رونمایی نماد شهر زیرزمینی نوش آباد

سیامک احدی
سیامک احدی دوشنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۵
رونمایی نماد شهر زیرزمینی نوش آباد

نماد مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد هم‌زمان با هفته صنایع دستی رونمایی می‌شود.

«زهرا ساروخانی» مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش‌آباد گفت:

در کاوش‌های باستان‌شناسی تعداد زیادی پیه سوز در شهر زیرزمینی نوش‌آباد به دست آمده که دارای لعاب فیروزه‌ای و دو نوع لوله‌دار و پیاله‌ای شکل است که برای روشنایی فضای تاریک شهر زیرزمینی استفاده می‌شد.

ساروخانی ادامه داد که با توجه به فراوانی و تنوع پیه سوزهای کشف شده در جریان کاوش‌های شهر زیرزمینی نوش‌آباد، این اثر به‌عنوان نخستین نماد و سوغات شهر نوش‌آباد معرفی و رونمایی می‌شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش‌آباد بیان کرد:

طی مرمت بناهای تاریخی اطراف ورودی‌های شهر زیرزمینی نوش‌آباد نیز تعداد زیادی پیه‌سوز با همان فرم و تکنیک به دست آمده که تحقیق‌های انجام شده در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد تهیه و رونمایی خواهد شد.

وی گفت:

بر اساس طرح و نقش پیه‌سوزهای کشف شده، ۲۸ مدل از آن بازسازی شده که پس از آیین رونمایی، در معرض نمایش بازدیدکنندگان داخلی و خارجی شهر زیرزمینی نوش‌آباد قرار خواهد گرفت.

مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد، به‌عنوان بزرگ‌ترین معماری دست‌کن جهان در سال ۱۳۸۳ کشف و در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. تاکنون یکصد اثر تاریخی در شهر تاریخی نوش‌آباد شناسایی شده که مسجد جامع، مسجد امام علی (ع)، مسجد موسی بن جعفر و امامزاده محمد، پل اسحاق‌آباد، برج عشق‌آباد، شترخان، منطقه فیض‌آباد، قلعه‌های خشتی سیزان، مورچان و اقبالیه از جمله آثاری است که از دوران سلجوقی تا صفویه در این شهر شناسایی شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه