دهید زیرا این رفتار را توهین تلقی می‌کنند. از بوسیدن، در آغوش گرفتن و تماس بدنی زیاد در محیط‌های عمومی بپرهیزید.

سن قانونی سیگار کشیدن، ۱۸ سال است و این قانون سفت و سخت اجرا می‌شود، پس حواستان باشد. مجازات حمل، استفاده و داشتن مواد مخدر بسیار شدید است و می‌تواند مجازاتی معادل زندان یا اعدام داشته باشد.

به یاد داشته باشید همواره می‌توانید تور اندونزی را در کجارو جستجو کرده و بهترین آفر تور را با پایین‌ترین قیمت از فروشنده‌های معتبر همکار کجارو خریداری کنید.

علاوه بر معرفی تورها، کجارو به معرفی جاهای دیدنی اندونزی پرداخته است. با مشاهده دیدنی های اندونزی، اطلاعات کاملی از قبیل آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه و... را به دست آورید تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای سفر به اندونزی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه