سافاری در پارک ملی کروگر: بایدها و نبایدها

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
سافاری در پارک ملی کروگر: بایدها و نبایدها

پارک ملی کروگر در آفریقای جنوبی، مقصدی ایدئال برای تجربه سافاری و حیات وحش است. اما برای لذت بردن بیشتر از این سفر، چه کارهایی باید کرد؟

شماری از معروف‌ترین پارک‌های ملی آفریقا هر ساله میزبان علاقه‌مندان به طبیعت گردی و سافاری دوستان هستند که در این میان پارک ملی کروگر (Kruger National Park) در آفریقای جنوبی، شهرت بسیاری دارد.

این پارک ملی باشکوه وسعتی قابل‌توجه دارد، به‌طوری که گفته می‌شود این پارک از نظر اندازه به بزرگی اسرائیل است. همین مسئله نشان می‌دهد که در طول گشت‌وگذار در این پارک باید از چه منطقه وسیعی بازدید کرد، چه چشم‌اندازهای جالب توجهی پیش روی‌ گردشگران قرار می‌گیرد و بالطبع برنامه‌ریزی کردن برای این گشت‌وگذار هم کار چندان ساده‌ای نخواهد بود.

سافاری در آفریقا

به همین خاطر وقتی در حال آماده شدن برای سفر به آفریقای جنوبی هستید، حتما در نظر بگیرید که شما با یک تیر دو نشان زده‌اید، یعنی هم از این کشور آفریقایی دیدن خواهید کرد و هم قرار است اوقات سرشار از هیجانی را در قالب تجربه سافاری در پارک ملی کروگر پشت سر بگذارید. به همین خاطر علاوه بر تمامی اسناد و مدارک لازم برای سفر به یک کشور خارجی، به یک سری لوازم و مایحتاج خاص نیز نیازمندید. همه چیز باید از قبل مشخص شده و شما باید کاملا برای تجربه سافاری در این منطقه آمادگی داشته باشید.

کروگر، پارکی به وسعت یک کشور است در نتیجه سافاری در آن تجربه‌ای به‌شدت بی‌نظیر و مهیج است

سافاری در پارک ملی کروگر یکی از آن تجربیاتی است که هرگز از یاد نخواهد رفت. حیوانات آزادانه در گوشه و کنار پارک پرسه می‌زنند و چیزی هیجان‌انگیز در هر گوشه از این جاذبه طبیعی برای تماشا کردن و لذت بردن وجود دارد. در عین حال و در کنار این همه هیجان، پارک کروگر مکانی ایدئال برای گذراندن تعطیلاتی لذت‌بخش توأم با آرامش و راحتی خیال هم هست. آرامشی که کسی دوست ندارد با دغدغه و نگرانی از چند و چون سفر آن را از بین ببرد.

سافاری در پارک ملی کروگر

برنامه‌ریزی برای مراحل مختلف سفر، ممکن است باعث هیجان یا شاید دستپاچه شدن گردشگران شود. اما با آگاهی از یک سری نکات کلیدی و قوانین مشخص می‌توان از امنیت این سفر اطمینان حاصل کرده و استرس را کاهش داد. به همین مناسبت در ادامه با مرور نکات مهم، امتیازات مثبت و منفی و البته بایدها و نبایدهای سافاری در پارک ملی کروگر همراه شما خواهیم بود.

پاسپورت فراموش نشود

سافاری در پارک ملی کروگر

همانگونه که برای ورود به آفریقای جنوبی نیازمند پاسپورت و مدارک سفر هستید، در هنگام ورود به پارک ملی کروگر نیز باید همین مدارک مهم را ارائه کنید.

همراه داشتن مقداری خوراکی و نوشیدنی اضافه

سافاری در پارک ملی کروگر

اگر در این گشت‌وگذار از خدمات یکی از شرکت‌های گردشگری برخوردارید هستید هم باز این ایده، یعنی به‌همراه داشتن مقداری خوراکی و نوشیدنی اضافی برای رفع خستگی فایده‌های خاص خود را دارد. اما اگر به‌جای تورهای سافاری خود دست به کار شده و با ماشین به بازدید پارک می‌روید، فراموش نکنید که خوراکی و البته آب به مقدار کافی همراه خود داشته باشید. دمای هوا در این منطقه گاهی خیلی سریع بالا می‌رود و مسلما کسی دوست ندارد با مشکلات کم آبی و خشکی بدن دست‌وپنجه نرم کند.

احترام به زندگی موجودات

سافاری در پارک ملی کروگر

پارک کروگر اولین و بهترین خانه و زیستگاه بسیاری از حیواناتی است که در محدوده‌ی پارک و نواحی اطراف آن زندگی می‌کنند. در واقع آن‌ها میزبان شما هستند و بالطبع شما هم باید مهمان خوبی برای آن‌ها بوده و به قوانین حاکم بر قلمروی حیوانات احترام بگذارید.

بسیار بعید است که حیوانات کوچک جثه در مسیر شما قرار بگیرند، اما این مسئله در مورد فیل، کرگدن و بوفالوهای آفریقایی صدق نمی‌کند. آن‌ها حیواناتی وحشی هستند که اغلب اخلاق تندی از خود نشان می‌دهند. حیواناتی که خجالت را کنار گذاشته و مشکلی برای واکنش نشان دادن یا حتی حمله کردن به ماشین‌های گردشگران ندارند. راهنمایان و رانندگان شاغل در شرکت‌های برگزار کننده تورهای سافاری در این مورد اطلاعات کافی داشته و می‌دانند چطور باید فاصله امن را با این حیوانات بزرگ جثه رعایت کرده و از تحریک آن‌ها اجتناب کنند.

 اما وقتی شما به‌صورت شخصی به بازدید پارک می‌روید، بهتر است خیلی ساده از نزدیک شدن بیش از حد به حیوانات خودداری کنید تا امنیت و سلامت خود و اعضای خانواده‌تان حفظ شود.

لطفا به حیوانات غذا ندهید

سافاری در پارک ملی کروگر

گاهی با تغییر فصول و اوضاع جوی زمین خشک از عهده سیر کردن تمامی موجودات ساکن پارک برنمیآید. در این زمان ممکن است حیوانات به سراغ خوردن غذاهای باقی مانده از سفره گردشگران رفته یا حتی مستقیما توسط گردشگران تغذیه شوند.

این کار توسط اداره کنندگان پارک کروگر اکیدا ممنوع اعلام شده و بهتر است بدانید با این کار شما نه‌تنها به حیوانات کمک نمی‌کنید، بلکه ممکن است بیشتر به آن‌ها صدمه بزنید. دیگر نکته حائز اهمیت در این زمینه به خلق و خوی میمون‌ها بازمی‌گردد. وقتی گردشگران در حال خوردن خوراکی هستند، میمون‌ها به آن‌ها نزدیک شده و حتی دوست دارند از طعم و مزه خوراکی نیز مطلع شوند. به همین خاطر ممکن است به سرعت به افراد نزدیک شده و بسته‌های خوردنی را از آن‌ها بقاپند و قبل از اینکه کسی فرصتی برای متوقف کردن آن‌ها پیدا کند، از محل دور شوند.

در جست‌و‌جوی چشم اندازها باشید

سافاری در پارک ملی کروگر

کلیه برگزار کنندگان تورهای سافاری پارک کروگر به‌صورت مرتب با یکدیگر در ارتباط هستند. بنابراین وقتی آن‌ها با صحنه‌ یا مکانی ارزشمند مواجه می‌شوند، این مسئله را با راهنمایان تورهای دیگر نیز در میان می‌گذارند.

اما وقتی افراد به‌صورت شخصی در پارک سفر می‌کنند، اوضاع متفاوت است و ممکن است خیلی راحت خیلی از چشم‌اندازهای ارزشمند را از دست بدهند. برای رفع این مشکل بهتر است همیشه چشم و گوش خود را باز نگه داشته و از اطلاعات بروز شده‌ای که در کمپ‌ها ارائه می‌شوند، نهایت استفاده را ببرید. این اطلاعات همواره یک منبع خوب و ارزشمند برای آگاهی از محل‌های عمومی حضور حیوانات هستند.

داشتن نقشه

سافاری در پارک ملی کروگر

همواره این نکته را در ذهن خود داشته باشید که کروگر پارکی است به وسعت یک کشور، و  در نتیجه داشتن یک نقشه پارک ایده‌ای بسیار مناسب است. نقشه‌ای که محل جاده‌ها، کمپ‌ها و استراحتگاه‌ها، مناطق مناسب برگزاری پیک‌نیک و دیگر اطلاعات مفید و کاربردی را به گردشگران نشان می‌دهد. البته اگر از خدمات تورهای گردشگری سافاری کروگر استفاده می‌کنید، شاید نیازی به نقشه نداشته باشید. اما به هر حال داشتن این وسیله همیشه یک کمک اضافی بوده و در نهایت هم می‌توانید آن را به‌عنوان یادگاری از سفر برای همیشه نگهداری کنید.

به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های جهان، روش‌های متعددی برای بازدید کردن از این منطقه حفاظت شده و دیدنی وجود دارد که هرکدام نکات مثبت و منفی خاص خود را دارند. در نهایت هرکدام از این راه‌ها برای قشری خاص از گردشگران ایدئال بوده و احتیاجات آن‌ها را برطرف می‌کند. در ادامه مروری کوتاه بر چهار روش متفاوت برای بازدید از پارک کروگر داریم که می‌توانند جنبه‌های گوناگونی از سافاری در این پارک را پوشش داده و شما را برای تصمیم گیری نهایی راهنمایی کنند.

رانندگی با ماشین شخصی

رانندگی با ماشین شخصی در پارک کروگر

اگر به‌صورت شخصی به بازدید پارک کروگر می‌روید، اجاره کردن ماشین بهترین ایده است که نوعی استقلال در تصمیم گیری و سبک سفر را برای مسافران به ارمغان می‌آورد. استقلالی که بالطبع در تورهای برگزار شده توسط شرکت‌های فعال سافاری در این منطقه مشاهده نمی‌شود.

سافاری با وسیله شخصی از سوی دیگر به‌معنای حق انتخاب‌های بیشتر است، یعنی شما مسیر حرکت خود را مشخص می‌کنید و در نتیجه این روشی منعطف و مطابق با نیازهای شما است. بسیاری از مردم محلی نیز از این روش برای بازدید کردن پارک کروگر استفاده می‌کنند، اما چرا؟ واقعیت این است که آن‌ها در طول سال‌ها بارها و بارها این کار را انجام داده و به‌خوبی با زیر و بم گشت‌وگذار در پارک آشنایی پیدا کرده‌اند. به‌طوری که اکنون هرکدام یک راهنمای حرفه‌ای شده و با مسیرها، چگونگی رسیدن به کمپ و استراحتگاه، قوانین پارک و البته خطراتی که در کمین گردشگران است نیز آشنایی پیدا کرده‌اند. از سوی دیگر آن‌ها اغلب تنها یک روز را در پارک سپری می‌کنند.

جنبه منفی رانندگی شخصی در تفاوت بین مردم محلی و گردشگران خارجی کرد پیدا می‌کند. در این حالت شما باید کلیه لوازم و مایحتاج خود را به‌صورت شخصی فراهم کنید. این مسئله در مورد تهیه مواد خوراکی و آب نیز صدق می‌کند. از سوی دیگر به هر حال شما در یک کشور خارجی حضور دارید و نسبت به محیط و شرایط حاکم بیگانه هستید و این امر می‌تواند استرس‌زا باشد.

تورهای با ماشین روباز

سافاری با ماشین روباز

وقتی برای تورهایی از این دست ثبت نام می‌کنید، بسته به شرکت مسافرتی انتخاب شده، برای شما برنامه‌ریزی می‌شود و البته شما در کمپ‌های استراحتگاهی عمومی اقامت خواهید کرد. اما دست‌کم دیگر دغدغه‌ی رانندگی کردن را ندارید. این به‌ویژه برای کسانی ایدئال است که دوست دارند بنشینند و از تماشای مناظر اطراف لذت ببرند بی آنکه از استرس مربوط به رانندگی کردن در جاهای عجیب و مکان‌های تازه در عذاب باشند.

از طرف دیگر ماشین‌های این شرکت‌ها از ارتفاع بیشتری برخوردار بوده و به‌دلیل روباز بودن، چشم‌انداز بهتری از محیط اطراف را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند. باز هم بسته به شرکت انتخابی، ممکن است امکان آفرود نیز برای ماجراجویان علاقه‌مند مهیا شود و البته که ترانسفر از شهر ژوهانسبورگ هم اغلب بخشی از پکیجی است که توسط این‌گونه تورها ارائه می‌شود.

سافاری با ماشین‌های بسته

سافاری با ماشینهای روبسته

برخلاف تصور عموم، همه سافاری‌ها با ماشین‌ها روباز برگزار نمی‌شوند. نکته منفی سفر با ماشین‌های محصور این است که آن‌ها اغلب برای انتقال دادن گروه‌های بزرگی از گردشگران طراحی شده‌اند و در نتیجه شما در تمام طول گشت‌وگذار خود با گروهی از افراد غریبه همسفر هستید. اما دست‌کم نکته مثبت ماجرا اینجا است که شما همچنان دغدغه رانندگی کردن را ندارید و اگر از نظر بودجه در تنگنا قرار دارید، هنوز هم شانس لذت بردن از سافاری برای‌تان مهیا است.

از طرف دیگر این نوع سافاری مسافت‌های طولانی‌تری را هم در برمی‌گیرد که با توجه به‌اندازه ماشین و تعداد زیاد گردشگران، ممکن است از نظر تماشای مناظر اطراف و لذت بردن از سافاری دقیقا همان چیزی نباشد که آرزوی تجربه‌اش را داشتید. به همین خاطر اگر در جست‌و‌جوی سافاری با محدودیت‌های کمتر و در مقابل تجربیات لذت‌بخش‌تری هستید، این نوع گشت‌وگذار انتخابی ایدئال برای شما نخواهد بود.

تورهای شخصی بازدید از کروگر

سافاری در کروگر

البته نمی‌توان با اطمینان در مورد احتمال برگزاری چنین تورهایی صحبت کرد. با این حال در شماری از پارک‌های خصوصی متعددی که در اطراف پارک ملی کروگر واقع شده‌اند، تورهای شخصی سافاری برگزار می‌شود. این پارک‌های خود بخشی از کروگر بزرگ هستند و حیوانات می‌توانند آزادنه به آن‌ها وارد شده و رفت و آمد کنند. در نتیجه امکان تماشای دسته‌های بزرگ حیوانات وجود دارد، هر چند قیمت این تورها هم با توجه به این امکانات بالاتر است. نکته مثبت این نوع گشت‌وگذار، خصوصی و شخصی‌تر‌ بودن این تجربه است.

به هر حال تورهای متعددی با امکانات متعدد در پارک ملی کروگر دایر است و در نهایت همه چیز به شما، هدف‌تان از سافاری و البته بودجه در نظر گرفته شده برای این مسافرت جادویی بستگی دارد. در نهایت شاید توجه به این نکات بتواند سافاری شما را خاطره‌انگیزتر از چیزی کند که آرزوش را دارید.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مطالعه آن و همراهی با ما لذت برده باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه