کابوس‌ های آریزونا که بهتر است هرگز با آنها مواجه نشوید

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
کابوس‌ های آریزونا که بهتر است هرگز با آنها مواجه نشوید

آریزونا منطقه‌ی زیبایی است؛ اما در عین این ایالت زیستگاه شماری از گونه‌های خطرناک و کشنده است که ممکن است سفرتان به آنجا را به کابوسی تلخ تبدیل کنند.

در کنار حضور جانورانی همچون شیرهای کوهی و خرس‌ها، حیوانات خطرناک دیگری نیز در آریزونا در ایالات متحده سکونت دارند که از قضا بسیاری از آن‌ها سمی و کشنده هستند. همچنین تعدادی از حیوانات عجیب و متفاوت نیز ساکن این منطقه هستند که اگرچه خطر زیادی ندارند، ولی ظاهر عجیب‌شان ترسناک و دلهره‌آور است. از آنجایی که بسیاری از مخلوقات کشنده در گوشه و کنار این ایالت در رفت و آمد هستند نمی‌توان به‌سادگی تفاوت‌های آن‌ها را شرح داده و مسافران و گردشگران را از خطرات احتمالی آگاه کرد.

بهتر است بدانید در این ایالت بیش از هر موجود دیگری حشرات و بندپایان شگفت انگیز زندگی می‌کنند که اگرچه اندازه تعدادی از آن‌ها چندان بزرگ و چشمگیر نیست، اما خطرناک هستند. شماری همچون خزندگان و دوزیستان حتی ممکن است جان افراد را بگیرند. به همین خاطر حین سفرهای ماجراجویانه یا طبیعت گردی در این مناطق، بهتر است همواره جانب احتیاط را نگهدارید.

دانستن بیشتر در مورد این مخلوقات و راه‌های اجتناب از مواجه شدن با آن‌ها، راهی مناسب برای گشت‌وگذار در آریزونا است. در این بخش از مجموعه مطالب سافاری همراه ما باشید، تا شماری از این کابوس‌های هراس آور را به شما معرفی کنیم.

هیولای گیلا (Gila Monster)

هیولای گیلا

هیولای گیلا یک مارمولک بزرگ و البته بسیار خطرناک است که در ایالت آریزونا زندگی می‌کند. این خزنده گاهی نزدیک به ۶۰ سانتی‌متر درازا دارد. هیولای گیلا اغلب با رنگ‌های روشن مشاهده می‌شود و شما را وسوسه می‌کند که به آن نزدیک شده و حتی لمسش کنید. اما بهتر است این وسوسه را از خود دور کرده و عقب بایستید چراکه این خزنده خوش آب و رنگ به‌رغم ظاهرش، موجودی بسیار خطرناک و سمی است.

همچون بسیاری از مارها، هیولای گیلا هم حین گزیدن قربانی مقداری سم نوروتوکسین وارد بدن قربانی می‌کند که به سیستم بدن حمله کرده و عوارضی همچون تورم، درد و سوزش ایجاد کرده و حتی گاهی می‌تواند منجر به فلج اعضای بدن و مرگ فرد گزیده شده شود. خوشبختانه موارد گزارش شده از مرگ و میر با گزیدگی این مارمولک در طبیعت بسیار نادر است، اما در نظر داشته باشید که گزش آن می‌تواند خطراتی جدی برای سلامت فرد داشته باشد. بنابریان اگر مورد حمله این هیولا قرار گرفتید، حتما به سرعت خود را به بیمارستان برسانید.

غذای این مارمولک را بیشتر تخم حیوانات دیگر، پرندگان و پستانداران کوچک تشکیل می‌دهد. بهتر است بدانید این خزنده ۹۵% از عمر خود را زیر زمین سپری می‌کند و به همین خاطر به نظر نمی‌رسد تهدید جدی برای گشت‌وگذار طبیعت دوستان باشد. اما با این حال بهتر است جانب احتیاط را نگه دارید.


زنبورهای آفریقایی (Africanized Bee)

زنبور آفریقایی

حتما برای‌تان جالب است که بدانید زنبورهای آفریقایی دقیقا چه نوع زنبوری هستند؟ خوب آن‌ها در اصل یک دورگه از زنبور عسل غربی و زنبورهای عسل آفریقایی هستند و از نظر اندازه از زنبورهای عسل متداولی که تابه‌حال دیده‌اید بزرگترند. در حقیقت شما ممکن است آن‌ها را قبلا هم دیده و با نام دیگری بشناسید: زنبور قاتل!

این حشرات به خاطر تعقیب کردن مردم آن هم به‌صورت گروهی شناخته شده و معروف هستند و هر ساله عده‌ای را می‌کشند. به خاطر حمله به‌شکل گروهی و وارد شدن مقدار بالای سم به داخل بدن قربانی، احتمالا سیستم بدن فرد دچار شوک می‌شود. در آریزونا این شک و شبهه وجود دارد که همه زنبورهایی که در گوشه و کنار مشاهده می‌کنید همگی از نوع زنبور آفریقایی هستند، به همین خاطر بهتر است مراقب بوده و از زنبورها تا حد امکان فاصله بگیرید.


وزغ بیابانی سونورا (Sonora Desert Toad)

وزغ سونورا

شما واقعا باید مراقب این دوزیست باشید، وگرنه دچار مشکل خواهید شد. با این حال هنوز هم افرادی هستند که مسیرهای اشتباه را به‌نحوی پیدا کرده و خود را به دردسر می‌اندازند. این وزغ نوعی سم خطرناک از غدد بدن خود ترشح می‌کند که می‌تواند تمام پوست جانور را بپوشاند. اگر سگ‌ به وزغ نزدیک شده و به‌نحوی این سم وارد بدنش شود متأسفانه با خطر مرگ مواجه می‌شود. با این حال و از آنجایی که انسان‌ها اغلب تمایلی به لمس قورباغه یا وزغ ندارند، این مسئله نباید مشکلی بزرگ باشد، این‌طور نیست؟ اما متأسفانه این امر در مورد این وزغ صدق نمی‌کند.

سم این دوزیست خطرناک حاوی مواد روانگردان قدرتمندی همچون «5-MeO-DMT» است. به همین خاطر گروهی از لیس زدن پوست این وزغ استقبال می‌کنند، اما آن‌ها در عین حال این خطر را نیز به جانی می‌خرند که بیمار شده و حتی جان خود را از دست بدهند. پس بهتر است برای لذت بردن بیشتر از سفر و گشت‌وگذار در آریزونا، تا حد ممکن از وزغ بیابانی فاصله بگیرید. 


سوسک‌های تاولی (Blister Beetles)

سوسک تاولی

این حشرات کوچک ظاهری زیبا و چشم‌نواز دارند و به‌صورت خاص در آریزونا زندگی می‌کنند. اما اجازه ندهید این ظاهر دلفریب شما را گمراه کند. چراکه لمس کردن یکی از آن‌ها می‌تواند منجر به یکی از لحظات درد آور، ناخوشایند و توأم با خارش زندگی شما تبدیل شود. این سوسک‌ها وقتی عصبانی شده یا بترسند مایعی زرد رنگ و بویناک از بدن خود ترشح می‌کنند که اگر با پوست شما تماس پیدا کند، می‌تواند باعث ایجاد تاول‌های دردناک شود. 

از سوی دیگر این حشرات مشکلات جدی برای صاحبان مزارع پرورش اسب ایجاد کرده‌اند. سوسک تاولی می‌تواند در میان غذای خود زندگی کرده و مخفی شود و در این میان گاهی نیز کشته می‌شود. اگر یک اسب به‌اندازه کافی از این سوسک‌ها بخورد، ممکن است بیمار شده یا حتی جان خود را از دست بدهد. این مسئله در مورد انسان هم صدق می‌کند و خوردن این سوسک بالقوه، خطر مرگ را برای افراد در پی دارد. پس بهتر است به‌ویژه مراقب غذا کودکان باشید و هر قاشق را قبل از گذاشتن به دهان خود یا دلبندان‌تان به دقت چک کنید.


حشره بوسه زن (Kissing Bugs)

ساس بوسه زن

نام این حشره احتمالا برای‌تان آشنا است، چون قبلا با یکی از اعضای خانواده‌اش که در جنگل های آمازون سکونت داشت، آشنا شدیم. این حشره به نام «ساس بوسه زن» شناخته می‌شود، اما این امر به‌معنای جذابیت یا شیرینی آن نیست. بلکه به خاطر محل موردعلاقه حشره برای نیش زدن است.

این حشرات معمولا به سراغ صورت انسان رفته و اطراف لب فرد را حین خواب نیش می‌زنند. این نیش‌ها می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شده یا در مواردی دست‌کم باعث درد و سوز شدید شود. اما در کنار این آثار متأسفانه گاهی نیش این حشره می‌تواند منجر به ابتلای فرد به بیماری «شاگاس» شده و در نهایت حتی باعث مرگ شود. در آریزونا تقریبا ۴۰% این حشرات، عامل انتقال این بیماری هستند که سالانه بیش از ۲۱ هزار نفر را به کام مرگ می‌فرستد. خوشبختانه گزارش‌ها اندکی از مرگ ناشی از بیماری شاگاس در آریزونا وجود دارد و فقط هفت درصد مردم از حساسیت‌های آلرژیک به نیش این حشره شکایت داشته‌اند.

از سوی دیگر این حشره پرواز کرده و مدام جابه‌جا می‌شود و فضولات خود را هرجایی برجای می‌گذارد که ممکن است باعث بیماری افراد شوند.


هزار پای غول پیکر آریزونا (Arizona Giant Centipede)

هزار پای بزرگ آریزونا

هزارپاها تاکنون بسیاری از مردم را وحشت‌زده و نگران کرده‌اند، اما این هزارپای به‌خصوص به مراتب ترسناک‌تر است. چراکه هم از اندازه بزرگی برخوردار است و هم بسیار سمی است. این بند پا می‌تواند تا بیش از ۱۶ سانتی‌متر رشد کند و تعداد زیادی پا دارد که همگی آن‌ها دائما در حال حرکت و جنب و جوشند و منظره‌ای ترسناک را ایجاد می‌کنند.

در بخش جلویی، بدن هزارپا دارای دو پای جلویی کوتاه شده است که شبیه به دندان عمل می‌کند و می‌تواند سم را به بدن شکار یا شکارچی تزریق کند. اگرچه گزش این هزارپا بیشتر حالتی شبیه به نیشگون گرفتن دارد، اما فراموش نکنید که هم دردناک است و هم تأثیرات جانبی ناخوشایندی دارد.

با این حال جای خوشبختی است که این نیشگون برای حیوانات بزرگ جثه‌ای همچون سگ یا انسان مشکلات جدی ایجاد نمی‌کند. اما در مقابل برای مهره‌داران کوچک، پرندگان یا خزندگان کوچک جثه مرگ آفرین است. به‌ویژه اگر دوز سم وارد شده به بدن قربانی به‌اندازه کافی بالا باشد. بهتر است حین سفر به آریزونا مراقب این هزارپا و البته حیوانات خانگی خود باشید.


عنکبوت بیوه سیاه (Black Widow)

عنکبوت بیوه سیاه

در میان گونه‌های خطرناک عنکبوت نام «بیوه سیاه» درخششی خیره‌کننده دارد و با ساعت شنی قرمز رنگ روی بدنش اسم و رسمی خاص برای خود دست و پا کرده است. در حالی که آریزونا خانه بسیاری از گونه های عنکبوت سمی از جمله «عنکبوت قهوه‌ای آریزونا» است، اما شاید این عنکبوت بیش از بقیه به شهرت رسیده باشد. مردم نام این عنکبوت را با مرگ مساوی می‌دانند، اما بهتر است بدانید در واقعیت به‌ندرت کسی از نیش عنکبوت بیوه سیاه مرده‌ است!

اما در عوضی نیش این عنکبوت آسیب بسیاری ایجاد کرده و نشانه‌هایی همچون درد و سوزش، تورم، گرفتگی و انقباض عضلانی، تهوع و شاید حتی نکروز و مرگ بافت‌ها و نسوج بدن را در پی داشته باشد. اگر مایل به تجربه این نشانه‌ها نیستید، بهتر است از ماندن در گوشه‌های تاریک و فضاهای کوچک بسته مثل داخل تنه درختان یا گوشه‌های گاراژ اجتناب کنید. و هرگز فراموش نکنید که شاید این عنکبوت برخلاف شهرتش چندان مرگ آفرین نباشد، اما به هر حال نیشی خطرناک دارد که مشکلات بسیاری را برای سلامت فرد ایجاد می‌کند.


عنکبوت زنبوری (Tarantula Hawks)

عنکبوت زنبوری

یکی از گونه‌های عنکبوت‌های زنبوری که چندان میلی به آزار و اذیت انسان ندارد، اما این مسئله چیزی از ترسناک بودن آن کم نمی‌کند. این‌گونه توانایی عجیب برای به زانو درآوردن و نابود کردن عنکبوت‌هایی دارد که به مراتب از خودش بزرگ جثه‌تر هستند.

اما این مخلوق چگونه بر حریف خود پیروز می‌شود؟ عنکبوت زنبوری با نیش خود می‌تواند یک تارانتولا یا دیگر عنکبوت‌های بزرگ را کاملا فلج کند. سپس داخل بدن عنکبوت تخم گذاری می‌کند. به‌محض بیرون آمدن لارو از داخل تخم، عملیات خوردن عنکبوت آغاز می‌شود. لاورها از داخل عنکبوت را می‌خورند تا زمانی که بمیرد. البته فرایند خوردن عنکبوت آن‌قدر آرام انجام می‌شود که شاید چندان ترسناک به نظر نرسد.

همانگونه که پیش‌تر اشاره کردیم آن‌ها تمایلی برای ایجاد مزاحمت برای انسان ندارند، اما دست‌کم نیش آن‌ها می‌تواند به‌سادگی روز شما را خراب کند. نیش این‌گونه به‌عنوان دردناک‌ترین نیش حشرات در کل ایالات متحده شناخته می‌شود. پس بهتر است تا حد ممکن حشره را به حال خود رها کنید و اجازه دهید به‌جای شما، به سراغ عنکبوت مناسب بعدی برود.


عنکبوت شتری (Camel Spider)

عنکبوت شتری

شاید چیزهایی در مورد حشره‌ای شنیده باشید که از آن با عنوان «عنکبوت شتری» یاد می‌شود، اما شاید ندانید که آن‌ها ساکن ایالت آریزونا هستند. از نظر علمی از این مخلوق با عنوان «Solifugae» یاد می‌شود، اما این‌گونه در نقاط مختلف با اسامی گوناگون شناخته می‌شود. موجودی که گویی مخلوطی از عنکبوت و عقرب است و همین مسئله به ما یادآوری می‌کند که ممکن است با عنکبوتی خطرناک و سمی مواجه باشیم.

اما درست برخلاف باور عمومی، آن‌ها قادر به کشتن کسی نیستند. متأسفانه این تصور غلط بین عموم رواج یافته است که سم این عنکبوت می‌تواند حتی تا مغز استخوان فرد را نیز درگیر کند. در واقعیت این عنکبوت حتی تمایل چندانی برای گزیدن انسان ندارد و شاید در نهایت نیش آن‌ها ممکن است آزاردهنده باشد. سم این عنکبوت خیلی قوی نیست، اما نیش می‌تواند درد فوق‌العاده و عوارضی همچون کبودی ایجاد کند.


عقرب بارک (Bark Scorpion)

عقرب

این عقرب در تاریکی می‌درخشد و توجه افراد را به سوی خود جذب می‌کند، اما بهتر است تا حد ممکن او را به حال خود گذاشته و مزاحمش نشوید. همه عقرب‌ها در درجات مختلف سمی هستند و آریزونا از قضا زادگاه گونه‌های متنوعی از آن‌ها است. اما در این میان این عقرب یکی از گونه‌های پر دردسر است.

نیش این عقرب نه فقط باعث درد شدید و تورم می‌شود، بلکه احساس بیماری توأم با تهوعی را ایجاد می‌کند که دست‌کم سه روز طول کشیده و فرد گزیده شده را آزار می‌دهد. خوشبختانه تابه‌حال تعداد کمی به خاطر نیش این عقرب جان خود را از دست داده‌اند، اما بهتر است بدانید حادثه خبر نمی‌کند و بهتر است اقدامات احتیاطی را مد نظر قرار دهید. در این میان کودکان بیش از افراد بزرگسال در معرض خطر قرار دارند و میزان این خطر با اندازه عقربی که فرد را نیش زده کم و زیاد می‌شود. این‌گونه همچنین تمایلی عجیب برای هجوم بردن به‌سمت منازل مسکونی دارد و بیرون کردن آن از خانه بسیار سخت است. 


تارانتولا (Tarantula)

عنکبوت تارانتولا

اگرچه ظاهر این عنکبوت تا حدی عجیب و ترسناک است، اما تارانتولا در شمار جانورانی که اسباب زحمت و نگرانی گردشگران و سکنه آریزونا را فراهم می‌کنند، جایی ندارد. در واقع این مخلوق پشمالو و تا حدی دوست داشتنی به‌اندازه‌ای مطیع و بی‌خطر است که عده‌ای از آن به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند.

این عنکبوت همچون دیگر اعضای خانواده خود تا حدی سمی است، اما میزان این سم به‌اندازه‌ای است که برای شکار و سپس هضم طعمه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که تارانتولا همچون سایر جانوران دندانی برای پاره کردن و جویدن طعمه خود ندارد، از سم برای کشتن و سپس هضم غذایش استفاده می‌کند. عنکبوت هنگام شکار سم را وارد بدن طعمه خود می‌کند. این سم محتویات داخلی شکار را هضم و به مایعی تبدیل می‌کنند که بعدا توسط عنکبوت مکیده می‌شود. در نتیجه می‌توان آسوده خاطر بود که سم تارانتولا آسیب و خطر جدی برای سلامت انسان ندارد و در نهایت ممکن است تنها مقداری درد ایجاد کند. فراموش نکنید می‌توان به‌سادگی از نیش تارانتولا اجتناب کرد، تنها کافی است عنکبوت را به حال خود گذاشته و کاری به او نداشته باشید.


مار زنگی (Rattlesnake)

مار زنگی

یکی از شناخته شده‌ترین حیوانات کشنده آریزونا، مارهای زنگی هستند. این سوال مطرح است که حقیقتا چه تعداد گونه از مارهای زنگی در گوشه و کنار این ایالت پرسه می‌زنند؟ پاسخ این است: بیش از میزان کافی. دست‌کم سیزده گونه‌ی متفاوت از مارهای زنگی ساکن آریزونا هستند و همه آن‌ها نیشی مرگ‌بار دارند. خوشبختانه اغلب مارهای زنگی دست یا مچ پای افراد را می‌گزند که نشان می‌دهد افراد، قربانی بی احتیاطی یا بی‌توجهی خود شده‌اند. پس این مارها آگاهانه به انسان حمله نمی‌کنند و اگر فرد مار را به حال خود رها کند به‌سادگی از خطر گزیدگی مصون است.

گزیدگی مار زنگی چندان خطرناک نیست، ولی به خاطر وجود نوروتوکسین در زهر مار، می‌تواند باعث آسیب دیدگی عضلات و ماهیچه‌ها شود. زهر این مار کشنده نیست به‌خصوص اگر به سرعت مداوا شود، هرچند اگر میزان زهر بیش از اندازه باشد، احتمال مرگ نیز وجود دارد. در نتیجه بهتر است افراد به‌خصوص در فصل تابستان مراقب قدم‌ها و مسیر خود باشند.

ایالت آریزونا، آمریکا

به پایان این مطلب رسیدیم. حالا اگر روزی به آریزونا سفر کردید، با خطرناک‌ترین موجودات ساکن این ایالت و راه‌های پیشگیری از مشکلات احتمالی آشنا شده‌اید. امیدوارم این اطلاعات برای شما عزیزان نیز مثمر ثمر بوده باشد.

مطالب مرتبط:

منبع Onlyinyourstate

دیدگاه