خروج خانه بچاری آبادان از ثبت ملی

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
خروج خانه بچاری آبادان از ثبت ملی

خانه بچاری آبادان با رأی دیوان عدالت اداری از ثبت ملی خارج شد و عملیات تخریب این بنای با ارزش بدون اطلاع سازمان میراث فرهنگی آغاز شد.

«مرجان شوشتری» معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت:

خانه بچاری از ثبت خارج شد اما از نظر کارشناسان میراث فرهنگی، هرگز از لیست بناهای ارزشمند میراث فرهنگی خارج نشده است.

وی افزود که متاسفانه در پی شکایت مالک بنا و رای دیوان عدالت اداری خانه‌ بچاری شماره ثبت خود را از دست داد اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا با خروج از ثبت، ارزش‌های این بنا نیز از بین رفته است؟ آیا با خروج از ثبت هویت تاریخی بنا از بین رفته یا کمرنگ‌تر شده است؟

شوشتری تاکید کرد که حذف شماره‌ی ثبت هرگز این واقعیت را که این بنا دارای ارزش‌های معماری است، تغییر نمی‌دهد و با نگاه به نمای این بنا اولین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که این خانه یک بنایی قدیمی و اسلامی است.

معاون میراث فرهنگی خوزستان همچنین گفت:

بناهای ثبت شده با توجه به قوانین، قطعا بناهای حفاظت شده هستند. اما بناهای با ارزش نیز از بناهایی هستند که سازمان میراث فرهنگی از آنها با توجه به احساس مسئولیت خود نسبت به حفظ آنها پیگیری‌های لازم را برای حفاظت از آنها انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بعد از خروج این بنا از ثبت، تلاش‌های بسیاری برای خریداری آن توسط بخش خصوصی و ثبت مجدد در حال پیگیری است، گفت:

متاسفانه عملیات تخریب این بنا بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی به اداره‌ی میراث فرهنگی شروع شد.

شوشتری در پایان گفت که بخشی از وظایف شهرداری مراقبت از هویت شهری است که در این زمینه از آن‌ها انتظار می‌رود همکاری با میراث فرهنگی در حفاظت هویت شهر را از اولویت‌های مهم خود بدانند.

خانه بچاری در فهرست آثار ارزشمند آبادان قرار داشت که در سال ۱۳۸۲ به شماره ۹۹۶۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه