ثبت جهانی شهرستان میبد به عنوان شهر جهانی زیلو

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر دوشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۵
ثبت جهانی شهرستان میبد به عنوان شهر جهانی زیلو

زیلو یک صنعت فراگیر در شهرستان میبد و شاخص‌ترین صنایع دستی میبد است که درخور ثبت جهانی شدن است.

زیلو معروف به فرش سلامت از گذشته هنر مردمان میبد بوده است و نشان از  ساده‌زیستی مردمان روستایی در مناطق گرم و کویری دارد. این صنایع دستی با نقش و نگارهای ظریف و منحصر به فرد خود نه تنها در خانه‌ها و اماکن عمومی میبد مورد استفاده قرار می‌گرفته بلکه مسجد ریاست جمهوری که محل نماز خواندن بسیاری از مهمانان رسمی و هیات‌های خارجی بوده نیز با این فرش پوشیده شده است.

رسول مشتاقیان، رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان میبد خواستگاه زیلوبافی را اولین بار شهرستان میبد و محله «بشنیغان» معرفی کرد و گفت:

قدیمی‌ترین زیلویی که درحال حاضر در ایران موجود است، قطعه‌ای مربوط به سال ۸۰۸ هجری قمری است که در موزه‌ی زیلوی میبد نگهداری می‌شود.

امروز دوشنبه پنجم آذرماه ۹۷ بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، بعد از بررسی‌های انجام گرفته، شهر میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو معرفی شد.

ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در شهرستان میبد حاضر شده و از ظرفیت‌های این شهرستان در زمینه زیلو بازدید کردند.

سید مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از همه کسانی که در ارتباط با ثبت جهانی زیلو فعالیت کردند تشکر و تصریح کرد:

هنر صنعت زیلو که صنعتی سیار محسوب می‌شود و به‌عنوان اقتصاد محلی کاملا پویا است، برای ثبت جهانی عزم ملی می‌طلبید.

به گفته «غدا هیجاوی قدومی» رییس شورای آسیا و اقیانوسیه صنایع دستی از کشور کویت که به‌عنوان یکی از ارزیابان ثبت جهانی زیلوی میبد به این شهر سفر کرده، این هنرصنعت قدیمی درخور جهانی شدن است.

وی با اشاره به بازدیدش از شرکت تعاونی زیلوبافان این شهر، گفته در جریان این بازدیدها از نزدیک با تمام مراحل زیلوبافی آشنا و متوجه شدیم که از صفر تا صد فرآیند بافت زیلو در داخل خود شهر میبد انجام می‏‌شود.

او در مورد نتایج ارزیابی خود از زیلوی میبد تاکنون، گفته، تصمیم‌گیری در مورد این موضوع هنوز زود است اما با توجه به شواهد و براساس مدارک و اسناد ارسالی، این هنرصنعت در خور جهانی شدن است اما باید صبر کرد تا نتیجه اجمالی در این مورد اعلام شود.

علیرضا ابوالحسنی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار میبد نیز گفته زیلوی میبد دارای نفش و نگاره‌های خاصی است که در هیچ کجای کشور به این چنین ظرافت و حساسیتی بافته نمی‌شود؛ امیدواریم با همکاری همه مردم و مسئولان، میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو، انتخاب و معرفی شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه