خلیج تایلند به روی گردشگران بسته شد

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
خلیج تایلند به روی گردشگران بسته شد

تایلند، از ۱ ژوئن، خلیج محبوب و معروف «مایا بی»، لوکیشن یکی از فیلم‌های لئوناردو دی کاپریو، را به روی گردشگران می‌بندد.

امروز، یکی از روزهای ماه مه در خلیج «مایا بی» در تایلند در دریای آندامان است که به خاطر فیلم برداری فیلم «ساحل» با بازی لئوناردو دی کاپریو در این مکان به شهرت رسید. اما به جای ساحل‌های بکر و خلوتی که در فیلم دنی بویل دیده می‌شود، این‌جا ساحلی شلوغ و آشفته است. گردشگرانی که به دنبال گرفتن عکس‌های سلفی هستند روی شن‌های ساحل صف کشیده‌اند؛ کنار ساحل پر از قایق‌های تندرو است. با هر بار آمدن و رفتن قایق‌ها، هر لحظه به تعداد بازدیدکننده‌هایی که خود را به آفتاب ساحل می‌سپارند، افزوده می‌شود.

به دستور اداره‌ی حفاظت از گیاهان، حیات وحش و پارک‌های ملی تایلند (DNP)، بخشی از پارک ملی هات نوپارت تارا – جزیره‌ی کو فی فی، خلیج مایا بی، از تاریخ ۱ ژوئن تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۸ به عنوان بخشی از یک برنامه‌ی چهار ماهه‌ی «باز زایش و طراوت‌بخشی» تعصیل شد.

بر اساس بیانیه صادر شده از سوی اداره‌ی گردشگری تایلند (TAT)، قایق‌ها در این ساحل مجاز به ورود به خلیج یا لنگر انداختن در لوه ساماه، در هر دو بخش جزیره‌ی کو فی فی، نیستند. به جای این ساحل، مسافران می‌توانند تحت نظارت‌های شدید DNP از خلیجی بازدید کنند که بین دو صخره قرار گرفته است و یک ورودی طبیعی به تالاب را تشکیل می‌دهند.

در این بیانیه اعلام شده است که:

DNP در مدت این چهار ماه، مطالعات ارزیابی کیفی روی محیط ساحلی و دریایی و شرایط منابع صخره‌ای و ساحلی، کنترل زیست محیطی و مدیریت گردشگری منطقه انجام می‌دهد.

این کار برای تعیین اقدامات صحیح برای کمک به پایداری محیطی مایا بی در فصل‌های بدون گردشگر انجام می‌شود.

خلیج مایا بی

اول باراکای، حالا مایا بی

تایلند، هر سال پارک‌های ملی خود را به دلیل دلایل مختلف، از آب و هوای نامناسب گرفته تا احیای زیست محیطی، تعطیل می‌کند؛ اما علی‌رغم فشاری که سال‌هاست فعالان زیست محیطی بر مسئولین وارد می‌کنند، این اولین باری است که آن‌ها مایا بی را تعطیل کرده‌اند.

خلیج مایا بخشی از استان کرابی تایلند است و فاصله‌ی خیلی کمی با «فی فی دون» (Phi Phi Don)، ساحل محبوب گردشگران، دارد. آمار منتشر شده توسط DNP نشان می‌دهد که پارک ملی «پارک ملی هات نوپارت تارا – مو کو فی فی» (Hat Noppharat Thara-Mu Ko Phi Phi) در سال ۲۰۱۸ میزبان ۲٬۵۰۰٬۰۰۰ گردشگر (۲ میلیون و ۵۰۰ هزار) بوده است که نیم میلیون نفر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

تعطیلی مایا بی پس از تصمیم دولت فیلیپین مبنی بر تعطیلی ۶ ماهه‌ی محل گردشگری محبوب «باراکای» انجام می‌شود؛ این تعطیلی از ابتدای روز ۲۶ آوریل و در پی افزایش نگرانی‌ها در مورد سواحل معروف جزیره صورت می‌پذیرد که آب‌های آبی و شفاف آن در اثر آسیب‌های پایدار زیست محیطی به رنگی تیره و ناخوشایند درآمده است.

باراکای، برخلاف خلیج کوچک مایا که هیچ هتل و یا اقامتگاهی در آن ساخته نشده است، ۱۷٬۰۰۰ نفر سکنه دارد که خیلی از آن‌ها به طور مستقیم در صنعت گردشگری مشغول به فعالیت هستند.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه