ثبت ملی خانه فروغ فرخزاد نزدیک است

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵
ثبت ملی خانه فروغ فرخزاد نزدیک است

خانه فروغ فرخزاد که تا پیش از این مالکیت دقیق آن اثبات نشده بود، اکنون پس از کشف اسناد مربوطه، می‌تواند در لیست آثار ملی ایران ثبت شود.

مسئولان میراث فرهنگی موفق به اثبات مالکیت خانه فروغ فرخزاد شده‌اند و مدارک جدیدی حاکی از تعلق این ملک به پدر او، محمد فرخزاد یافت شده است. به این ترتیب تخریب این خانه در تهران صورت نخواهد گرفت. این خانه در محدوده شهرداری منطقه ۱۱ تهران قرار دارد و تاکنون اقدامی برای ثبت آن صورت نگرفته است.

قدمت این خانه مربوط به اواخر دوره قاجار است، هرچند برخی مسئولان میراث فرهنگی و شهرداری اعلام کرده بودند که این ملک ارزش تاریخی چندانی ندارد، اما دلاور بزرگ‌نیا، مدیر کل میراث فرهنگی تهران روز گذشته دراین‌باره گفته است:

از آن‌جایی که یک شاعر معاصر در این خانه زندگی کرده است، مستندات لازم برای ثبت ملی این بنا تهیه شده و به کمیته ثبت سازمان میراث کشور ارسال می‌شود. ما تلاش داریم تا این بنا به‌صورت اضطراری ثبت شود.

مالکان حقیقی این ساختمان در حال حاضر به‌دنبال ساخت بنای تازه هستند و مسئولان میراث فرهنگی اعلام کرده‌اند که شهرداری باید نسبت به خرید ملک یا دادن زمین معوض به مالکان اقدام کند. این در حالی است که مسئولان شهرداری ابراز کرده‌اند که امکان خرید همه ملک‌های دارای ارزش تاریخی شهر یا بناهای ثبت شده ملی را ندارند، و اگر هم به فکر حفظ این بناها باشند باید راهکاری جدید ارائه شود.

ثبت ملی خانه فروغ فرخزاد

علی محمد سعادتی، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران دراین‌باره گفته است:

ثبت ملی بناهای با ارزش تنها راه ماندگاری آن‌ها نیست و ساختمان‌هایی مانند خانه پدری فروغ فرخزاد باید با تعیین کاربری مناسب، به زندگی امروز و آینده شهری بازگردند. هرچه این فعالیت اقتصادی‌تر و توجیه پذیر‌تر باشد، ماندگاری پایدار‌تر خواهد بود. در غیر این صورت حتی اگر جسم ساختمان نیز خراب نشود، اما کارکرد فرهنگی یا اقتصادی مطلوب نداشته باشد، از زندگی شهری دورتر می‌شود.

او در ادامه افزود:

حتی در صورتی که این بنا توسط میراث فرهنگی ثبت نشود، شهرداری از آن حفاظت خواهد کرد. اما میراث باید ملاحظات مربوط به بناهای واجد شرایط را اعلام کند تا بر اساس آن، نوع فعالیت و کاربری مشخص شود.

فروغ فرخزاد زاده ۸ دی ۱۳۱۳ در تهران است که در ۲۴ بهمن ۱۳۴۵ در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داد. از او پنج دفتر شعر منتشر شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه