آتش سوزی کالیفرنیا و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰
آتش سوزی کالیفرنیا و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

کالیفرنیا با دردسر بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند. بادهای شدید، خشکسالی و زمین‌های صعب‌العبور مهار آتش را دشوار کرده است.

شمال کالیفرنیا همچنان در شعله‌های یکی از مرگبار‌ترین و مخرب‌ترین آتش سوزی های در تاریخ این ایالت می‌سوزد و همزمان، آتش دیگری هم در جنوب این ایالت برپاست.

شهر پارادایس، با جمعیت ۲۷۰۰۰ نفر، و نواحی اطراف آن به‌طور کامل طعمه‌ی آتش «کمپ فایر» شد که از روز پنج شنبه، هشتم نوامبر، در جنگل‌های مجاور شهر به پا شد و تا به الان، بیش از ۱۵۳٬۰۰۰ هکتار و در حدود ۸۵ درصد از زمین‌های شهرستان باتی را سوزانده است. این آتش که مرگ ۸۳ نفر و مفقودی صدها نفر در آن به تایید رسمی رسیده، از فاجعه‌ی سال ۱۹۳۳ پارک گریفیث که تنها ۳۱ کشته از خود به جای گذاشت، پیشی گرفته است.

۱۸۸۸۶ ساختمان، شامل ۱۴۲۴۳ منزل مسکونی، ۵۱۴ ملک تجاری و ۴۱۲۹ ساختمان دیگر در آتش سوخته و نابود شده‌اند. در یک کنفرانس مطبوعاتی در چهارشنبه اعلام شد که تعداد مفقودین این آتش‌سوزی تنها کمی بیشتر از ۵۶۰ نفر است. مسئولین تنها در صورت برقراری تماس مستقیم با افراد، اسم آن‌ها را از فهرست گمشده‌ها خارج می‌کنند. 

آتش سوزی کالیفرنیا

آتش بزرگ دیگری که هشتم نوامبر در کالیفرنیا شعله‌ور شد، «ووسلی فایر» است که در نزدیکی «تاوزند اوکس» (Thousand Oaks)، در حدود ۶۴ کیلومتری شمال غربی لس آنجلس رخ داد. به گفته‌ی مقامات شهرستان لس آنجلس، این آتش تا آخر چهارشنبه، همه منطقه را به محاصره‌ی خود در آورده و در حدود ۹۷ هزار هکتار از منطقه را سوزانده است.

۱۶۴۳ ساختمان از بین رفته و ۳۴۶ ساختمان آسیب دیده‌اند. سه نفر جان خود را از دست دادند و خانه‌های اشرافی مالیبو و سایر مناطق ساحلی که افرد مشهور زیادی در آن‌جا خانه دارند، از بین رفته‌اند و دستور تخلیه‌ی اجباری شهر «کالابازاس» صادر شده است.

آتش سوزی کالیفرنیا

سرعت پیشروی کمپ فایر به‌اندازه‌ای زیاد بود که حتی قبل از این‌که آتش‌نشانان شروع به هر کاری کنند، ساکنان شهر پارادایس را مجبور به فرار از خانه‌ها کرد

حدود ۹۰۰۰ آتش‌نشان در رقابت با عقربه‌های ساعت تلاش می‌کنند تا شعله‌های آتش را مهار کنند و ۱۶ ایالت دیگر هم منابع و نیروی کمکی به کالیفرنیا اعزام کرده‌اند. رئیس جمهور ایالات متحده، «فاجعه‌ی بزرگ» در ایالت کالیفرنیا اعلام و نیروهای فدرال را برای کمک به ساکنان نواحی آسیب‌دیده بسیج کرده است.

مسئولان در حال بررسی برای یافتن دلیل آتش‌سوزی کالیفرنیا هستند. گفته می‌شود که به احتمال زیاد شرکت‌های تامین‌کننده‌ی برق منطقه کمی پیش از شروع آتش‌سوزی دچار اختلالاتی شده بودند. صدها نفر از مال باختگان این آتش‌سوزی به دنبال طرح شکایت از این شرکت‌ها هستند.

آتش شوزی کالیفرنیا

دود ناشی از آتش‌سوزی به‌شدت روی کیفیت هوای کالیفرنیا تاثیر منفی گذاشته است و حتی در مناقطی، خورشید را به‌طور کامل پوشانده است. آلودگی هوا به‌قدری است که سازمان محافظت زیست محیطی، وضعیت هوا را «خطرناک» اعلام کرده و از اقشار آسیب‌پذیر خواسته است که به هشدارهای ایمنی توجه کنند.

دودی که در هوای این مناطق مشاهده می‌شود، شامل بخار آب، مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و ذرات بسیار ریز شیمیایی است که در اثر وزش بادهای شدید تا صدها مایل جابه‌جا می‌شوند. آلودگی هوا در شرایط فعلی به حدی است که ذرات معلق در هوا حتی افراد سالم را هم دچار مشکلات تنفسی می‌کند.

بارش باران در کالیفرنیا؛ خوب یا بد؟

آتش سوزی کالیفرنیا

خبر خوب این‌که باران‌های شدید که پیش‌بینی شده‌اند این هفته خواهند بارید، نه تنها به خاموشی کمپ فایر در شمال کالیفرنیا کمک می‌کند، بلکه ریسک وقوع آتش‌سوزی‌های دیگر در ادامه‌ی سال را هم از بین می‌برد. اما خبر بد این است که سیلاب‌های ناگهانی، گِل‌رودها و مخروبه‌های تلنبار شده‌ای که همراه با سیل به راه می‌افتند می‌توانند مشکلاتی جدید و جدی را برای شهرهایی که در اثر آتش‌سوزی ویران شده‌اند، موجب بشوند.

کیت واید، رئیس اداره آتش‌نشانی شهر ساکرامنتو، معتقد است که مفید یا مضر بودن باران بستگی به شرایط دارد. او‌ می‌گوید که اگر باران به‌اندازه‌ی کافی ببارد می‌تواند مانع از گسترش کمپ فایر بشود، ولی بارش بیشتر از سه اینچ بارش عملیات امدادرسانی را در مناطق دورافتاده با مشکل روبرو می‌کند.

چرا مهار آتش‌سوزی کالیفرنیا کار سختی است؟

آتش سوزی کالیفرنیا

فصل آتش‌سوزی‌ها در کالیفرنیا به‌طور معمول از تابستان شروع می‌شود و تا ابتدای پاییز ادامه می‌یابد، ولی کارشناسان هشدار داده‌اند که ریسک وقوع آتش‌سوزی اکنون به کل سال تسری یافته است.

آب و هوای خشک و سوزان تابستان به پاییز هم کشیده و موجب شده است که این ایالت به‌شدت قابل اشتعال باشد. ۱۸ درصد از ایالت در حال حاضر خشکسالی شدیدی را تجربه می‌کند که باعث تشدید الگوهای فعلی آب و هوایی فصلی شود که مقابله با آتش‌سوزی را مشکل می‌کند. تنها یک وزش ملایم باد می‌تواند باعث بزرگ‌تر شدن آتش شود. در کالیفرنیا، بادهایی با سرعت ۵۰ تا ۷۰ مایل در ساعت منجر به وقوع آتش‌سوزی‌هایی شده است که در عرض چند ساعت، چندین برابر شده‌اند. سرعت پیشروی کمپ فایر به‌اندازه‌ای زیاد بود که حتی قبل از این‌که آتش‌نشانان شروع به هر کاری کنند، ساکنان شهر پارادایس را مجبور به فرار از خانه‌ها کرد. آتش ووسلی در شمال لس آنجلس هم در کمتر از یک روز، از ۸۰۰۰ هکتار به ۳۵٬۰۰۰ هکتار رسید.

آتش سوزی کالیفرنیا

توپوگرافی منطقه هم تا حدی مقصر ماجرا است. کانیون‌ها و تپه‌های معروف کالیفرنیا که درست مانند کوره‌های آتش عمل می‌کنند و باعث داغ‌تر شدن دیواره‌های صخره‌ای می‌شوند، هم به گسترش آتش کمک می‌کنند و هم کار آتش‌نشانان را برای خاموش کردن آن سخت می‌کند.

عوامل طبیعی به همراه آن‌چه که خیلی‌ها آن را «فصل آتش‌سوزی» می‌نامند، در نتیجه‌ی تغییرات اقلیمی بدتر شده‌اند. جری براون، فرماندار کالیفرنیا، تغییرات اقلیمی را مهم‌ترین عاملی می‌داند که باعث شده این ایالت طی چند سال گذشته، شاهد آتش‌سوزی‌های مرگباری باشد.

البته، افزایش جمعیت را هم نباید نادیده گرفت. جمعیت ۴۰ میلیون نفری این ایالت در حدود دو برابر جمعیتی است که در دهه‌ی ۱۹۷۰ در این نواحی زندگی می‌کردند. ساکنان ایالت، فاصله‌ی خود را نواحی جنگلی پرخطر خیلی کمتر از گذشته کرده‌اند.

گالری عکس‌های وهم‌انگیز آتش‌سوزی بزرگ و ویرانگر کالیفرنیا

مطالب مرتبط:

دیدگاه