بهترین زمان سفر به قشم

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد یکشنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
بهترین زمان سفر به قشم

قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است که از مقاصد اصلی سفر به جنوب ایران در فصل بهار، پاییز و زمستان محسوب می‌شود و طرفداران بسیاری دارد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۸ به‌روزرسانی شده است.

قشم بزرگ‌ترین جزیره‌ ایران است که در خلیج فارس قرار دارد. جاذبه های گردشگری و طبیعی این جزیره در ایران همتا ندارد و هر گردشگری را به‌سمت خود جذب می‌کند. بهترین زمان سفر به قشم، یکی از برترین مقاصد گردشگری استان هرمزگان و جنوب ایران، بسته به برنامه و هدف شما از سفر به آن می‌تواند متفاوت باشد؛ اما معمولا زمستان و بهار فصل خوبی برای سفر به این جزیره است؛ البته این در این مقاله از کجارو موضوع را در ادامه از جوانب مختلف بررسی می‌کنیم.

قشم که به حق می‌توان آن را یکی از برترین مقاصد گردشگری استان هرمزگان نامید، جزیره شگفتی‌ها و عجایب طبیعی است و در چند نقطه از آن شاهد پدیده‌هایی هستیم که طبیعت با قدرت فرسایشی خود خالق آن‌ها محسوب می‌شود. جذابیت‌های قشم تنها به جاذبه‌های طبیعی منحصر‌به‌فرد آن مثل تنگه چاهکوه، غار خربس، دره ستارگان، جزایر ناز و جنگل حرا ختم نمی‌شود؛ بلکه جاذبه‌های فرهنگی آن همچون لباس‌های محلی و صنایع دستی این جزیره نیز باعث جذب گردشگران زیادی به می‌شود.جنگل های حرا

عکاس: اصغر بشارتی (خبرگزاری مهر)

آنچه باید درباره سفر به قشم بدانید

بهترین زمان از نظر آب و هوا

جزایر ناز گوگل مپ

منبع: گوگل مپ

متوسط دمای جزیره قشم در گرم‌ترین زمان سال یعنی از اوایل تیر تا اوایل مرداد، ۳۴ درجه سانتی‌گراد است و تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد نیز افزایش پیدا می‌کند. متوسط دمای سردترین زمان سال که از اوایل دی ماه تا اوایل بهمن ادامه دارد، ۱۸٫۵ درجه سانتی‌گراد، حداقل دما ۱۳٫۵ درجه سانتی‌گراد و حداکثر دما ۲۳ درجه ساتنی‌گراد است. در کل بهترین زمان سفر قشم از این نظر از اوایل آذر تا اوایل فروردین است.

در این ماه‌ها متوسط دما تقریبا ۲۰ درجه سانتگراد بوده و دما از ۲۴٫۵ بیشتر نمی‌شود. در ضمن اگر قصد چادرزنی در فضاهای باز را دارید، باید بگویید در اوایل دی تا بهمن احتمال کم بارش باران وجود دارد.

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان جزیره

دلفین های جزیره هنگام

عکاس: امید شاکری (خبرگزاری مهر)

شلوغ‌ترین زمان قشم معمولا سه ماه زمستان و ایام نوروز و خلوت‌ترین زمان هم سه ماه تابستان است؛ چنانچه در ایام تعطیلی فصل زمستان یا ایام نوروز با خودروی شخصی خود به این جزیره سفر کنید، برای انتقال خودروی خود به جزیره با لاندی‌گراف باید مدت زیادی منتظر بمانید که ممکن است سه یا چهار ساعت یا حتی بیشتر هم طول می‌کشد.

 البته اگر تنها برای خرید به این جزیره سفر می‌کنید و قصد بازدید از جاهای دیدنی قشم آن را ندارید، در تابستان هم می‌توانید راهی این جزیره شوید؛ زیرا به‌جز یکی دو بازار روباز این جزیره، همگی مراکز خرید قشم مجهز به سیستم‌های خنک‌کننده قدرتمند هستند و اصلا نباید نگران گرما و رطوبت آزاردهنده هوای تابستانی این جزیره باشید. برای آب‌تنی در دریا هم تابستان فصل بهتری است؛ زیرا در زمستان دمای آب به میزان محسوسی کاهش پیدا می‌کند.

بهترین زمان سفر به قشم برای شرکت در رویدادها

جشن نوروز صیاد

جشن نوروز صیادان

عکاس: اصغر بشارتی (پرتابل گردشگری منطقه آزاد قشم)

مهم‌ترین رویداد جزیره قشم، جشن نوروز صیاد است که طی یک روز در اواخر تیر ماه برگزار می‌شود. در این روز صیادان به صید ماهی نمی‌روند و با پوشیدن لباس محلی نو و رقص و موسیقی محلی این روز را از جشن می‌گیرند.

جشن نوروز صیاد، جشن نوروز صیاد است

از برنامه‌های جشن نوروز صیاد می‌توان به رقص‌های محلی گروهی همراه با موسیقی محلی، مراسم نمایشی شوشی با موسیقی و رقص محلی که داستان جذابی هم دارد، رنگ کردن درها و نخل‌ها به‌عنوان نشانه‌ای برای آغاز فصل جدید صیادی، شنا و آب‌تنی و ورود به آب با لباس‌های نو، هوا کردن بادکنک‌های کاغذی، مسابقات مختلف از جمله شنا، طناب‌کشی، غواصی، قایق‌‌رانی با قایق‌های پارویی، بازی‌های محلی مسابقات غذایی ویژه بانوان و نمایشگاه‌های صنایع دستی اشاره کرد.

جشن نوروز صیادان

عکاس: مریم مرتضوی (خبرکزاری فارس)

این مراسم با اهدای جوایز به گروه‌های برتر ادامه دارد و موسیقی محلی تا پاسی از شب نواخته می‌شود. جشن نوروز صیاد در روستای سلخ به‌صورت ویژه برگزار می‌شود و علاوه بر سلخ روستاهای رمچاه، لافت، جزیره هنگام، مسن و جزیره هرمز نیز میزبان برگزاری این مراسم آیینی هستند.

جشن نوروز صیادان

عکاس: سعید دانشور (خبرگزاری میزان)

جشم سنتی نخل و خرما

جشن سنتی نخل و خرما یکی دیگر از رویدادهای جذاب قشم است که در دهه آخر شهریور و طی چند روز برگزار می‌شوند. در این رویداد انواع درخت خرما به فروش می‌رسد و دستگاه‌های تهیه فراورده‌هایی از این میوه همچون شیره، انواع شیرینی‌های تهیه شده از خرما و صنایع دستی تهیه شده از ساقه‌ها و برگ نخل در معرض نمایش قرار می‌گیرد.

نخلستان های قشم

عکاس: حامد ابراهیمی (پرتابل گردشگری منطقه آزاد قشم)

پخش فیلم‌های جذاب از دیدنی‌های جزیره و فرآورده‌های خرما در شب‌های جشنواره، حرکت نمادین کاروان شتر با کجاوه، اجرای انواع موسیقی محلی، انجام بازی‌های محلی و مراسم مولودی‌خوانی از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

جشن میگو

میگو

منبع: پرتابل گردشگری منطقه آزاد قشم

جشن میگوی قشم مراسم دیگری است که نباید بازدید از آن را از دست بدهید. این جشن معمولا در روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان همراه با نمایشگاه‌های تخصص صنایع دستی، برنامه‌های شاد هنری، مسابقه، موسیقی و دیگر برنامه‌های سرگرم‌کننده در پارک ساحلی منطقه آزاد قشم برگزار می‌شود.

هتل‌های قشم

سایت سفرهای طلایی

منبع: سایت سفرهای طلایی

بسته به زمان سفر، قیمت هتل‌های قشم نیز متفاوت است و معمولا در بازه‌های زمانی کم‌گردشگر مانند فصل تابستان، هتل‌ها تخفیف‌های قابل‌توجهی را ارائه می‌دهند. از جمله بهترین هتلهای قشم می‌توان به هتل ارم قشم، هتل سینگو، هتل خلیج فارس قشم، هتل ساحل طلایی قشم، هتل ژئو پارک قشم، بوتیک هتل فولتون قشم، بوتیک هتل ایرمان، هتل آتامان قشم، هتل آرتا قشم و هتل آرام قشم اشاره کرد. قیمت اقامت در این هتل‌ها با توجه به نوع ستاره و امکانات، در حال حاضر از شبی ۴۰۰,۰۰۰ تا ۴,۵۰۰,۰۰۰ متفاوت است.

چنانچه قصد ماجراجویی یا برنامه‌ریزی معین خودتان برای سفر مهم است و شما تنها نیاز به تهیه بلیط هواپیما به قشم هستید؛ کجارو برای تهیه بهترین و ارزان ترین بلیط هواپیما به شما کمک می‌کند تا با جست‌و‌جوی آسان از میان ده‌ها فروشنده معتبر بهترین و ارزان ترین بلیط هواپیما را در زمان مد نظر خود انتخاب کنید. شما می‌توانید با مشاهده و مقایسه آن‌ها بهترین انتخاب را برای سفرتان داشته‌ باشید. نظر و تجربیات خود را در خصوص سفر به جزیره قشم با کجارو به اشتراک بگذارید.

عکاس تصویر کاور: امین رحمانی (خبرگزاری میزان)

مطالب مرتبط:

دیدگاه