واقعیت فیلم قطع درختان در جنگل های ارسباران

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی پنجشنبه، ۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
واقعیت فیلم قطع درختان در جنگل های ارسباران

قلع و قمع درختان منطقه ارسباران خطری جدی برای محیط زیست و فضای سبز دارد که باید راهکاری برای قطع درختان این منطقه گرفته شود.

در روزهای گذشته در فضای مجازی فیلمی موسوم به قطع درختان منطقه حفاظت شده ارسباران (قره داغ) منتشر شد که حساسیت دوستداران طبیعت را برانگیخت و در محافل عمومی موجب اظهارنظرهای مختلفی شد.

داود قاسم‌زاده، سخنگوی اداره‌کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی، بیان کرد که درختان قطع شده بر اساس پیگیری‌های انجام گرفته توسط اداره‌کل محیط زیست استان مربوط به یک کارگاه چوب‌بری در ۳ کیلومتری مسیر کلیبر-اهر است.

به گفته ایشان و طبق بررسی‌های انجام گرفته، درختان قطع شده درختان داخل منطقه حفاظت شده نیست و درختان باغی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه هیچ درخت جنگلی در فیلم انتشار یافته از قطع درختان در فضای مجازی وجود ندارد، گفت:

در این فیلم درختان قطع شده از نوع جنگلی نبوده و مجموعه از چوب آلات باغی مسن و پوسیده هستند و فیلم منتشر شده ارتباطی با جنگل‌های ارسباران ندارد.

داور نامدار با یادآوری اینکه اجازه قطع درختان تنها به‌دلیل پوسیده و مسن بودن، آن هم در باغات درجه سه و پایین‎تر، داده شده است، افزود که در فیلم انتشار یافته در فضای مجازی بخش عمده‌ای از درختان نمایش داده شده صنوبر یا تبریزی هستند که جزو درختان غیرمثمره محسوب می‌شوند.

به گفته ایشان با اطلاع اداره کل منابع طبیعی استان و پس از بازدید فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان و شهرستان، کارشناسان محیط زیست و تهیه صورت جلسه و ثبت مستندات قطع این درختان توسط همکاران منابع طبیعی انجام شده است.

نامدار اضافه کرد که نظارت‎ها در منطقه با توجه به اهمیت ویژه منطقه حفاظت شده ارسباران (قره داغ)، ویژه است.

وی تشریح کرد که با توجه به اینکه طرح تنفس جنگل‎های شمال امسال اجرا شده و به کسی اجازه برداشت چوب آلات جنگلی داده نشده است، صنایع و کارگاه‎ها مجبور به تامین چوب از باغات شخصی شده‎اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی تاکید کرد که به‌طور قطع جنگل‎های ارسباران، به هیچ عنوان مورد تعرض قرار نگرفته‎اند و اشراف و تسلط کاملی بر این مورد وجود دارد و نظارت‌ها نیز تشدید شده تا کسی اجازه سوء استفاده پیدا نکند.

منبع عکس کاور: ایرنا

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه