قنات کاریز؛ شهری زیر زمینی در کیش

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان جمعه، ۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
قنات کاریز؛ شهری زیر زمینی در کیش

قنات کاریز، بیش از ۲۰ سال است که تبدیل به شهری زیرزمینی شده؛ و هر ساله بیش از ۲۰۰ هزار نفر از آن بازدید می‌کنند.

شهر زیرزمینی کاریز کیش یا همان «کاریز» که برخی منابع قدمت آن را به ۲۵۰۰ سال پیش نسبت داده‌اند، در عمق ۲۲ متری زمین ایجاد شده است. این شهر زیرزمینی با دالان‌های پوشیده شده از مرجان و فسیل چند میلیون ساله و حیاط مرکزی که آب شیرین قنات از آن جریان دارد، به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ های گردشگری کیش بدل شده است که سالانه ۲۴۰ هزار نفر از گردشگران در سفر به کیش از آن بازدید می‌کنند.

۲۰ سال پیش منصور حاجی حسینی، یک ایرانی مقیم آلمان به‌همراه همسرش، پس از دیدن فیلمی مستند به ایران می‌آیند و در این قنات زیرزمینی سرمایه‌گذاری می‌کنند. حاجی حسینی این‌باره می‌گوید:

سال ۱۳۷۷ از  تلویزیون جام جم فیلم مستندی در مورد جاذبه‌‌های زیر آب دیدم و علاقه‌مند شدم. وقتی به کیش آمدم دریای سه رنگ و جزیره‌ای مرجانی را دیدم که نمونه‌اش را به‌ندرت در جهان می‌توان یافت. شیفته شدم و خواستم در اینجا کاری انجام دهم. فکر کنم که انتخاب شدم تا از ۵ هزار متر آن‌طرف‌تر به این جزیره فراخوانده شوم.

این مهندس مکانیک که از دانشگاه مونیخ آلمان فارغ‌التحصیل شده، ادامه می‌دهد:

قناتی که اکنون به شهرزیرزمینی تبدیل شده، متروکه و مخروبه بود و با طنابی به عمق آن دست پیدا می‌کردیم. این کاریز را با سرمایه‌ای که در آلمان جمع‌آوری کرده بودم به شهر زیرزمینی تبدیل کردم و هیچ وام و کمکی از طرف دولت دریافت نکردم، چون نمی‌خواستم آن را از دست بدهم.

قنات زیرزمینی کاریز کیش

ایده شهر زیرزمینی کاریز حاجی حسینی تاکنون در سه فاز به بهره‌برداری رسیده است که شامل موزه طبیعی، فسیل‌هایی که گفته می‌شود عمری بین ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال دارند، رستوران سنتی، فروشگاه صنایع دستی، موزه، سالن آمفی تئاتر و گالری ‌های هنری می‌شود. این سرمایه‌گذار اظهار کرده است که پس از ۲۰ سال کار روی قنات، هنوز هم برای آن ایده دارد.

حاجی جسینی در ادامه افزود:

آب قنات هنوز خشک نشده اما موجودی آن به باران بستگی دارد. آب جاری قنات هم در آبیاری فضای سبز سطح کاریز  و پروژه‌های درون محوطه مصرف می‌شود.

این سرمایه‌گذار ایرانی، اجرای پروژه شهر زیرزمینی کیش را زمانی آغاز کرد که فرانک ۳۰۰ تومان قیمت داشت و حالا با توجه به نوسانات ارز نمی‌تواند برآوردی از میزان سرمایه‌ای که صرف تبدیل یک قنات متروکه به شهر زیرزمینی کرده است، داشته باشد. او بیان کرد:

کاریز به‌هیچ‌وجه پروژه‌ای اقتصادی نیست، وگرنه سرمایه و سود آن باید طی ۱۵ سال بر می‌گشت. به هر حال خیلی‌ها به خاطر سرمایه‌گذاری که در کشورم انجام دادم تشویقم می‌کنند. این کاریز متوسط روزانه ۴۰۰ نفر بازدیدکننده دارد و این تعداد در برخی از روزهای نوروز به ۳ هزار نفر نیز رسیده است. در بین بازدیدکننده‌ها تعداد گردشگران خارجی آن‌قدر ناچیز است که او درباره‌شان سخن نمی‌گوید اما امیدوار است دست‌کم با نوسانات نرخ ارز، تعداد گردشگران خارجی در کیش بیشتر شود.

قنات زیرزمینی کاریز کیش

منبع عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه