ویزای اربعین؛ از نحوه نرخ‌گذاری تا تشخیص نسخه جعلی

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان پنجشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۵
ویزای اربعین؛ از نحوه نرخ‌گذاری تا تشخیص نسخه جعلی

رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه، درباره قیمت مصوب برای روادید عراق و نحوه اطلاع از روادید جعلی توضیح می‌دهد.

مجتبی کریمی، رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه، درباره رفع ابهام درباره ویزای اربعین و توضیح نرخی که برای این ویزا در اربعین امسال تعیین شده است، اعلام کرده است:

وزارت گردشگری عراق معتقد است که نظارت اصلی گردشگران و زوار، و ساز و کار مرتبط با آن‌ها در اختیار اوست. بنابراین از بابت ورود هر گردشگر و زائر، ۱۰ دلار دریافت می‌کند تا هماهنگی‌ها و خدمات مربوط را ادامه دهد. از سوی دیگر، قیمت روادید عراق ۴۰ دلار بود که اگر سهم وزارتخانه به آن اضافه می‌شد، به ۵۰ دلار می‌رسید؛ اما در مذاکره با طرف عراقی، آن ۱۰ دلار سهم وزارت گردشگری عراق به یک دلار کاهش یافت.

او در ادامه افزود:

قیمت روادید عراق قبلا ۳۰ دلار بود که اربعین سال گذشته با اضافه شدن ۱۰ دلار سهم وزارت گردشگری این کشور، به ۴۰ دلار رسید. 

هرچند واحد پولی که مردم برای ویزای عراق می‌دهند به ریال است، اما نرخ ویزا به دلار اعلام می‌شود. کریمی در این باره گفته است:

مذاکره‌ای با عراقی‌ها انجام شد که در اربعین هزینه ویزا به دینار یا نهایت یورو پرداخت شود، چون ایران هم در بعضی نقاط عراق مثل بغداد، ویزای خود را به دینار می‌فروشد. طرف عراقی نخست موافقت کرد، اما در ادامه با توجه به مراودات مالی بین دو کشور، اعلام کرد که معادل دلاری ویزا را به ریال دریافت می‌کند. ستاد اربعین در ایران نیز موافقت‌نامه بانک مرکزی را دریافت کرد که هزینه این ویزا با نرخ پایه بازار ثانویه محاسبه شود.

اعتبار روادید عراق از زمانی صدور، دو ماه است، که البته عراقی‌ها برای برگزاری بهتر اربعین، از زوار ایران درخواست دارند تا در قالب مراسم منتهی به اربعین به کشور وارد شوند؛ چرا که پس از روز اربعین، امکانات خاصی وجود ندارد و ممکن است ادامه زیارت در شهرهای دیگر با کمبود امکانات همراه شود.

به گفته کریمی، سامانه‌ای در وزارت خارجه ایران طراحی شده است که امکان تشخیص ویزای جعل شده از اصل را برای مردم فراهم می‌کند. در این سامانه، امکان کنترل مشخصات ویزا وجود دارد، که به محض ارائه اطلاعات از سوی عراق، در دسترس قرار می‌گیرد.

همچنین، به نظر می‌رسد مشکلات سال گذشته در تاخیر تحویل روادید‌ها امسال وجود ندارد. تعداد نمایندگی‌های عراق برای صدور ویزا از ۱۲ واحد به ۲۰ دفتر افزایش یافته، که دسترسی را برای دفاتر زیارتی آسان‌تر کرده است.

کریمی درباره حواشی دریافت ویزای فوری عراق اظهار کرد:

روادید فوری معمولا در فاصله یک تا ۲۴ ساعت صادر می‌شود، بنابراین سفارت عراق به همه متقاضیان خود روادید فوری می‌دهد، اما فرآیند و ساختار مجمود باعث می‌شود تا تحویل ویزاها به متقاضی، دست کم سه تا چهار روز زمان ببرد.

عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه