سلفی در اینستاگرام؛ روند رایج گردشگری در سال ۲۰۱۹

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
سلفی در اینستاگرام؛ روند رایج گردشگری در سال ۲۰۱۹

علاقه‌مندی‌ها و نیازمندی‌ها در میان مسافران در حال تغییر دائمی است و هر سال، روند جدیدی باب می‌شود. طبق آمار، امسال سفرهای شهری از سفرهای ساحلی جلو افتاده‌ است. 

اکنون که روند گردشگری به‌طور مستمر در حال تغییر و شکل عوض کردن است، عادت‌های جدید سفر و گردشگری باعث شده است که مسافران تخت‌های ساحلی و سایبان‌های خود را کنار بگذارند و به سمت تفریحات شهری و تجربه‌های مهیج و فراگیر روی بیاورند.

آژانس تحقیقاتی بازاریابی «رد هات پنی» (Red Hot Penny) در بخش‌های مختلف گردشگری بررسی‌هایی انجام داد تا راهنمای روند گردشگری در سال ۲۰۱۹ را تدوین کند.

سفر با هدف جلوه‌گری در اینستاگرام

گردشگری

۴۰ درصد از نسل «وای» که به نسل هزاره هم معروف هستند (۱۸ تا ۳۳ ساله‌ها) برای انتخاب مقصد سفر، نیم نگاهی هم به رسانه‌های اجتماعی دارند. حتی امکان به اشتراک‌گذاری دل‌خوشی‌ها و غذاهای محلی در مکانی ناشناخته در رسانه‌هایی مانند اینستاگرام هم روی انتخاب هزاره‌ها تاثیر می‌گذارد.

شرکت «ترک سافت» (TrekkSoft) که در زمینه‌ی فناوری رزرو فعالیت می‌کند، متوجه افزایش رو به رشد سفرهای هزاره‌ها به مقاصد گمنام شد؛ چرا که اعضای این نسل تجربه‌های خود را به‌عنوان بخشی از یک فرهنگ «جاه‌طلبانه» در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و کاری می‌کنند که مکان‌های کشف نشده به‌صورت انتخاب‌هایی ایده‌آل مطرح بشوند.

روس پاول، رئیس بخش بازاریابی در شرکت «رد هات پنی» در این‌باره گفت:

این موضوع از هر زمان دیگری مهم‌تر جلوه می‌کند که همه‌ی افراد از حق اجتماعی برخوردار باشند، به ویژه که گزارش UNWTO بیان می‌کند که سفرهای نسل «وای» و «زد» (نسل جوان‌تری که پس از نسل هزاره متولد شده‌اند) تا سال ۲۰۲۰ به رقم ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ سفر (۳۰۰ میلیون) در سال خواهد رسید.

برندهای تجاری موفق در صنعت سفر از اینفلوئنسرهایی که ارزش‌ها و ایده‌های آن‌ها را برای اعتمادسازی در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، استفاده می‌کنند و روی فایل‌های ویدیویی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. در حدود ۴٬۱۰۰٬۰۰۰ ویدیو (۴ میلیون و ۱۰۰ هزار) در هر دقیقه تنها در سایت یوتیوب دیده می‌شود و این سایت را تبدیل به رسانه‌ای ایده‌آل برای جلب توجه مخاطبان نسل جوان کرده است.

سفری برای بازگشت به اصل خویش

اکوتوریسم

سازمان ملل سال ۲۰۱۷ را به‌عنوان «سال بین‌المللی گردشگری پایدار» نامید و به نظر می‌رسد که این روند همچنان ادامه داشته باشد؛ چرا که گزارش جدید AIG نشان می‌دهد که بیش از نیمی از گردشگرها به محیط زیست و سفر پایدار احترام می‌گذارند.

سفرهای نسل «وای» و «زد» (نسل جوان‌تری که پس از نسل هزاره متولد شده‌اند) تا سال ۲۰۲۰ به رقم ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ سفر (۳۰۰ میلیون) در سال خواهد رسید

Booking.com اعلام کرده  که بیش از یک سوم (۳۶٪) مسافران، برنامه‌هایی که با محیط زیست سازگارتر هستند را برای سفرهای خود انتخاب می‌کنند و  حدود ۴۰٪ از مسافران تمایل دارند که تورهای زیست محیطی را تجربه کنند. نگرانی‌ها در مورد اکوتوریسم هم در رونق این روند گردشگری بی‌تاثیر نبوده، در حالی‌که برنامه‌هایی مانند «سیاره آبی» و تمرکز رسانه‌ها روی پلاستیک هم به شکل‌گیری این روند کمک شایانی کرده است.

کوتاه و به‌یادماندنی

گردشگری شهری

بر اساس گزارش ABTA، تفریحات شهری اکنون بیشترین محبوبیت را در میان سایر روندهای گردشگری دارد و ۵۳ درصد از سفرهای تعطیلات سال گذشته را به خود اختصاص داده است. علاقه‌مندان به این نوع سفر بالاخره توانستند بر کسانی که ساحل را برای تعطیلات خود برمی‌گزینند، غلبه کنند. دفتر ملی آمار (ONS) انگلستان اعلام کرده است که گردشگران انگلیسی دیگر علاقه ندارند که تعطیلات دو هفته‌ای خود را مانند دهه‌های گذشته به‌سر ببرند. بلکه، ترجیح می‌دهند که به سفرهای کوتاه دو تا هفت روزه بروند. بیشتر شدن ایرلاین‌های ارزان قیمت موجب شده است که مسافران فرصت این را داشته باشند که حتی به اندازه‌ی صرف یک فنجان قهوه، چند ساعت از خانه فاصله بگیرند.

پاول اضافه می‌کند:

۶۰ درصد از گردشگران گفته‌اند که بودجه‌ی سفر، عامل مهمی برای برنامه‌ریزی‌های آن‌ها است و بنابراین، آژانس‌ها باید برای افزایش تقاضا برای تفریحات شهری آماده باشند. توجه به الگوهای جستجوی مشتریان در میان برنامه‌های سفر برای بهره بردن به بهترین نحو ممکن از کوچک‌ترین فرصت‌ها و مثلا، رزرو تور لحظه‌ی آخری در ماه‌های جولای و آگوست هم بیش از پیش اهمیت یافته است.

رزرو آنلاین تبدیل به روش غالب برای رزرو، به ویژه برای نسل هزاره، شده است. تقویت UX و ارتقاء سئوی سایت، به ویژه در نسخه‌های تحت موبایل، عامل تجاری مهمی است. پایین آمدن هزینه‌های رومینگ در کشورهای اتحادیه‌ی اروپا شرایطی را برای مسافران مهیا کرده که درست همان زمانی که به مقصد می‌رسند شروع به جستجو برای یافتن کارهایی می‌کنند که حتما باید در زمان تعطیلات‌شان در آنجا انجام بدهند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه