مراکز خرید ازمیر، ترکیه

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۰
مراکز خرید ازمیر، ترکیه

ازمیر، یکی از مقصدهای گردشگری مهم ترکیه، از نظر مراکز تجاری نیز حائز اهمیت است. در این مطلب با بهترین مراکز خرید و بازارها و محله‌های خرید ازمیر آشنا می‌شویم.

ازمیر سومین شهر بزرگ کشور ترکیه بعد از شهر استانبول و آنکارا است که موقعیت ویژه‌ای به‌عنوان شهری تجاری، صنعتی و بندری دارد و یکی از مقاصد محبوب در سفر به ترکیه محسوب می‌شود.

ازمیر جزو بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه است و علاوه بر گردشگری، از نظر تجاری و اقتصادی بسیار اهمیت دارد. رشد و شکوفایی اقتصادی و تجاری در این منطقه باعث شده که از نظر تنوع و تعدد مراکز خرید، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. این مراکز خرید معمولا چیزی فراتر از محلی برای خریدوفروش هستند و امکانات کاملی از جمله سینما، زمین بازی مخصوص بچه‌ها، فودکورت، پارکینگ، سالن ورزشی و... دارند.

ازمیر بهشتی برای دوستداران خرید است. بازارهای روباز و رنگارنگ و بازارهای هفتگی شلوغ و پرجنب و جوش بهترین جا برای خرید ارزان در ازمیر است. در این بازارها می‌توانید با فروشنده‌ها چانه بزنید و سبک زندگی اهالی شهر را از نزدیک ببینید. خرید کردن از بازارهای ترکیه، تجربه‌ای متفاوت و فراموش‌نشدنی در سفر است. حتی اگر قصد خرید هم ندارید، فرصت حضور در این اماکن پرجنب و جوش و جذاب را از دست ندهید.

در این بازارچه‌ها انواع صنایع دستی و فرش‌ها و گلیم‌های دست بافت به‌وفور پیدا می‌شود.

اگر به‌دنبال خرید محصولات لوکس و برند هستید، باید برای خرید، مراکز تجاری مدرن را انتخاب کنید. در این مراکز تجاری، به غیر از فروشگاه، امکانات تفریح و سرگرمی، کافه و رستوران و... نیز وجود دارد. ولی اگر می‌خواهید خریدی ارزان داشته باشید، با فروشنده چانه بزنید، حال هوای شهر و سبک زندگی اهالی را از نزدیک ببینید و شور و هیجان مردم را لمس کنید، بازارهای محلی، مدرن و روباز را برای خرید انتخاب کنید.

مرکز خرید آگورا (Agora)

مرکز خرید ازمیر

مرکز خرید آگورا یکی از بهترین انتخاب‌های گردشگران عاشق خرید است. این مرکز خرید وسعتی در حدود ۲۹ هزار و ۴۰۰ مترمربع فضای سرپوشیده و ۸۹ هزار مترمربع فضای باز دارد و یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید ازمیر است. از لباس و پوشاک گرفته تا زیورآلات، لوازم آرایش، لوازم منزل، پارچه و منسوجات، ابزارآلات و محصولات موسیقی، کتاب، کالای دیجیتال و لوازم الکترونیکی، اسباب‌بازی و سایر محصولات در فروشگاه‌های متعدد این مرکز عرضه شده‌اند. به غیر از فروشگاه، امکانات تفریحی مختلفی در این مجموعه برای خریداران در نظر گرفته شده است. با وجود صدها فروشگاه از ۱۷۸ برند ملی و بین‌المللی، هرآنچه که نیاز داشته باشید با بهترین کیفیت در مرکز خرید آگورا پیدا می‌کنید. این مجموعه تعداد زیادی رستوران دارد که در آن‌ها می‌توانید بهترین غذاهای ترکی و بین‌المللی را نوش جان کنید. بچه‌ها در این مرکز خرید درست مثل بزرگترها راضی و خوشحال خواهند بود، چون امکانات زیادی برای تفریح و سرگرمی آن‌ها در نظر گرفته شده است.

مرکز خرید KIPA

مرکز خریدکیپا KİPA میزبان یک فروشگاه بسیار بزرگ لوازم منزل و یک سوپرمارکت دو طبقه است. فروشگاه‌هایی از برندهای مشهور ترکیه و برندهای بین‌المللی در این مرکز خرید دیده می‌شود. در طبقه‌ای که به رستوران و غذا اختصاص یافته است، رستوران‌های متعدد و متنوع و یک باشگاه ورزشی قرار دارد. در این طبقه یک سینمای بزرگ هم قرار گرفته که فرصتی عالی برای تماشای یک فیلم همراه با سایر اعضای خانواده است.

مرکز خرید Asmacati

مراکز خرید در ازمیر

مرکز خرید Asmaçatı مجموعه‌ای از فروشگاه‌های متعدد و رستوران‌های متنوع است که به بیشتر نیازهای خریداران پاسخ خواهد داد. معماری و طراحی جالب این بنا از ویژگی‌های متمایز آن است. در طبقه‌ی همکف این مرکز خرید دو طبقه، یک هایپرمارکت قرار دارد. فروشگاه لوازم‌خانگی، کالای دیجیتال و لوازم الکترونیکی، مرکز تناسب اندام و تعدادی کافه از دیگر امکانات این مرکز خرید است. این مرکز خرید، فضای روباز و سرپوشیده به‌عنوان پارکینگ دارد.

اوت لت Selway

اوت لت Selway میزبان برندهای مشهور دنیا است و تخفیف‌های دائمی دارد. این مجموعه به غیر از فروشگاه، یک فودکورت هم دارد و دو بخش این مجموعه که در دو طرف بزرگ‌راه قرار گرفته‌اند با پل‌هایی به هم متصل شده‌اند.

تنوع محصولات این اوت‌لت، قابل‌توجه است. پوشاک کودکان، بانوان و آقایان، اکسسوری و عینک از برندهای مشهور دنیا، لوازم الکترونیکی و کالای دیجیتال، سوپرمارکت، کیف و کفش و لوازم منزل و ابزار آشپزخانه، اسباب‌بازی و وسایل تفریحی از دیگر فروشگاه‌ها و خدمات این مجموعه است که تقریبا به همه نیازهای خریداران پاسخ می‌دهد. این مرکز خرید در فاصله‌ی کمی از فرودگاه و مرکز اکسپو قرار دارد و دسترسی به آن راحت است.

مدیا مارکت (Media Markt)

مدیا مارکت کالای دیجیتال و محصولات تکنولوژی در دو طبقه و فضایی بسیار بزرگ، آماده‌ی استقبال از خریداران است. در این فروشگاه هر کالای دیجیتال و لوازم الکترونیکی که نیاز داشته باشید از بهترین برندها عرضه می‌شود، از تلویزیون‌های هوشمند گرفته تا کامپیوتر، گوشی و پخش‌کننده‌ی موسیقی.

مرکز خرید Palmiye

مرکز خرید Palmiye مجموعه‌ای متشکل از چندین فروشگاه است که لباس، کیف و کفش، زیورآلات، سوغات، فرش و محصولات مشابه را عرضه می‌کنند. به غیر از فروشگاه، تعدادی و کافه و رستوران نیز در این مرکز وجود دارد. در این مجموعه یک درمانگاه برای بیماران سرپایی و سالن سینما نیز در نظر گرفته شده است تا نیازهای مختلف خریداران را پوشش دهد.

مرکز خرید فروم برنوا (Forum Bornova)

فروم برنوا اولین مرکز خرید روباز در منطقه‌ی اژه و مرکزی برای تفریح، خرید و سرگرمی است. این مجموعه در وسعتی حدود ۲۰۰ هزار مترمربع قرار دارد و دسترسی راحتی برای خریداران و گردشگران دارد. این مجموعه دارای دو قسمت روباز و سرپوشیده است. در حدود ۱۲۸ فروشگاه از برندهای مشهور داخلی و بین‌المللی در این مجموعه وجود دارد که نیازهای مختلف خریداران را پوشش می‌دهد. مجموعه‌ی سینمایی دارای ۷ تالار، پارکینگ با ظرفیت ۳ هزار خودرو و امکانات تفریحی متنوع از دیگر امکانات این مجموعه‌ی تجاری کامل است.

اپتیموم اوت‌لت (Optimum Outlet)

اولت Optimum

اوپتیموم اوت‌لت، میزبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر و برندهای مشهور داخلی و بین‌المللی است. هرآنچه که نیاز دارید و از یک مرکز خرید بزرگ انتظار دارید، در این اوت‌لت پیدا می‌شود. در فودکورت این مجموعه، با هر ذائقه و سلیقه‌ای، غذای باب میل خود را پیدا می‌کنید. تراس، پیست اسکیت و زمین بازی برای کودکان، از دیگر امکانات این مجموعه است که آن را به یک مرکز تجاری و تفریحی کامل تبدیل می‌کند. این مرکز در فاصله‌ی کمی از فرودگاه و مرکز اکسپو قرار دارد و به‌راحتی قابل دسترسی است.

ازمیر پارک اوت‌لت (Izmir Park Outlet)

پارک اوت‌لت ازمیر شامل ۶۵ فروشگاه از بیش از ۸۰ برند است. تنوع بی‌نظیری از محصولات و خدمات در این مجموعه ارائه می‌شود. لوازم منزل، سوپرمارکت، فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی و کالای دیجیتال، چرم و متعلقات مد، سالن سینما، محوطه‌ی مخصوص بازی‌های کامپیوتری از بخش‌های مختلف این مجموعه‌ی تجاری و تفریحی است. بالاترین طبقه‌ی این مرکز تجاری به فودکورت و سینما اختصاص یافته است. فودکورت این مجموعه شامل انواع رستوران تمام سرویس و فست فود است که برای همه ذائقه‌ها و سلیقه‌ها، غذایی مناسب پیدا می‌شود.

منطقه Bornova

این منطقه‌ی تجاری میزبان دو مورد از بزرگ‌ترین مراکز خرید ازمیر است. این مراکز به غیر از عرضه‌ی محصولاتی مثل پوشاک و لوازم منزل، امکانات تفریحی و رستوران و کافه دارند. سالن بولینگ، سالن سینما و فروشگاه‌های برندهای مشهور داخلی و خارجی از ویژگی‌های این مراکز خرید مدرن است. در این محله، دو بازار محلی در روزهای چهارشنبه و یکشنبه برپا می‌شود که تازه‌ترین محصولات میوه و سبزی را عرضه می‌کنند. بعضی از غرفه‌های بازارها به فروش لباس و زیورآلات، لوازم منزل و وسایل آشپزخانه و صنایع دستی اختصاص دارند. 

محله Alsancak

راهنمای خرید در ازمیر

این محله یکی از سرزنده‌ترین و پرهیجان‌ترین مناطق شهر است. اگر گشت‌وگذار در خیابان‌های شلوغ و سر زدن به مغازه‌ها و بوتیک‌های پرجنب‌وجوش را دوست دارید، این محله را از دست ندهید. وقتی صحبت از خرید در ازمیر باشد، یکی از اولین اسم‌هایی که به ذهن می‌رسد، همین محله است. برندهای لوکس در دو طرف خیابان‌ها در بوتیک‌های شیک و مجلل بهترین محصولات خود را عرضه می‌کنند. تنوع محصولات در این منطقه از شهر بسیار قابل‌توجه است و تقریبا همه نیازهای شما را پوشش می‌دهد. در اطراف خیابان‌های Mustafa Bey، بلوار Plevne و خیابان Gül برندهای لوکس و نام‌های مشهور دنیا را خواهید دید.

بهترین پوشاک مد روز دنیا را می‌توانید از برندهای نام‌آشنایی مانند گس، زارا، منگو و... بخرید. البته به غیر از برندهای معروف، فروشگاه‌های خرده‌فروشی از برندهای کمترشناخته شده و داخلی نیز در این خیابان پیدا می‌شود.

خیابان Kibris Sehitleri

این خیابان یکی از محبوب‌ترین مقصدهای شهر برای گشت‌وگذار و دیدارهای دوستانه است. مردمی که در این خیابان بالا و پایین می‌روند، همگی لبخند بر لب دارند و حال و هوای جذاب و هیجان‌انگیز خیابان، بدون شک همه را سر ذوق می‌آورد. در این خیابان به‌خوبی حال و هوای شهر و اهالی آن را لمس خواهید کرد. در ازمیر مهاجران زیادی از ناحیه‌ی بالکان زندگی می‌کنند. این تنوع جمعیتی را می‌توانید به‌خوبی در این خیابان حس کنید.

حال و هوای خاص این خیابان فقط به عابران آن محدود نمی‌شود. مغازه‌های رنگارنگ و بوتیک‌های جذاب، با عرضه‌ی تنوع بی‌نظیری از کالاها و خدمات، بدون شک توجه همه را جلب می‌کنند. از صنایع دستی، کیف‌های سنتی، کفش‌های چرم و انواع سوغات گرفته تا زیورآلات، لباس و کالاهای متنوع با قیمت‌های معقول در این خیابان عرضه شده است.

به غیر از محصولات داخلی و سوغات، در این خیابان، نمایندگی‌های برندهای مشهور دنیا نیز وجود دارد. در کوچه‌های بین این خیابان و ایستگاه قطار Alsancak، مغازه‌های فروش کتاب‌های دست دوم و قدیمی وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید کتاب‌های کمیابی پیدا کنید که در فروشگاه‌های مدرن عرضه نمی‌شود. به غیر از فروشگاه، در اطراف و کناره‌های این خیابان، کافه‌های فراوانی قرار دارد که در آن می‌توانید قهوه و نوشیدنی بخورید و استراحت کنید و از لحظات سفر به ازمیر نهایت لذت را ببرید.

منطقه تاریخی Kemeralti

راهنمای خرید در ازمیر

این منطقه‌ی قدیمی شهر شبیه یک بازار بزرگ است که به آن بازار کمرالتی می‌گویند، پر از مغازه و فروشگاه و بوتیک که در آن همه‌چیز به‌راحتی پیدا می‌شود. این محله‌ی شلوغ و پررفت و آمد جزو مراکز تجاری شهر است که مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. در آن می‌توانید محصولات متنوع با کیفیت‌ها و قیمت‌های مختلف خریداری کنید. بسیاری از کاروان‌سراهای قدیمی این منطقه که در زمان‌های دور محل استراحت تاجران، کاروان‌ها و شترها بوده، امروزه به مراکز خرید مدرن و بزرگ تبدیل شده است. خیابان‌ها و کوچه‌های این محله بسیار شلوغ است و در نگاه اول گیج و سردرگم می‌شوید. تنوع محصولات آن بسیار قابل‌توجه است؛ از سوغات خوراکی و صنایع دستی گرفته تا سرامیک و فرش دستبافت در این منطقه پیدا می‌شود. اگر در این جنگل فروشگاه و گردشگر، راه خود را گم کردید، کافی است خودتان را به ایستگاه‌های متروی Konak و Çankaya برسانید و از آنجا راه خود را به سوی مقصد پیدا کنید.

کاروانسرای Kizlaragasi

کاروانسرای Kizlaragasi Caravanserai با معماری بی‌نظیر و زیبایش، امروزه میزبان یک مرکز خرید بزرگ با ۲۰۰ فروشگاه است. این بنای تاریخی ۳۰۰ سال قدمت دارد و در آن مغازه‌های سوغات، فروشگاه‌های عتیقه و سایر مغازه‌های معمول وجود دارد. وقتی وارد این مجموعه می‌شوید، انگار وارد یک صحنه از فیلم‌های تاریخی شده‌اید. ساعت‌ها، رادیوها و دوربین‌های قدیمی در مغازه‌های عتیقه فروشی به فروش می‌رسند که حتی اگر قصد خریدن آن‌ها را داشته باشید، تماشای آن خالی از لطف نیست. هر طبقه و هر بخش از این کاروان‌سرا، گوشه‌ای حال و هوای قدیم را زنده می‌کند. در این کاروان‌سرا می‌توانید بهترین سوغات و یادگاری را برای خود و عزیزان‌تان خریداری کنید. فراموش نکنید که یک فنجان قهوه ترکی در حیاط کاروان‌سرا نوش جان کنید. لحظات گشت‌وگذار و خرید در این مجموعه را تا آخر عمر از یاد نمی‌برید.

خیابان خرید Karsiyaka

راهنمای خرید در ازمیر

در دو طرف این خیابان، مغازه‌های فراوانی قرار دارد که انواع محصولات داخلی و خارجی، سنتی و مدرن و متنوع را عرضه می‌کنند. کافه، بوتیک‌های شیک و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ در اطراف خیابان حال و هوای خاصی دارند و معمولا مورد توجه دوستداران خرید قرار می‌گیرند. حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید، جذابیت فروشگاه‌ها و بوتیک‌ها توجه‌تان را جلب می‌کند. بوی کباب و گوشت گریل شده در فضای این خیابان می‌پیچد و حال و هوای خاصی به این منطقه می‌دهد. بعد از خوردن کباب لذیذ گوشت گوسفند می‌توانید از خرید در بوتیک‌های کوچک و بزرگ لذت ببرید. کفش‌های چرم سفارشی، کیف، کتاب‌های قدیمی و انواع محصولات متنوع در این خیابان عرضه می‌شود. فروشنده‌ها رفتاری دوستانه دارند و معمولا پرحرف هستند. علاوه بر حال و هوای خیابان، رفتار گرم فروشنده‌ها، رضایتتان را جلب می‌کند.

خیابان سیناگوگ ازمیر (Synagogue Street)

خیابان سیناگوگ یکی از خیابان‌های پرطرف‌دار بین گردشگران این شهر است که مردم محلی بیش از هر چیز برای خرید میوه، سبزیجات، گوشت و سایر محصولات به سراغ آن می‌روند. اگر به بازارهای محلی و ارتباط با مردم بومی علاقه دارید، سر زدن به این بازار را در برنامه‌تان قرار دهید. اسم این خیابان به‌معنای کنیسه، به‌دلیل وجود کنیسه‌های زیادی که قبلا در این خیابان ساخته شده بود، انتخاب شده است.

کوناک پیر (Konak Pier)

جالب است بدانید طراح برج ایفل، گوستاو ایفل، در سال ۱۸۹۰ کوناک پیر را طراحی کرد. کوناک پیر بندرگاهی است که در محدوده میدان تاریخی کوناک ساخته شد. از آن زمان این مرکز خرید به یکی از بخش‌های نمادین ازمیر تبدیل شد.

نکاتی در مورد خرید در ازمیر

  • از چانه زدن در هنگام خرید نترسید. این موضوع امری عادی در ترکیه به حساب می‌آید.
  • اگر به‌دنبال سوغاتی‌های خاص می‌شد، سفال‌هایی که به‌صورت دستی رنگ‌آمیزی شده‌اند و همچنین فرش‌های این شهر، کالاهایی هستند که جای دیگری نمی‌توانید مشابه آن را پیدا کنید.
  • برای خرید لباس‌هایی به سبک سنتی ازمیر یادتان باشد سری به محله کرسیکایا کارسی (Kersikaya Carsi) بزنید.
  • علی‌رغم امن و دوستانه بودن فضای شهر ازمیر، همواره مراقب جیب‌برها باشید که معمولا در مناطق نزدیک به بازارها کمین می‌کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه