برترین جاذبه‌های دوبروونیک کرواسی کدامند؟ (قسمت اول)

علی  کماسی
علی کماسی جمعه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
برترین جاذبه‌های دوبروونیک کرواسی کدامند؟ (قسمت اول)

شهر زیبای دوبروونیک که به مروارید دریای آدریاتیک معروف است، یکی از بهترین مقاصد گردشگری دنیا است. با ما همراه باشید تا شما را با ده جاذبه گردشگری برتر این شهر تاریخی آشنا کنیم.

یکی از دلایل شهرت شهر دوبروونیک منظره‌ی فوق‌العاده زیبای دریا از ساحل دالماسی به همراه بافت تاریخی در مرکز شهر است. این شهر در قرن هفتم میلادی بنا شد و طی قرن‌ها توسط ونیزی‌ها و مجارستانی‌ها حکمرانی می‌شد و امروزه هر یک نشانه‌‌هایی از خود در این شهر به جا گذاشته‌اند. این شهر بین قرن‌های ۱۵ تا ۱۶ میلادی رشد چشم‌گیری داشته است تا جایی که معماری و هنر به کار رفته در این شهر باعث شد تا دوبروونیک در لیست میراث جهانی  یونسکو قرار گیرد. این شهر پر از مکان‌های تاریخی و جذاب است که همه آن‌ها ارزش دیدن را دارد.

۱. دیوارهای شهر قدیمی

دیوارهای قدیمی شهر

دیوارهای شهر قدیمی دوبروونیک یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. این دیوار ترسناک که ۶ متر طول و ۶ متر ضخامت دارد، در قرن ۱۰ میلادی ساخته و بین قرن‌های ۱۳ و ۱۴ بازسازی شد تا در برابر تهاجم دشمن قرار گیرد. دیوار قدیمی شهر که روی هم رفته نزدیک به ۲ کیلومتر طول دارد، مکانی عالی برای قدم زدن و لذت بردن از نمای دریای آدریاتیک و همچنین مرکز شهر قدیمی است. از دیگر مکان‌های دیدنی این دیوار دو برج  به نام‌های برج مینستا (minceta) و برج بوکار (bokar) در امتداد دژهای لوریه‌ناتس (Lovrjenac) و رولین (revelin) است. دسترسی به این دیوار هم از طریق ورودی اصلی در سمت چپ دروازه‌ی پایل (pile) است.

۲. خیابان استرادان

خیابان استرادن

خیابان استرادان مکانی فوق‌العاده تماشایی است که محلی‌ها و بازدیدکنندگان شب و روز در آن جمع می‌شوند تا از زیبایی‌های خیره کننده‌اش لذت ببرند. بدون شک این خیابان یکی از زیباترین خیابان‌های پیاده‌روی اروپا است که کافه‌ها و رستوران‌های بسیار عالی دارد و مکانی مناسب برای استراحت کردن بعد از یک گردش روزانه در شهر است. خیابان استرادان در سال ۱۴۶۸ میلادی ساخته شد و یکی از دلایل شهرت‌اش سنگ‌فرش سفیدش است. ساختمان‌های اطراف این خیابان نیز در قرن ۱۷ میلادی و پس از زلزله‌ی سال ۱۶۶۷، که تقریبا کل شهر را ویران کرد، ساخته شده‌اند. خانه‌های این خیابان طوری طراحی شده است که منزل مسکونی در طبقه‌ی بالا و محل کار در طبقه هم‌کف قرار داشته باشد و نکته قابل توجه در مورد این طراحی قرار گرفتن در اصلی و پنجره‌ها زیر یک طاق است.

۳. کلیسا و گنجینه‌ی دوبروونیک

کلیسای دوبروونیک

کلیسای زیبای دوبروونیک که اسم کاملش، کلیسای عروج مریم است، در قرن ۶ میلادی ساخته شده و در اثر زلزله خراب شده است. این کلیسا توسط آندرا بوفالینی به سبک باروک طراحی شده است. از نکات مهم این کلیسا وجود سه راهرو، سه محراب و دکور داخلی باشکوه‌اش است. همچنین از برجسته‌ترین نکات این کلیسا نقاشی‌های دیواری است که توسط هنرمندان ایتالیایی و دالماسی بین قرن‌های ۱۶ تا ۱۸ کشیده شده‌اند. یکی از این نقاشی‌ها، نقاشی Virgin of the Chair است که توسط رافائل اوایل قرن ۱۶ میلادی کشیده شده است. یکی از معروف‌ترین گنجینه‌های این کلیسا قسمتی از صلیبی است که گفته می‌شود مسیح به آن مصلوب شده است. از دیگر آثار مقدس و باستانی می‌توان به مجسمه‌ی سنت بلیس (St. Blaise) اشاره کرد که قدمتش به قرن ۱۳ میلادی برمی‌گردد.

۴. دروازه‌ی شهر

دروازه‌ی شهر

برای قرن‌ها، دروازه معروف پایل اصلی‌ترین ورودی شهر به حساب می‌آمد و هنوز هم جذاب‌ترین نقطه‌ی دسترسی به شهر قدیمی است. قبلا در اطراف این ورودی خندق وجود داشت و پل متحرک روی آن قرار داشت که ساختش به سال ۱۵۳۷میلادی برمی‌گردد. از دیگر نقاط دیدنی می‌توان به مجسمه‌ی سنت بلیس اشاره کرد که توسط هنرمند معروف کروات، ایوان مستروویچ (Ivan Meštrović) تراشیده شده است و در میان این دیواره محکم، دری وجود دارد که قدمتش به سال ۱۴۶۰ میلادی برمی‌گردد. دروازه‌ی دیگری که ارزش دیدن دارد، دروازه پلس (ploce) نام دارد که در قرن ۱۴ میلادی ساخته شده است و حکم دیواره دفاعی دوم را داشته که در زمان خود بسیار مثر بوده است. همچنین در امتداد دخمه از سمت دروازه پلس، دژ رولین قرار دارد که توسط تورجاوا رولین در سال ۱۵۸۰ میلادی طراحی شده است.

۵. میدان لوجیا (Loggia)

The Square of the Loggia

میدان لوجیا در دوبروونیک مدت‌ها است که محل اجتماع شهروندان و بازدیدکنندگان است. این میدان در بخش شمال شرقی مرکز شهر قدیمی قرار دارد. وجود ساختمان‌های معروف و آثار تاریخی معروف در اطراف این میدان، شهرتش را دوچندان کرده است. از نقاط قابل توجه این میدان می‌توان به ستون اورلاندو که توسط مجسمه‌ساز معروف، آنتونیو راگوسینو طراحی و ساخته شد است و همچنین ناقوس لوجیا که در آن زمان به عنوان یک سیستم هشدار استفاده می‌شد و قدمتش به سال ۱۴۸۰ میلادی برمی‌گردد اشاره کرد. در اطراف این میدان می‌توانید کلیسای سنت بلیس را پیدا کنید که به دلیل نمای سبک باروک و مجموعه‌ی هنری بی‌قیمتش معروف است. از دیگر نقاط دیدنی این میدان می‌توان برج ساعتی که در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده و فواره‌ کوچک اونوفریو را نام برد.

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه