استارت آپ های گردشگری، صاحب خانه سرهنگ ایرج شدند

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش پنجشنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۵
استارت آپ های گردشگری، صاحب خانه سرهنگ ایرج شدند

یکی از خانه‌های تاریخی شهر تهران، خانه سرهنگ ایرج واقع در خیابان پامنار است که لوکیشن فیلم مهمان بود و اکنون محل برگزاری استارت‌آپ‌ها است.

خانه سرهنگ ایرج همچون خود سرهنگ، در بین عوام گمنام بود و در حقیقت سینما بود که این خانه را به‌عنوان یک مکان نوستالژیک معرفی کرد و نام سرهنگ ایرج را سر زبان‌ها انداخت. شهرت این خانه به اندازه‌ای رسید که سرانجام ۲۵ آبان ماه سال ۸۴ آن را با شماره ۱۳۸۵۷ در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و اکنون پایگاه استقرار استارت‌آپ‌های گردشگری است.

سمانه رستمی، مسئول استارت‌آپ‌های معاونت فناوری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور، درباره استارت‌آپ‌های ایجاد شده در خانه سرهنگ ایرج گفت:

از امسال که فعالیت معاونت فناوری در پژوهشگاه میراث آغاز شد؛ فعالیت در حوزه جذب استارت‌آپ‌ها را آغاز کردیم و تاکنون توانسته‌ایم حدود ۳۰۰ استارت‌آپ را شناسایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد، تمام تلاش ما در جهت حمایت از این استارت‌آپ‌ها است و در همین راستا اکنون خانه سرهنگ را در اختیار گروه‌هایی که نیاز به دفتر کار برای فعالیت خود داشتند، گذاشتیم و اکنون ۴، ۵ استارت‌آپ در این خانه مستقر شده و در حال فعالیت‌اند.

وی خانه سرهنگ را دارای ظرفیت حدود ۱۰ تا ۱۲ استارت‌آپ دانست. وی خاطرنشان کرد: البته همه ۳۰۰ استارت‌آپ موجود شاید نیاز به مکان نداشته باشند. اما اگر بخواهند هم، فرایندی برای اخذ دفتر وجود دارد که طبق آن الویت‌بندی صورت می‌گیرد.

رستمی در ادامه توضیح داد:

قبل از مستقر شدن هرکدام از متقاضیان در خانه سرهنگ، یک تعهدنامه و قرارداد با آن‌ها امضا شده که طبق آن مدت حضور هر کدام از گروه‌ها در خانه سرهنگ ۳ تا ۶ ماه تعیین می‌شود. البته این مدت براساس روند کار گروه‌ها می‌تواند تمدید شود.

وی افزود:

علاوه بر این موضوعات، برای کمک به استارت‌آپ‌ها کارهای دیگری هم انجام می‌دهیم که برداشتن موانع و تسهیل کردن فرایند اخذ مجوز، حل مشکلاتی که در بازاریابی و تبلیغات با آن مواجه‌اند، معرفی مشاور برای اینکه در برخی از مشکلات آن‌ها را کمک کنند و... از جمله این موارد است.

رستمی همچنین درباره نحوه اطلاع‌رسانی که برای جذب گروه‌ها تا به حال در نظر گرفته شده و توانسته استارت‌آپ‌هایی را جذب کند، اظهار کرد:

ما هنوز اطلاع رسانی به‌صورت عمومی انجام نداده‌ایم. اکنون هنوز در حال لیست کردن اطلاعات همان فرم‌ها هستیم تا این اطلاعات بعدا روی سایتی بارگزاری شود.

مسئول استارت‌آپ‌های معاونت فناوری سازمان میراث فرهنگی ادامه گفت:

در حال حاضر هیچ شرط و فیلتری برای جذب استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته نشده و از کسانی که تنها ایده‌ دارند تا آن‌ها که کارشان به مرحله اجرا رسیده و در جذب سرمایه یا موارد دیگری با مشکل مواجه‌اند، می‌توانند به جمع ما بپیوندند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت برخلاف چند وقت قبل که نسبت به استارت‌آپ‌ها گارد داشتند، به این نتیجه رسیده که حضور آن‌ها به شدت مفید بوده و حتی می‌تواند هزینه‌هایی را هم از دوش دولت بردارد. آقای مونسان در بازدید از خانه سرهنگ ایرج از اینکه ما در این بخش حضور پیدا کنیم و بتوانیم استارت‌آپ‌ها را فعال کنیم، خیلی استقبال کردند و گفتند که به این صورت آن‌ها هم می‌توانند با سهولت بیشتری از استارت‌آپ‌ها استفاده کنند.

رستمی در قسمت پایانی صحبت‌هایش در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر فعالین این حوزه باید در چه حدی از فعالیت رسیده باشند تا بتوانند با شما ارتباط بگیرند، شناسایی فعالین و حتی کسانی که فقط ایده دارند و تمام علاقه‌مندان این حوزه را جزو کسانی دانست که می‌توانند با مسئولان این حوزه ارتباط بگیرند.

 

مطالب مرتبط:

منبع ilna

دیدگاه