آیا کیپ تاون اولین شهر خشک جهان می‌شود؟

سحر ارجمند
سحر ارجمند شنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۵
آیا کیپ تاون اولین شهر خشک جهان می‌شود؟

امکان دارد امسال برای اولین بار در جهان، آب یک شهر بزرگ تمام شود. کیپ تاون واقع در آفریقای جنوبی، شهری با مساحتی به اندازه‌ی لس آنجلس در یک قدمی بزرگ‌ترین خشک‌سالی تاریخ قرار دارد. 

شهر کیپ تاون در آفریقای جنوبی با کمبود آب مواجه شده است که کانال آب و هوا آن را بدترین خشک‌سالی در ۱۰۰ سال آینده‌ی این کشور می‌نامد. این وضعیت ممکن است باعث شود که مقامات کیپ‌تاون در ماه آوریل امسال، تمام شیرهای آب شهر را ببندند.

اگر میزان مصرف فعلی ادامه یابد، این شهر توریستی ممکن است تا اواسط آوریل دچار تغییرات اساسی شود.

بحران آب در کیپ تاون، آفریقای جنوبی

زمستان‌های خشک منجر به پایین آمدن سطوح سدها در سراسر کشور شده است، به همین دلیل نمایندگان شهر، تاریخی را به عنوان «روز صفر» (Day Zero) برای این شهر تعیین کرده‌اند و بر این باورند که در آن روز سطح سدها پایین‌تر از ۱۳/۵ درصد خواهد بود و منجر به بستن اجباری شیر آب می‌شود.

در حال حاضر تاریخ ۲۲ آوریل را برای این کار انتخاب کرده‌اند. این تاریخ یک هفته زودتر از تاریخ قبلی یعنی ۲۹ آوریل است. با این حال سطوح فعلی سدهای این شهر تنها ۱۹/۷ درصد از آب مصرفی آن را تأمین می‌کنند.

با وجود اقداماتی که شامل کاهش فشار و جیره‌بندی آب یا ممنوعیت شستشوی ماشین می‌شود، نمایندگان شهر هنوز هم عقیده دارند که ساکنان این شهر ۷۸ میلیون لیتر بیشتر از هدف تعیین شده مصرف می‌کنند.

بحران آب در کیپ تاون، آفریقای جنوبی

مقامات همچنان مصرانه از مردم می‌خواهند که برای جلوگیری از روز صفر تلاش کنند و مصرف آب خود را کاهش دهند. ساکنان با نزدیک شدن به روز صفر مجبور می‌شوند در صف‌های طولانی، جیره آب خود را تحت نظارت پلیس و مقامات نظامی از حدود ۲۰۰ ایستگاه در سراسر کشور دریافت کنند. 

مسافرانی هم که به این منطقه سفر می‌کنند، با تغییراتی در رابطه با مصرف آب در هتل‌ها مواجه می‌شوند. به عنوان مثال، به گفته‌ی نیویورک تایمز مکان‌های خاصی مانند هتل ورس، اگر مهمانانش از یخ در نوشیدنی‌های خود استفاده نکنند، به آن‌ها تخفیف می‌دهد؛ در حالی که مکان‌های دیگری مانند هتل تاج، کیپ‌تاون اتاق‌های بخار و حمام آب گرم را می‌بندد.  

بحران آب در کیپ تاون، آفریقای جنوبی

دکتر آنتونی تورتون که مدرس مرکز مدیریت زیست‌محیطی دانشگاه آزاد ایالتی است، در مورد بحران کنونی گفت:

شهر کیپ‌تاون ممکن است اولین شهر بزرگ در دنیا باشد که با اتمام ذخایر آب مواجه می‌شود و ممکن است این اتفاق در چهار ماه آینده رخ دهد.

مقامات شهر همچنان از مسافرانی که برای بازدید از خط ساحلی بسیار زیبا و جاذبه‌های طبیعی کیپ‌تاون می‌روند، استقبال خواهند کرد و در کنار آن برای جلوگیری از نابودی یکی از حیاتی‌ترین منابع طبیعی خود تلاش می‌کنند.

کمبود آب ممکن است در سایر نقاط این کره خاکی هم به واقعیت تبدیل شود. طبق برآورد صندوق جهانی طبیعت، امکان دارد تا سال ۲۰۲۵ دو سوم از جمعیت زمین با مشکل کمبود آب مواجه شوند. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه