«ذهن یخ زده»: مستند اسکی در خشن ترین کوه های آلپ

رضا اردو
رضا اردو جمعه، ۲۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
«ذهن یخ زده»: مستند اسکی در خشن ترین کوه های آلپ

اسکی کردن بر شیب ۴۵ درجه‌ای قله‌های یخ‌زده‌ی آلپ کار هر کسی نیست. اسکی‌بازی حرفه‌ای این کار را انجام داده و آن را در قالب فیلمی مستند منتشر کرده است.

برای اسکی‌بازها، نهایت ماجراجویی این است که در ارتفاعات نکوبیده‌ی خارج از پیست اسکی کنند یا در حرفه‌ای‌ترین حالت با هلیکوپتر به قله بروند و از آنجا پایین بیایند. اما در این فصل ویکتور دولوری (Victor de Le Rue)، اسکی‌باز ۲۹ساله‌ی فرانسوی، در ماجراجویی پرچالشش استانداردهای حرفه‌ای‌گری را جا‌به‌جا کرد. او در یک تجربه‌ی بی‌سابقه توانست از شیب‌های تند کوه مون بلان، بلندترین کوه آلپ، پایین بیاید و آن را در قالب فیلمی مستند با عنوان «ذهن یخ‌زده» (Frozen Mind) ضبط کند.

اسکی

شامونی (Chamonix) روستایی در پای یکی از دراماتیک‌ترین کوه‌های جهان و قبله‌ی اسکی‌بازان حرفه‌ای است. دولوری، با اذعان به اینکه همواره شیفته‌ی منطقه‌ی شامونی بوده، می‌گوید شعارش همیشه «بیشترین تلاشت را بکن، خواهی دید که چه نتیجه‌ای خواهد داشت» بوده است.

اسکی

کوه‌های مون بلان شامل یازده قله می‌شوند که هر کدام بیش از چهار هزار متر ارتفاع دارند. بلندترین آنها ۴۸۰۸ متر است و بین کشورهای فرانسه، ایتالیا و سوئیس گسترده شده اما دسترسی اصلی‌اش از سمت شامونی است.

اسکی

ویکتور دولوری برادر کوچکتر خاویر، یکی از بهترین اسکی‌بازان دهه‌ی گذشته، است. ویکتور هم خود چندبار اسکی‌باز برتر فرانسه شده و نامش در جاهای مختلف دیده می‌شود.

اسکی

دولوری به همراه دوست کوهنوردش، پیر هورتیک (Pierre Hourticq)، و با اسپانسری شرکت نورث فیس (The North Face) کار ساخت فیلم را در مسیر فتح یکی از خطرناک‌ترین کوه‌های جهان آغاز کرد.

اسکی

به خاطر ارتفاع بلند کوه‌ها، بیشتر نقاط آن یخ‌زده هستند. به همین دلیل اسکی‌باز می‌بایست مدام مراقب می‌بود که در طول فیلمبرداری روی صخره‌های یخ‌زده نرود.

اسکی

خیلی از شیب‌هایی که در فیلم گرفته شده‌اند بیش از ۴۵ درجه زاویه دارند و جزو شیب‌های ترسناک به حساب می‌آیند.

اسکی

اسکی‌باز را پیدا کنید! او در مقایسه با عظمت کوه نقطه شده است.

اسکی

برای پایین آمدن از آن کوه‌های عظیم، گروه مجبور شد از طناب و چنگک و گیره‌های امنیتی استفاده کند.

اسکی

شامونی یکی از معروف‌ترین پاتوق‌های اسکی‌بازان در کوه‌های آلپ است. پس از اولین المپیک زمستانی در سال ۱۹۲۴، اینجا به سلسله مکان‌های اسکی آزاد پیوست.

اسکی

فیلم مستند ذهن یخ‌زده ۲۶ اکتبر در فستیوال اسکی و اسنوبرد تلگراف اکران شد. پس از اکران هم ویکتور دولوری در مراسم حاضر شد و به سؤالات علاقه‌مندان پاسخ داد.

ویکتور دولوری

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه