نرخ جدید برای سفر اربعین امسال اعلام شد

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۵
نرخ جدید برای سفر اربعین امسال اعلام شد

 به استناد اطلاعات سازمان حج و زیارت، هزینه ثبت‌نام سفر اربعین امسال حدود ۳۸۶ هزار و ۲۶۷ تومان است.

 به گفته مجتبی کریمی، رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجی، هزینه ثبت‌نام برای سفر اربعین امسال مبلغی است که سازمان حج و زیارت امروز اعلام کرده که شامل هزینه خدمات ثبت نام و حق کارگزاری، ویزا، بیمه و هلال‌احمر می‌شود.

رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه بیان کرد:

آنچه در سامانه سماح (ثبت‌نام سفر اربعین) اعلام شده مبنای ویزای عراق است که به ریال دریافت می‌شود و نه دینار یا دلار و معادل ۴۱ دلاری است که بین دولت ایران و عراق توافق شده و با ارز حدود ۸ هزار تومان که با موافقت بانک مرکزی محاسبه شده است که حدود ۳۸۶ هزار و ۲۶۷ تومان می‌شود.

۲۰ نمایندگی عراق در سراسر کشور برای صدور ویزا ایجاد شده است و در مرزها ویزا داده نخواهد شد. گذرنامه‌ها باید ۶ ماه اعتبار داشته باشد. صدور ویزا نهایت تا ۵ روز قبل از اربعین صادر می‌شود.

کریمی همچنین تاکید کرد:

یکی از مبناهای تشخیص ویزای جعلی این قیمت است، زائران آگاه باشند اگر هزینه ویزا کمتر یا بیشتر از این مبلغ بود، آن ویزا حتما درست نیست.

به گفته ایشان امسال ویزای عراق در ۲۰ نمایندگی، صادر می‌شود که این دفاتر در شهرهای تبریز، رشت، اراک، اردبیل، بندرعباس، بیرجند، شیراز، آبادان، سوسنگرد، یزد، کرج، ایلام، کرمان، قم، ساری، بوشهر، گلستان، همدان و اصفهان (۲ دفتر) واقع شده است و در کنار این دفاتر برای اربعین سه کنسولگری اهواز، کرمانشاه و مشهد و سفارت عراق در تهران به صدور ویزا اقدام می‌کنند.

ویزای عراق براساس اظهارات این مقام مسئول در مرزها صادر نمی‌شود و فقط برای بومی‌های آن منطقه این امکان فراهم خواهد شد. بنابراین زائران به انگیزه دریافت ویزا در لحظه آخر و هنگام خروج از کشور، در نقاط مرزی ازدحام نکنند.

رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت خارجه همچنین گفت:

هر شرکت عراقی که قصد دارد خدمات ویزا در اربعین ارائه دهد، براساس تفاهم‌نامه با طرف مانند گذشته نمی‌تواند مستقل عمل کند و عراقی باید از سامانه «سماح» اقدام کند .

ایشان با تاکید بر این‌که اعتبار گذرنامه برای دریافت ویزای عراق دست‌کم باید شش‌ماه باشد، افزود نهایتا تا ۵ پیش از روز اربعین صدور ویزای عراق ادامه خواهد داشت، بنابراین از متقاضیان این سفر درخواست می‌شود از هم‌اکنون که سامانه سماح امکان ثبت‌نام را فراهم کرده است اقدام کنند.

این مقام مسؤول همچنین به مردم توصیه کرد، برنامه سفر خود به عراق را در اربعین به گونه‌ای تنظیم کنند که با توجه به جمع‌آوری موکب‌ها و کمبود امکانات پس از روز اربعین، هنگام برگشت به کشور با مشکل مواجه نشوند و در نظر بگیرند که در مسیر کربلا ـ نجف چادرها و خدمات بیشتر، به زوار ارائه می‌شود و امکانات مشابه در مسیر و داخل شهرهای سامرا و کاظمین کمتر تدارک دیده می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه