افتتاح نمایشگاه مهرهای حکومتی عهد قاجار در کاخ گلستان

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
افتتاح نمایشگاه مهرهای حکومتی عهد قاجار در کاخ گلستان

نمایشگاهی متشکل از مهرها و فرامین دوره‌ قاجار امروز، سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه در کاخ گلستان افتتاح شد.

«محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، «سیداحمد محیط طباطبایی» رئیس ایکوم ایران و «مسعود نصرتی» مدیر کاخ گلستان در مراسم افتتاح نمایشگاه «گزیده‌ای از مهرهای حکومتی عهد قاجار» در محل کاخ گلستان حضور داشتند.

مهرهای حکومتی قاجار

طالبیان در حاشیه این مراسم گفت:

کل گنجینه، معماری و آثار این کاخ به‌ویژه دوره قاجار آن در دنیا کم‌نظیر است. گنجینه‌های مختلفی در این کاخ وجود دارد که نیازمند معرفی و حفاظت هستند.

وی افزود که چنین جریان زندگی فرهنگی در کاخ‌ها مهم است و باید از طریق چاپ کتاب، بروشرو، برگزاری نمایشگاه و... که جزو رسالت کاخ‌هاست به مردم نمایش داده شود.

مهرهای حکومتی قاجارطالبیان همچنین دوره قاجار را دوره‌ای دانست که طبقه متوسط و صاحب اسناد توسعه پیدا کردند و ادامه داد:

در این دوره شاهد تحول در شکل مهرها می‌شویم و جریان هنر نیز وارد این حوزه می‌شود.

او این مهرها را سمبل قدرت حاکمان آن دوره خواند و بیان کرد که از دید زیبایی‌شناسی، هنری، تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و... این مهرها اسناد مهمی برای شناختن دوره قاجار هستند.

مدیر کاخ گلستان نیز در این مراسم گفت:

در این نمایشگاه با عنوان «گزیده‌ای از مهرهای حکومتی عهد قاجار» حدود ۷۶ قطعه مهر و دسته مهر به‌شکل‌های مختلف مانند انگشتر، آویز گردنبند و سه نسخه از فرامین ولیعهدی ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه و احمدشاه به نمایش گذاشته می‌شود.

او افزود که این مُهرها متعلق به پادشاهان، وزرا و برخی زنان خاص دربار بوده است. هرکدام از این مُهرها برای فرامین و اسناد خاصی مورد استفاده قرار می‌گرفت. برخی از این مُهرها به‌صورت نوشتاری و تصویری بوده و نام پادشاهان در یک بیت شعر روی آن حک شده است. همچنین نگین بیشتر این مُهرهای حکومتی از جنس سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مانند زمرد و عقیق است.

نصرتی ادامه داد که از همه‌ پادشاهان دوره قاجار از آغامحمد خان تا احمدشاه مُهرهای نفیس و قابل‌توجهی وجود دارد که از نظر فنی، هنری و تاریخی جزو شاهکارهای موزه‌ای محسوب می‌شوند.

نمایشگاه گزیده‌ای از مهرهای حکومتی عهد قاجار از امروز تا پایان شهریورماه در محوطه‌ جهانی کاخ گلستان در میدان ارگ تهران به نمایش در آمده است.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه