دیدنی های بیروت، پایتخت و بزرگ ترین شهر لبنان

سحر ارجمند
سحر ارجمند چهار شنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
دیدنی های بیروت، پایتخت و بزرگ ترین شهر لبنان

بیروت بزرگ‌ترین شهر، پایتخت و قطب فرهنگی تاریخی لبنان است. این شهر حوادث و جنگ‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است و جاذبه‌های فراوانی دارد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۱۸ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۲۱ به‌روزرسانی شده است.

بیروت یکی از زیباترین شهرهای خاورمیانه و پایتخت لبنان است. این شهر در حاشیه‌ی دریای مدیترانه واقع شده است. تمام دیدنی های بیروت تاریخچه‌ای مشترک با شهرهای تاریخی و مشهور جهان مانند ایتالیا، موروکو، مصر و یونان دارند. در دهه‌های اخیر گردشگری بیروت اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

بیروت، بزرگ‌ترین شهر لبنان و از مهم‌ترین بنادر شرق دریای مدیترانه است. این شهر زمانی با عنوان پاریس خاورمیانه شناخته می‌شد. اگرچه بیروت در طول جنگ‌های داخلی لبنان خسارات زیادی دید، اما دارای دیدنی ها و جاذبه‌های گردشگری تاریخی و فرهنگی بسیاری است. در ادامه با برخی از بهترین دیدنی‌های بیروت آشنا شوید.

موزه ملی بیروت

مجسمه های گچی در موزه ملی بیروت، لبنان

«موزه ملی بیروت» (The National Museum of Beirut)، موزه اصلی باستان‌شناسی در لبنان و محل نگه‌داری گنجینه‌های بسیاری است. مجموعه‌ای گسترده از ۱۰۰ هزار اثر باستانی و قرون‌وسطایی به‌دست‌آمده از حفاری‌های اطراف لبنان در این موزه به نمایش گذاشته شده است. این موزه همچنین دارای باارزش‌ترین مجموعه‌ی آثار فنیقی در جهان است. موزه ملی بیروت در جنگ داخلی لبنان تخریب و در سال ۲۰۱۱ به‌طور کامل بازسازی شد.

کلیسای بانوی ما، حریصا

مجسمه بزرگ مریم مقدس در کلیسای حریصا بیروت، لبنان

«کلیسای بانوی مقدس ما یا کلیسای سیده لبنان» (Our Lady of Lebanon) در حریصا، یکی از مهم‌ترین مکان‌های زیارتی لبنان واقع شده است. در این مکان زیارتگاهی برای احترام به مریم مقدس، مادر عیسی مسیح ساخته‌اند. مجسمه‌ای غول‌پیکر از مریم مقدس مشرف بر شهر جونیه، چشم‌انداز وسیعی از مناطق اطراف را به نمایش می‌گذارد. کلیسای بانوی ما لبنان و زیارتگاه آن، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بیروت و لبنان است.

صخره‌ های کبوتر

غروب خورشید از صخره های کبوتر بیروت، لبنان

«صخره‌های کبوتر» (Pigeon Rocks) درون دریا و در منطقه تاریخی «روشه» (Raouche) واقع شده است و یکی از گنجینه‌های طبیعی لبنان به شمار می‌رود. در منطقه‌ی اطراف این صخره‌ها، شواهدی از وجود انسان‌های باستانی در لبنان به دست آمده است. گردشگران می‌توانند در مسیرهای پیاده‌روی روشه، قدم بزنند و از تماشای مناظر شگفت‌انگیز اطراف لذت ببرند.

موزه سرسق

مجسمه های مرد و زن در محوطه موزه سرسق بیروت، لبنان

ساختمان موزه سرسق نمونه تمام عیار از معماری اصیل لبنانی است

«موزه سرسق» (Sursock Museum)، موزه اصلی هنرهای معاصر بیروت و محل نگه‌داری آثار فرهنگی لبنانی است. این موزه در یک ویلای خصوصی واقع در یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی بیروت قرار دارد. ساختمان موزه سرسق، نمونه‌ای تمام‌عیار از معماری قدیمی لبنانی است؛ این ساختمان را خانواده سرسق در قرن ۱۹ میلادی بنا کردند و امروزه به یکی از جاهای دیدنی بیروت تبدیل شده است.

دانشگاه آمریکایی بیروت

نمای آجری دانشگاه آمریکایی بیروت، لبنان

«دانشگاه آمریکایی بیروت» (American University of Beirut) در سال ۱۸۶۶ با تصویب هیئت اعزامی آمریکایی افتتاح شد. این دانشگاه در رتبه نخست برترین دانشگاه‌های لبنان قرار دارد و یکی از ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان است. دانشگاه آمریکایی بیروت با قدمت ۱۵۲ سال، دارای موزه باستان‌شناسی، باغ‌های گیاه‌شناسی، ساختمان‌های تاریخی و همچنین یک ساحل اختصاصی است. «موزه باستان‌ شناسی دانشگاه آمریکایی بیروت» در سال ۱۸۶۸ افتتاح شد و قدیمی‌ترین موزه باستان‌شناسی در خاورمیانه است. این موزه دارای مجموعه‌ای بزرگ و مهم از آثار باستانی است و بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب می‌کند.

حمام ‌های رومی

حمام رومی از آثار باستانی بیروت، لبنان

«حمام‌های رومی» (Roman Baths)، یکی از اماکن تاریخی واقع در مرکز بیروت است که با ساختمان‌های دولتی احاطه شده است. این حمام‌ها خرابه‌های متروکه‌ای هستند که از زمان استعمار منطقه توسط رومی‌ها به‌جامانده‌اند؛ اما بازدیدکنندگان به‌راحتی می‌توانند زندگی در زمان امپراتوری روم را تصور کنند. این حمام‌ها دارای چهار بخش بوده است که امروزه در یکی از بخش‌های آن نمایش‌های هنری و کنسرت‌های موسیقی برگزار می‌شود.

روستای سیفی

خیابان های سنگفرش شده روستای سیف بیروت، لبنان

«روستای سیفی» (Saifi Village)، یکی از مناطق مسکونی پرجمعیت بیروت است. این روستا به سبک معماری فرانسوی ساخته ‌شده است و چندین گالری هنری و بازار بزرگی از محصولات روستایی دارد.

میدان شهدا

مجسمه های سیاه در میدان بیروت، لبنان

«میدان شهدا بیروت» (Martyrs’ Square)، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بیروت است. این میدان برای یادبود کسانی ساخته شده است که در دوران حکومت عثمانی اعدام شدند. این میدان در طول جنگ داخلی لبنان بر خطر مرزی قرار داشت که بیروت را به قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌کرد. چند مجسمه از شهیدان لبنان و مسجد بزرگ محمدامین در این میدان واقع شده‌اند.

مسجد محمد امین

مناره های مسجد محمد امین بیروت، لبنان

«مسجد محمد امین» (Mohammad Al-Amin Mosque) که با نام مسجد آبی هم شناخته می‌شود در نزدیکی میدان شهدا و در مرکز بیروت واقع شده است. بانی این مسجد، رفیق حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان بود و به‌عنوان نمادی از خدمات او شناخته می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین کارهای رفیق حریری، ساخت این مسجد بود؛ او با انجام خدمات گسترده‌اش بیروت را به‌شکل امروزی بازسازی کرد، به دانشجویان بورسیه تحصیلی داد و باعث پیشرفت سرمایه‌گذاری خارجی در لبنان شد. این مسجد از بعضی جهات به مسجد سلطان احمد در استانبول شباهت دارد.

بعلبک

بعلبک و آثار باستانی روم باستان در  بیروت، لبنان

شهر باستانی «بعلبک» (Baalbek) یکی از آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است که در دره بقاع و در فاصله دو ساعت و نیم از بیروت واقع شده است. معبد رومی باکوس، یکی از آخرین ساختمان‌های رومی در جهان، از برجسته‌ترین بخش‌های این شهر است. این معبد در بیش از ۱۸۰۰ سال پیش برای احترام به یکی از خدایان رومی ساخته شد. هر سال در محوطه‌ی جلوی معبد، جشنواره‌ی تاریخی و باستانی بعلبک برگزار می‌شود. 

بیبلوس

قلعه تاریخی بیلیوس بیروت، لبنان

«بیبلوس» (Byblos) یا جبیل در فاصله‌ی یک ساعتی از بیروت قرار دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای شناخت گذشته‌ی بیروت است. اگر طرفدار تاریخ و باستان‌شناسی هستید، حتما از این منطقه تاریخی دیدن کنید. بیبلوس یکی از آثار میراث جهانی یونسکو و از قدیمی‌ترین شهرهای فنیقی‌ها است که از ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد در آن ساکن بودند. موزه ملی ابلیسک که در ۳۲۰۰ تا ۳۶۰۰ پیش ساخته شده است، یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های این ناحیه است. «قلعه جنگ‌های صلیبی» (Crusader Fort) و «مسجد سلطان عبدالمجید» از دیگر مکان‌های تاریخی این منطقه هستند. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه