فرودگاه‌ های ملبورن؛ دروازه‌ های ورود به دومین شهر بزرگ استرالیا

علی گودرزی
علی گودرزی یکشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
فرودگاه‌ های ملبورن؛ دروازه‌ های ورود به دومین شهر بزرگ استرالیا

ملبورن یکی از کلاسیک‌ترین و زیباترین شهرهای استرالیا است که سالانه توریست‌های خیلی زیادی را میزبانی می‌کند. در این مطلب به معرفی فرودگاه‌های ملبورن می‌پردازیم.

ملبورن از بزرگ‌ترین شهرهای استرالیا است. این شهر که از آن به‌عنوان پایتخت فرهنگی استرالیا یاد می‌کنند، جاذبه‌های زیادی را در خودش جای داده و اروپایی‌ترین شهر استرالیا به‌حساب می‌آید.

آسمان‌خراش‌ها، رستوران‌های زیبا و دنج، خیابان‌های قدیمی شهر، آن را به یکی از زیباترین و کلاسیک‌ترین شهر استرالیا تبدیل کرده است. فستیوال‌های فراوان، کافه‌ها، موزه‌ها، پارک‌ها، رستوران‌ها، گالری‌ها و خیابان‌های این شهر، سالانه توریست‌های زیادی را به آن می‌کشاند. تنوع قومی شهر ملبورن آن‌ را به یکی از جذاب‌ترین شهرهای این کشور از نظر تنوع در فرهنگ و درنتیجه، آداب و رسوم و تغذیه و موارد این‌چنینی کرده است.

در کنار تمامی این موارد، امکانات ورزشی ملبورن هم در استرالیا حرف اول را می‌زنند. عاشقان فوتبال، هاکی، کریکت، اسب‌سواری، تنیس و بیشتر، در ملبورن لذت خواهند برد و اصلا یکی از دلایل مهم جذب گردشگر در این کشور، اهمیت بالا و جایگاه خاص ورزش در آن است. سفر به ملبورن از راه‌های آبی و هوایی امکان‌پذیر است که راه هوایی، اولویت اول را میان توریست‌های این شهر دارد. در این مطلب، سراغ معرفی فرودگاه‌های شهر ملبورن رفته‌ایم و در پایان، از مواردی مثل قیمت بلیط تهران - ملبورن می‌گوییم. اگر قصد سفر هوایی به ملبورن را دارید با کجارو همراه شوید.

فرودگاه ملبورن (Tullamarine Airport)

مشخصات فرودگاه

فرودگاه ملبورن

  • نام: فرودگاه ملبورن (Melbourne Airport) / به بومی (Tullamarine Airport)
  • کد یاتا: MEL
  • کد ایکائو: YMML
  • نوع فرودگاه: عمومی
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۳۲ متر
  • فاصله از تهران: پرواز از تهران تا میلبورن با توجه به آپشن‌های مختلف پرواز، نزدیک به ۱۹ ساعت و ۵۰ دقیقه طول می‌کشد

فرودگاه ملبورن در ۱ جولای سال ۱۹۷۰ بازگشایی شد. پیش از فرودگاه ملبورن، فرودگاه اسندون (Essendon) مرکز فعالیت خطوط هوایی شهر ملبورن بود اما محدودیت‌های آن، مسئولین شهر را به‌فکر بازگشایی یک فرودگاه دیگر انداخت. پس از بازگشایی فرودگاه ملبورن، فرودگان اسندون به مدت یک سال فعالیت‌های خود را به‌عنوان یک فرودگاه داخلی ادامه داد و در پایان، به فرودگاه ملبورن انتقال داده شد. این فرودگاه، دومین فرودگاه شلوغ و مشغول استرالیا است و در سال ۲۰۰۴ میلادی توانست به‌عنوان اولین فرودگاه تاریخ فرودگاه‌های استرالیا، گواهی‌نامه‌ی ایزو ۱۴۰۰۱ را دریافت کند و به‌عنوان بهترین و استاندارترین فرودگاه دنیا از نظر سیستم‌های محیطی و ارائه‌ی بهترین محیط در یک فرودگاه، نامی برای خود دست و پا کند.

فرودگاه ملبورن در ابتدا برای سرویس‌دهی به ۵۰۰ مسافر در ساعت و ۸ هواپیمای بوئینگ، فضای آماده داشت. در سال ۱۹۸۰، تعداد مسافران این فرودگاه به ۹۰۰ نفر در ساعت رسید. در نگاه کلی، نسخه‌ی اولیه‌ی فرودگاه ملبورن، بدون هیچ گسترش و تعمیری، از سه ترمینال، فضا برای خدمت به ۵۰۰ مسافر در ساعت و نگهداری از ۸ هواپیمای بوئینگ تشکیل شده بود.

در سال ۱۹۸۹، بمباران فرودگاه اسندون در بحبوحه‌ی جنگ جهانی باعث شده که فرودگاه ملبورن به مرکز ارائه‌ی خدمات به یگان هوایی استرالیا در شهر ملبورن تبدیل شود؛ اما خب تا به امروز، فرودگاه ملبورن تغییرات خیلی زیادی را به خودش دیده و تعمیرات و عملیات‌های گسترش‌دهنده‌ی زیادی در ترمینال‌ها و پایانه‌هایش انجام شده است. از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ میلادی، عملیات‌های زیادی برای تقویت خدمات‌رسانی این فرودگاه انجام شده و طبیعتا برای انجام شدنشان، هزینه‌های سنگینی هم پرداخت شده است. فضای پارکینگ، فضای کلی ترمینال‌ها، فضاهای خدماتی جدید، همه و همه در کنار همدیگر که از سال ۱۹۹۸ تا به‌امروز به فرودگاه اضافه شده‌اند، این فرودگاه را به چیزی که الان می‌بینیم تبدیل کرده است.

پایانه‌ها و خدمات

فرودگاه ملبورن

فرودگاه ملبورن در حال حاضر ۴ پایانه‌ی مختلف دارد که در ادامه، آن‌ها را با جزئیات فراوان بررسی خواهم کرد.

ترمینال شماره یک:  این ترمینال برای ارائه‌ی خدمات پروازهای داخلی به مسافران ساخته شده است. در طبقه‌ی اول ترمیال شماره یک، دفترهای خطوط هوایی مختلف قرار دارد و طبقه‌ی همکف محل ارائه‌ی خدمات به مسافران است. ۱۶ جایگاه پارکینگ مختلف از جمله دیگر مواردی است که در این ترمینال می‌توان یافت. این ترمینال در سال ۱۹۷۰ بازگشایی شد. از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۸ حدود ۵۰ میلیون دلار برای تعمیرات و گسترش ترمینال شماره‌ی یک هزینه شده است.

ترمینال شماره دو: در ترمینال شماره‌ی دو تمامی پروازهای خارجی و بخشی از پروازهای داخلی انجام می‌شود. این ترمینال در سال ۱۹۷۰ میلادی بازگشایی شد و از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲، حدود ۳۳۰ میلیون دلار برای تعمیرات و گسترش آن هزینه شد. از ۲۰ دروازه‌ی مختلف می‌توان وارد این پایانه شد. ترمینال شماره‌ی دو، یک پایانه‌ی دو طبقه است. در طبقه‌ی پایینی آن پروازهای خروجی انجام می‌شوند و طبقه‌ی بالایی آن، محل ورود مسافران و انجام کارهایی مثل دریافت بار و موارد این‌چنینی است.

ترمینال شماره سه: این ترمینال ابتدا توسط ایرلاین Ansett Australia بازگشایی شد و حالا فرودگاه ملبورن آن را خریداری کرده است. کمپانی Virgin Australia در این ترمینال به مسافرانش خدمت‌رسانی می‌کند. ۱۱ جایگاه پارکینگ از دیگر نکات خدماتی قابل ذکر این ترمینال است.در سال ۱۹۸۹ عملیات تعمیر و گسترش ترمینال شماره‌ی سه شروع شد و تا سال ۱۹۹۱ ادامه پیدا کرد. ترمینال شماره سه تا به امروز به شرکت‌ها و خطوط هوایی مختلفی سرویس ارائه کرده است و همچنان هم این کار را انجام می‌دهد.

ترمینال شماره چهار: این ترمینال برای ارائه‌ی خدمات برای پروازهای داخلی ساخته شده است و به آن ترمینال جنوبی هم می‌گویند. اولین پرواز این ترمال در ۲۳ نوامبر سال ۲۰۰۷ میلادی انجام شد. این ترمینال در کنار ساختمان ترمینال اصلی ساخته شده و درسال ۲۰۰۷ میلادی، حدود ۵ میلیون دلار برای تعمیر و گسترش آن هزینه شد.

رستوران‌ها، صرافی‌ها، بانک‌ها، مراکز بازی کودکان، مراکز خرید مختلف و موارد این‌چنینی از خدمات رفاهی مسافران هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. ۴ هتل در این فرودگاه وجود دارند که به مسافران خدمات مختلفی ارائه می‌کنند؛ هتل‌های فرودگاه ملبورن حدود ۱۰۰ متر از ترمنیال دوم فرودگاه فاصله دارند.

مختصات جغرافیایی

فرودگاه ملبورن در جنوب غربی کشور استرالیا واقع شده است

فرودگاه آوالون (Avalon Airport)

مشخصات فرودگاه

فرودگاه ملبورن

  • نام: فرودگاه آوالون (Avalon Airport)
  • کد یاتا: AVV
  • کد ایکائو: YMAV
  • نوع فرودگاه: عمومی
  • ارتفاع از سطح دریا: ۳۵ متر
  • فاصله از تهران: پرواز از تهران به سمت فرودگاه آوالون با توجه به آپشن‌های مختلف پرواز‌تان، حدودا یک روز طول می‌کشد.

پایانه‌ها و خدمات

فرودگاه آوالون دومین فرودگاه شلوغ شهر ملبورن است. این فرودگاه در منطقه‌ی آوالون ایالت ویکتوریای استرالیا، در ۱۵ کیلومتری شمال-شرقی ملبورن واقع شده است. این را هم باید بگویم که این فرودگاه، در ۵۰ کیلومتری شهر گیلونگ (Geelong) استرالیا قرار دارد و به هردو شهر خدمات ارائه می‌کند.

این فرودگاه در ابتدا یک زمین بزرگ و بایر بوده است و سپس به یک فرودگاه تبدیل شد. فرودگاه آوالون در سال ۱۹۵۳ میلادی بازگشایی و اولین پرواز آن در تاریخ ۳ آپریل ۱۹۵۳ انجام شد. تا به امروز، تغییرات زیادی در این فرودگاه صورت گرفته؛ تعمیرات و عملیات‌های گسترش‌دهنده‌ی فراوان و تغییرنام‌های مختلف از جمله‌ی همین تغییراتی هستند که پیش‌تر ذکر کردم.

تنها ترمینال این فرودگاه حدودا ۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع فضا دارد. از دیگر مواردی که می‌توان اشاره کرد، هشت پارکینگ هواپیمای این ترمینال است که شش تای آن‌ها در ضلع جنوبی ترمینال قرار دارد. گفتنی است که در آینده، پروازهای خارجی هم در این فرودگاه انجام خواهند شد.

مختصات جغرافیایی

فرودگاه الون در ۱۵ کیلومتری شمال-شرقی ملبورن واقع شده است

فرودگاه مورابین (Moorabbin Airport)

مشخصات فرودگاه

فرودگاه ملبورن

  • نام: فرودگاه مورابین (Moorabbin Airport)
  • کد یاتا:MBW
  • کد ایکائو: YMMB
  • نوع فرودگاه: عمومی
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۵ متر
  • فاصله از تهران: پرواز از تهران به سمت فرودگاه مورابین با توجه به آپشن‌های هواپیما، حدود ۱۷ ساعت طول می‌کشد

فرودگاه مورابین (Moorabin airport) سومین و آخرین فرودگاه موجود در شهر ملبورن است. این فرودگاه در سال ۱۹۴۹ میلادی بازگشایی شده است. در انتخاب نام این فرودگاه هم مثل دیگر فرودگاه‌هایی که پیش‌تر ذکر شدند، کش و قوس‌های فراوانی وجود داشته و در اخر، نام مورابین برایش انتخاب شده است. یک ترمینال و ۵ باند مختلف که بلند‌ترین آن‌ها ۱ هزار و ۳۳۵ متر طول دارد، از دیگر نکات قابل ذکر این فرودگاه هستند.

 مختصات جغرافیایی

مورابین کوچک‌ترین فرودگاه ملبورن است

اطلاعات پرواز

فرودگاه ملبورن

با توجه به اینکه امکان پرواز تهران - ملبورن به‌طور مستقیم صورت نمی‌گیرد، مسافرین این شهر باید ابتدا به یک کشور دیگر سفر کنند و با خرید بلیط هواپیما به مقصد این شهر از یک ایرلاین خارجی، سفر خود را انجام بدهند. با توجه به نوسانات این روزهای قیمت دلار، برای خرید بلیط هواپیما تهران - ملبورن از خطوط هوایی خارجی باید از ۵ میلیون تومان تا نزدیک به ۱۰ میلیون تومان را در حساب خود ذخیره کرده باشید.

مطالب مرتبط:

منبع Wikipedia

دیدگاه