خطر خشکی تالاب هشیلان کرمانشاه

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر دوشنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۳
خطر خشکی تالاب هشیلان کرمانشاه

بنا به هشدار کارشناس تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه، خطر خشک شدن تالاب هشیلان در فصل گرمای امسال وجود دارد.

جمال رحمانی کارشناس تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت نامناسب میزان آب تنها تالاب کرمانشاه، گفت:

سطح آب تالاب هشیلان برای این فصل پایین و احتمال خشک شدن آن در فصل گرما بسیار زیاد است.

او از کاهش بارندگی‌ها که باعث کم شدن دِبی سراب «سبزعلی» به عنوان منبع تامین ۹۰ درصد آب تالاب هشیلان شده خبر داد و اضافه کرد:

به علاوه عامل دیگر تامین آب تالاب هشیلان آب شدن تدریجی برف ارتفاعات شاهو و خورین است که متاسفانه امسال بارش برف هم نداشتیم.

وی ادامه داد:

اگرچه محدودیت کشت در اطراف تالاب هم اعمال شده، اما کشاورزان تا اول خرداد حق کشت گندم، نخود و... در این منطقه را دارند که خود باعث مصرف آب و کم شدن آب تالاب خواهد شد.

کارشناس تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به ذخیره شدن هرسال آب برای فصل گرما در تالاب با باز و بسته کردن دریچه انتهای تالاب، بیان کرد:

وضعیت آب به گونه‌ای نیست که بتوان برای فصل گرما ذخیره انجام داد.

وی معتقد است، با وجود این شرایط و با توجه به اینکه تالاب هشیلان در سال‌های ۸۷ و ۹۴ هم سابقه خشک شدگی داشته است، دور از انتظار نیست که امسال نیز با خشک شدن تالاب روبه‌رو شویم.

بنا به گفته او، تالاب هشیلان با از دست رفتن آب تالاب و فرسایش خاک آن، به کانون ریزگرد تبدیل می‌شود و مناطق اطراف نیز از آن تاثیر می‌پذیرد.

او ادامه داد:

هشیلان حق‌آبه‌ای از سد گاوشان دارد؛ اما ذخیره آب سد نیز به اندازه‌ای نیست که هم آب شرب شهر کرمانشاه را تامین کند و هم به احیا تالاب هشیلان کمک کند.

رحمانی عنوان کرد:

به علاوه اگر این حق‌آبه تخصیص داده شود، در مسیر هم نیمی از آن به دلیل خشکسالی یا برداشت توسط کشاورزان از دست می‌رود و آب زیادی به تالاب وارد نمی‌شود.

او به باقی‌مانده بارش‌های بهاری برای کمک به احیای تالاب هشیلان اشاره و ابراز امیدواری کرد.

رحمانی با بیان اینکه در شرایط کنونی هنوز سطح تالاب خشک نشده، افزود:

تالاب هنوز وارد مرحله خط قرمز نشده؛ اما خطر خشکی کامل تنها تالاب کرمانشاه را تهدید می‌کند.

او گفت:

با خشک شدن این تالاب بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری آن از بین می‌رود.

به گفته این کارشناس، در سال گذشته هم میزان حضور پرندگان مهاجر در این تالاب، به عنوان یکی از مراکز اصلی فرود پرندگان مهاجر در کرمانشاه، به علت کم شدن آب تالاب هشیلان کمتر از سال‌های قبل بود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه