سوغات بیروت، عروس خاورمیانه در لبنان

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
سوغات بیروت، عروس خاورمیانه در لبنان

بیروت، بزرگترین شهر و پایتخت لبنان، از نظر فرهنگی، شهری متنوع و جذاب است. این تنوع فرهنگی را در سوغات این شهر، می‌توانید نظاره کنید.

بیروت یکی از زیباترین شهرهای خاورمیانه، فرصت‌های زیادی برای خرید کردن دارد. خرید سوغات یکی از بهترین و جذاب‌ترین بخش‌های سفر است.

در بیروت، پایتخت لبنان، می‌توانید محصولات مختلفی را به‌عنوان سوغات بخرید که نشانی از فرهنگ اهالی این منطقه است.

البته این سوغاتی‌ها، مخصوص بیروت نیستند و شاید شبیه به آن را در شهرها و کشورهای اطراف هم بتوانید پیدا کنید. چون کشورهای مختلف این منطقه، فرهنگ تقریبا مشابهی دارند.

در ادامه، تعدادی از محصولاتی که در فروشگاه‌های سوغات بیروت عرضه می‌شوند، معرفی می‌کنیم.

قهوه و قوری مخصوص

سوغات بیروت

یکی از سوغاتی‌هایی که می‌توانید در بیروت بخرید، قوری‌های مخصوص درست کردن قهوه ترکی است. اهالی بیروت علاقه‌ی خاصی به این قهوه دارند. به همین دلیل، قهوه و قوری‌های مخصوص تهیه‌ی آن، در فروشگاه‌های سوغات، به‌وفور پیدا می‌شود. این قوری‌ها از جنس مس است و طراحی‌های سنتی و زیبایی دارد. حتی اگر اهل درست کردن قهوه نباشید، این قوری‌های زیبا را می‌توانید به‌عنوان وسیله‌ی تزیینی تهیه کنید.

قفطان و عبایه

سوغات بیروت

در بیروت، تنوع مذهبی و فرهنگی، توجه‌تان را جلب می‌کند. مردم با عقاید مذهبی مختلف، در کنار هم زندگی می‌کنند و هرکدام پوشش خاصی دارند. بیروت مقصد مناسبی برای خرید لباس‌های سنتی خاورمیانه است که بین عرب‌ها رواج دارد. قفطان و عبایه از جمله این لباس‌های سنتی است که با جنس‌های مختلف و با طراحی‌های سنتی و جذاب، به فروش می‌رسد. بعضی از آن‌ها به زیبایی تمام با گلدوزی‌های خاصی تزیین می‌شوند و هرکدام، یک اثر هنری زیبا هستند.

تخته نرد

تخته نرد یکی از سرگرمی‌های رایج مردم در بیروت است. در کافه‌ها زیاد خواهید دید که مردم در کنار هم‌بازی می‌کنند و اوقات فراغت خود را می‌گذرانند. در فروشگاه‌های سوغات می‌توانید ست‌های تخته‌نرد را بخرید که با چوب گردو تهیه می‌شوند. این تخته‌نردها در واقع یک صنایع دستی ارزشمند هستند که به خاطر کیفیت خوبی که دارند، به‌عنوان هدیه مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

سماور

سوغات بیروت

سماور یکی از چیزایی است که هنوز در بیروت رواج دارد و در زمان‌های قدیم در منطقه‌ی خاورمیانه برای تهیه کردن و داغ نگهداشتن آب جوش از آن استفاده می‌کردند. در بیروت، سماورهایی با طرح‌های سنتی و حتی سماورهای کوچک و تزیینی در فروشگاه‌های سوغات، به فروش می‌رسد.

زیورآلات دست‌ساز

سوغات بیروت

زیورآلات از آن دسته سوغاتی‌هایی است که تقریبا همه‌جای دنیا پیدا می‌شود. ولی هنرمندان هر خطه با بهره‌گیری از خلاقیت و هنرمندی خود و با پشتوانه‌ی فرهنگ شهر و دیار خود، زیورآلاتی می‌سازند که نشانه‌هایی از فرهنگ و تاریخ آن دیار دارد. در بیروت و در فروشگاه‌های هدیه و سوغات و زیورآلات، می‌توانید زیورآلاتی بخرید که با الهام از زیورآلات قدیمی ساخته می‌شوند و کار دست هنرمندان بومی هستند. به‌جای خرید زیورآلات مدرن از برندهای بین‌المللی، بهترین کار در سفر این است که با خرید این زیورآلات سنتی، از هنرمندان بومی حمایت کنید.

فرش با طرح‌های مدرن

بافت فرش در منطقه‌ی خاورمیانه، رواج زیادی دارد و یکی از هنرهای قدیمی این منطقه است. هنرمندان بیروتی، با خلاقیت خود، طرح‌های جدیدی برای فرش‌ها ارائه کرده‌اند. اگر به این صنایع دستی ارزشمند علاقه دارید و دوست دارید محصولی بخرید که با سبک زندگی امروزی و دکوراسیون‌های جدید، هماهنگ باشد، فرش با طرح مدرن بخرید.

البته اگر از علاقه‌مندان به طرح‌های سنتی هستید، در بیروت فرش سنتی هم زیاد پیدا می‌شود. هر منطقه‌ای که سفر کنید، طرح و رنگ خاصی برای فرش‌ها دارد. هنگام خرید فرش، دقت کنید که جنس مرغوبی تهیه کنید و قیمت معقولی بابت آن بپردازید. بهتر است برای خرید فرش، با کسی همراه شوید که اطلاعات کافی داشته باشد.

محصولات چرمی

سوغات بیروت

در لبنان از دیرباز، دباغی چرم و استفاده از آن برای تهیه‌ی محصولات مختلف، رواج دارد. گرچه چرم ایتالیایی در سراسر دنیا مشهور است، در لبنان هم می‌توانید محصولات چرمی بسیار باکیفیت و شیک تهیه کنید. بعضی از این محصولات کاملا دست‌دوز هستند و محصولی که می‌خرید، یک محصول کاملا بومی و ارزشمند است. حتی روی بعضی از محصولات، نقاشی‌های زیبا کشیده می‌شود. انواع کیف دستی، کیف تبلت، کیف پول، جاکلیدی، حتی لباس و کفش هم با چرم مرغوب تهیه می‌شود و در فروشگاه‌های سوغات عرضه می‌شود.

کتاب

سوغات بیروت

لبنان، کشوری کوچک است ولی نویسنده‌ها و متفکران بزرگی دارد که در سراسر دنیا مشهور‌اند. به خاطر سابقه‌ی طولانی این کشور، رویدادهایی مثل جنگل و مشکلات اجتماعی و تنوع فرهنگی، رمان‌ها و کتاب‌هایی که توسط نویسندگان لبنانی نوشته می‌شود، بسیار خواندنی است. از خلیل جبران گرفته تا راوی الحاج، این کشور نویسنده‌های مشهوری در سطح بین‌المللی دارد. از بیروت می‌توانید آثار این نویسندگان را به‌عنوان سوغات تهیه کنید.

قلیان

قلیان کشیدن یکی از تفریحات رایج در لبنان است. در فروشگاه‌ها و بازارها می‌توانید انواع قلیان را که با طرح‌های سنتی تزیین شده‌اند، بخرید. البته که توصیه‌ی ما این است این وسیله به‌عنوان یک وسیله‌ی تزیینی استفاده کنید و حواس‌تان به سلامتی‌تان باشد که هیچ جایگزینی ندارد.

قلیان‌های بیروت با شیشه‌های رنگی زیبا و طرح‌های جذابی تزیین می‌شوند، بنابراین یک وسیله‌ی تزیینی زیبا هستند.

شیرینی‌های سنتی

سوغات بیروت

در لبنان شیرینی‌های مختلفی تهیه می‌شود که بسیاری از آن‌ها برای ما ایرانی‌ها آشنا است. این شیرینی‌ها در بسته‌بندی‌های مخصوص که مناسب حمل‌ونقل در سفرهای بین‌المللی است، عرضه می‌شوند. از مهم‌ترین شیرینی‌های لبنانی می‌توان باقلوا، قطايف‎، کونفه و... اشاره کرد.

آجیل بوداده

سوغات بیروت

یکی از خوراکی‌های رایج در لبنان، انواع آجیل‌های بوداده است. در فروشگاه‌های سوغات می‌توانید بسته‌بندی‌های مخصوص انواع آجیل را بخرید که در آن مغزهای مختلف به‌شکل زیبایی کنار هم قرار دارند. در لبنان اگر به مهمانی بروید، معمولا در کنار نوشیدنی، با آجیل نمکی و بوداده از شما پذیرایی می‌کنند.

حکاکی روی چوب سدر

یکی از چیزهایی که در فروشگاه‌های سوغات خواهید دید، چوب سدر است که روی آن متن‌های مختلف حکاکی شده است و این هدیه را به‌عنوان یک وسیله‌ی دکوری می‌توانید تهیه کنید. حتی می‌توانید متن دلخواه خود را با اسم عزیزان‌تان سفارش دهید و تحویل بگیرید. روی چوب‌ها معمولا جملات زیبا، آیات قرآن، شهرهای عربی و... می‌نویسند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه