لازمه مهیا شدن امکانات شهر زیرزمینی سامن برای ورود گردشگران

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۵
 لازمه مهیا شدن امکانات شهر زیرزمینی سامن برای ورود گردشگران

شهر زیرزمینی سامن ظرفیتی عظیم برای جذب توریست و رونق اقتصادی منطقه سامن و همدان است که باید ورودی مناسبی برای بازدید گردشگران از این مجموعه ایجاد شود.

شهری زیر زمینی سامن در استان همدان جنوب غربی شهرستان ملایر و در شهر سامن واقع شده ‌است. این شهر در سال ۱۳۸۴ به‌طور اتفاقی در جریان حفاری‌های فیبر نوری شرکت مخابرات کشف شد و این اثر تاریخی ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ به شماره ۲۴۶۲۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

هسته اولیه شهر را باستان‌شناسان متعلق به قبل از دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده است. موقعیت کنونی شهر این احتمال را می‌دهد که خرابه‌های شهری باشد که از آن به‌عنوان رامن در کتاب‌های المسالک و الممالک یاد شده‌ است. این شهر به‌صورت دستکند بر بستری از سنگ گرانیت قرار دارد .

طبق بررسی‌های اولیه احتمال می‌رود قدمت این مکان به قبل از سلسله اشکانیان بازگردد. احتمالا وسعت این شهر در زمان مهرداد یکم حدود (از ۱۶۰ تا ۱۳۰ پیش از میلاد) به بیشترین حد خود رسیده و برای انجام مراسم مذهبی درست شده باشد.

سامن

باب الله فتحی معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر شهر زیرزمینی سامن را ظرفیتی عظیم برای جذب توریست و رونق اقتصادی این منطقه دانست عنوان کرد که باید برای بازدید گردشگران مرحله نخست طرح گردشگری دستکند سامن مهیا شود.

به گفته باب الله فتحی باید ورودی مناسبی برای بازدید گردشگران از مجموعه دستکند سامن هرچه سریع‌تر ایجاد شود.

وی تاکید کرد:

گردشگران و مسافران با افتتاح ساختمان ورودی دستکند سامن، علاوه بر بهره‌مندی از طبیعت زیبا، باغ‌های انگور و گردو و جاذبه‌های فرهنگی و مذهبی این بخش، می‌توانند از مجموعه زیبا و تاریخی شهر زیرزمینی نیز بازدید کنند.

ایشان همچنین تبدیل یکی از خانه‌های تاریخی شهر سامن به اقامتگاه گردشگران و مسافران را اقدامی شایسته عنوان کرد و گفت این برنامه می‌تواند الگویی مناسب و قابل استفاده برای دیگر نقاط شهرستان باشد.

ابراهیم جلیلی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز بیان کرد که تمهیداتی برای راه‌اندازی مرحله نخست مجموعه دستکند سامن با پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسئولان شهر سامن، نمایندگان ملایر، فرماندار ویژه ملایر و اداره کل میراث فرهنگی همدان در نظر گرفته است.

ابراهیم جلیلی از جمله اقدامات انجام شده در دستکند سامن به استحکام بخشی فضای آماده شده، مطالعات و مرمت های لازم روی استخوان ها و وسایل به‌دست آمده، نورپردازی، ساخت ویترین‌، ادامه آماده‌سازی فضای ورودی و محل ارائه خدمات به مسافران و گردشگران اشاره کرد.

وی تاکید کرد که در راستای آماده‌سازی مجموعه دستکند سامن و با توجه به اینکه شهر سامن در مسیر ورودی استان از سمت بروجرد و مسافران جنوب کشور قرار گرفته است، حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای آماده‌سازی خانه بوم‌گردی و ساخت بیلبورد ورودی این مجموعه در حال انجام است.

به گفته جلیلی برای آماده کردن مابقی فضای دستکند سامن به کمک و حمایت مسئولان محلی نیاز است و شهرداری سامن نسبت به آماده کردن طرح آزاد‌سازی محوطه مرکزی و آزاد‌سازی سایر فضاها باید اقدام کند.

منبع عکس کاور: فردا نیوز

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه