تغییر ظاهر صحرای ربع الخالی پس از تندباد دریایی

سهیل بالینی
سهیل بالینی یکشنبه، ۱۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
تغییر ظاهر صحرای ربع الخالی پس از تندباد دریایی

تندباد دریایی یک سامانه جوی متلاطم است که به بارندگی شدید و بادهای بسیار پرسرعت منجر می‌شود. این پدیده این روزها ظاهر بزرگ‌ترین صحرای شنی جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

ربع الخالی منطقه‌ای بیابانی و شنی است که بخش بزرگی از خاک کشورهای عربستان سعودی، یمن، عمان و امارات متحده عربی را پوشانده است. ارتفاع تپه‌های شنی این منطقه که بزرگ‌ترین صحرای شنی جهان به حساب می‌آید تا ۳۳۰ متر می‌رسد.

«تندباد دریایی مکونو» (Tropical Cyclone Mekunu) که در اواسط خرداد ماه به کشور عمان و شهر صلاله رسید، منجر به بارش باران تا ارتفاع ۲۸ سانتی‌متر شد. ظاهر صحرای ربع الخالی نیز که در نزدیکی این شهر قرار دارد توسط این بارش‌های گسترده تحت تأثیر قرار گرفته است.

ربع الخالی

این تغییرهای ظاهری موجب شد تا تصویربرداری عملیاتی ناسا، تصاویری از صدها رودخانه موقت و دریاچه کوچک شکل‌گرفته در این صحرا را منتشر کند. تصاویر ناسا که سه روز پس از آغاز توفان ثبت شده است، نشان می‌دهد که این رودهای کوچک در بین تپه‌ها و چاله‌های شنی این صحرا به‌وجود آمده‌اند.

تندباد دریایی مکونو معمولاً هر ۲ سال یک بار رخ می‌دهد؛ اما بارش باران در این سطح در کشور عمان بی‌سابقه است. در حقیقت بیش از ۲۰ سال از آخرین بارش حجیم باران در کشور عمان می‌گذرد.

پوشش گیاهی منطقه پس از بارش‌ها تغییر کرده و محلی‌های صلاله از این تغییر برای تغذیه خانواده و دام‌هایشان استفاده می‌کنند. دریاچه‌های به‌وجود آمده در صحرا نیز نظر توریست‌ها و علاقه‌مندان به گردشگری را جلب کرده است.

ربع الخالی

علاقه‌مندان و گردشگران دائمی این منطقه بر این باورند که جو روانی صحرا و روستاهای اطراف پس از بارش باران بهبود یافته و ساکنین ربع الخالی از این تغییر بسیار خوشحال هستند. در ۳۰ روز آینده گیاهان صحرا به حدی رشد خواهند کرد که مردم محلی می‌توانند تا دو سال آینده بدون مشکل به شترهای خود غذا بدهند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه