تعیین جایزه برای رسانه‌ها در زمینه حیات وحش و گردشگری

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۵
تعیین جایزه برای رسانه‌ها در زمینه حیات وحش و گردشگری

برای تشویق رسانه‌ها و ارج نهادن به تلاش‌هایی که اهالی رسانه در زمینه‌ی گردشگری انجام می‌دهند، جایزه‌ای توسط UNWTO تدارک دیده شده است. 

به مناسبت روز حیات وحش در ۳ مارس، هدف نهایی جایزه رسانه‌ها (Media Awards) توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) اعلام شد: مشارکت رسانه‌ها و رسمیت بخشیدن به فعالیت‌های روزنامه‌نگاران در عرصه‌ی پوشش اخبار حیات وحش و گردشگری پایدار. هدف «UNWTO/Chimelong Initiative»، ارتقاء ارزش گردشگری برای محفاظت از حیات وحش و همچنین، گنجاندن آموزش در برنامه‌ی ادارات گردشگری و رسانه‌های مربوطه است.

جوایز رسانه‌های «UNWTO / Chimelong» تلاش می‌کند تا متعهدترین و تامین‌کنندگان اصلی اخبار و داستان‌های مربوط به حفاظت از حیات وحش و گردشگری را بیابد.

دبیر کل UNWTO، زوراب پولولیکاشویلی، گفت:

دخالت رسانه‌ها به اندازه‌ی دخالت دولت‌ها و بخش خصوصی برای پرداختن به نقش گردشگری به عنوان عاملی برای تشدید محفاظت از حیات وحش مهم است. بسیاری از فعالیت‌های ما در این حوزه بر مناطق آفریقا و آسیا متمرکز شده است. به عنوان مثال، قاره‌ی آفریقا یک نمونه‌ی منحصربه‌فرد در مورد حیات وحش و گردشگری به‌شمار می‌آید. حمایت از نقش گردشگری در حفاظت از حیات وحش برای توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و دتیابی به برنامه‌های اکتشافی و برنامه‌ی ۲۰۳۰ در آفریقا بسیار حائز اهمیت است.

جایزه رسانه ها

«UNWTO/Chimelong Initiative» سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ را در نظر می‌گیرد و هدف آن، جذب ذی‌نفعان کلیدی مانند رسانه‌ها و ادارات گردشگری برای ترویج گردشگری پایدار به عنوان وسیله‌ای برای حفاظت از حیات وحش است. هفت کشور آفریقایی (شامل جمهوری گینه، نیجر، جمهوری کنگو، بوتسوانا، بنین، گابون و جمهوری دموکراتیک کنگو) در سال ۲۰۱۷ میزبان The UNWTO/Chimelong Initiative بودند. از این طریق، بیش از ۱۰۰ مسئول گردشگری و ۵۰ خبرنگار رسانه‌ای، ظرفیت‌ها و دانسته‌های خود را در مورد حیات وحش افزایش دادند.

هیئتی از داوران کارشناس بین‌المللی، بهترین کار رسانه‌ای انجام شده برای ترویج حیات وحش و گردشگری را برخواهند گزید.

هیئت داوران جایزه‌ی رسانه‌ها، متشکل از نمایندگان UNWTO، کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های گیاهان وحشی و گیاهان دارویی در معرض خطر (CITES)، مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد و سایت «Lonely Planet» است.

جان اسکنلون، دبیر کل CITES، اظهار داشت:

ما از طرح ابتکاری سازمان UNWTO به مناسبت روز جهانی حیات وحش، برای نشان دادن اهمیت نقش رسانه‌ها در بالا بردن آگاهی از چگونگی حمایت گردشگری از موضوع حفاظت از حیات وحش، استقبال می‌کنیم.

روزنامه‌نگاران می‌توانند در این خصوص به عموم مردم اطلاع‌رسانی کنند و به آن‌ها آموزش بدهند و به این ترتیب، تغییرات مثبتی در نگرش ما نسبت به گردشگری پایدار و حیات وحش، در میان دولت‌ها و بخش خصوصی، ایجاد کنند.

اسکنلون روزنامه‌نگاران را از سرتاسر جهان دعوت کرد تا در این مسابقه شرکت کنند:

با شرکت در جایزه‌ی امسال رسانه‌ها در زمینه‌ی گردشگری پایدار و حیات وحش، به ما بپیوندید تا به پیشبرد دانش جهانی در زمینه‌ی حیات وحش کمک کنیم.

تام هال، مدیر ارشد «Lonely Planet» و عضو هیئت داوران جایزه‌ی رسانه‌های «UNWTO / Chimelong» بر نقش گردشگری پایدار در تقویت محفاظت از حیات وحش تاکید می‌کند. او می‌گوید:

خوشحالم که بخشی از فرآیند قضاوت جایزه‌ی رسانه‌های «UNWTO / Chimelong» هستم؛ چرا که موضوع حفاظت از حیات وحش و حمایت از گردشگری پایدار تاثیراتی مثبت بر آینده‌ی سفر خواهد داشت.

جایزه‌ی رسانه‌ها، از پذیرش مقالات، گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی که بین ماه‌های ژانویه ۲۰۱۷ تا ژوئن ۲۰۱۸ به موضوعات حیات وحش و گردشگری پایدار می‌پردازند و به یکی از پنج زبان رسمی UNWTO (انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، روسی و عربی) نگارش شده‌اند، استقبال می‌کند.

مهلت تحویل مقاله، ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۸ است. مراسم اهدای جوایز در سپتامبر ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه