روستای میمند در صورت مهاجرت ساکنانش از فهرست میراث جهانی خارج می‌شود

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۰
روستای میمند در صورت مهاجرت ساکنانش از فهرست میراث جهانی خارج می‌شود

روستای میمند یکی از مکان‌هایی است که در فهرست میراث جهانی ثبت شده و اکنون با مهاجرت ساکنانش احتمال دارد از فهرست میراث جهانی خارج شود.

جریان زندگی در روستای میمند یکی از شاخصه‌هایی بود که سبب ثبت این روستا در فهرست میراث جهانی شد. اکنون مهاجرت ساکنان میمند، زمینه را برای خروج این روستا از فهرست میراث جهانی آماده خواهد کرد و این مسئله یک تهدید محسوب می‌شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید شرایط برای حضور پایدار مردم در این روستا مهیا شود، تا زندگی همیشه در آن جاری باشد.

روستای میمند یکی از روستاهای برجسته کشور است. این روستا باید به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود که برای انجام این کار باید تبلیغات ملی و فراملی توسط مدیریت جدید پایگاه ثبت جهانی میمند انجام شود.

همچنین لازم است تا کارگاه‌های مختلف صنایع دستی در این روستا راه‌‌اندازی شود تا از این راه اشتغال‌زایی، احیا و ماندگاری هنرهای سنتی و بومی ایجاد شود.

هرگونه زیرساخت جدید باید با کسب مجوز از پایگاه ثبت جهانی میمند صورت پذیرد و نباید ساختار و بافت روستا به بهانه خدمات‌رسانی به گردشگران آسیب ببیند.

همکاری مدیران و مسئولان محلی با مدیریت جدید پایگاه ثبت جهانی میمند لازم بوده و هرگونه تغییرات و آسیب رساندن به حریم روستای میمند جبران‌ناپذیر است و حتی می‌تواند سبب خروج این روستا از فهرست میراث جهانی شود.

عکس کاور از هادی کریمی

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه