۸ جاذبه گردشگری در بلغارستان برای صخره نوردان

علیرضا شفیعی
علیرضا شفیعی جمعه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
۸ جاذبه گردشگری در بلغارستان برای صخره نوردان

حرفه‌­ای یا تازه‌کار، صخره‌نورد یا دوست‌دار طبیعت، کوه‌های بلغارستان به کار هر‌دو گروه می‌آید.

بلغارستان به داشتن مناطق صعود متنوع معروف است. می‌توانید صخره‌نوردی، سنگ‌نوردی یا کوهنوردی کنید. صعود بدون تجهیزات یا صعود آزاد بر فراز آب‌های عمیق از گزینه‌های پر‌هیجان‌تر هستند. امکان یخ‌نوردی و سنگ‌نوردی کوتاه هم وجود دارد. گروه‌های صعود منظمی در بلغارستان مشغول‌اند پس می‌توانید در باشگاه‌های ورزشی یا دامن طبیعت لذت ورزشی‌تان را با آن‌ها تقسیم کنید. در این مقاله بر مناطق طبیعی مناسب صعود در بلغارستان مروری خواهیم داشت.

اگر  قصد سفر به بلغارستان را دارید، سفر خود را با تور بلغارستان برنامه‌ریزی کنید. انواع تورهای بلغارستان را از لحاظ قیمت در کجارو با هم بررسی کرده و ارزان‌ترین تور را از آژانس مسافرتی مربوطه به‌راحتی خریداری کنید.

غار پخودنا (prohodna)

چشمان خدا

این غار به‌خاطر دو شیاری که بر سقف خود دارد به «چشمان خدا» نیز معروف است. مسیرهای داخل و اطراف این غار از سخت‌ترین مسیرهای موجود در بلغارستان به حساب می‌آیند. «پخودنا» در منطقه‌ «کارلوکُوو کارست» (Karlukovo Karst) واقع شده که گنجینه‌ای غنی برای غارشناسی محسوب می‌شود. به‌این‌خاطر اغراق نیست اگر بازدید از این منطقه را یک تیر با چند نشان بدانیم.

 دریانُونو (Dryanovo)

دریانُونو

مناظر صخره‌ای «دریانُونو» این منطقه را به مکانی ایده‌آل برای صخره‌نوردی و پیاده‌روی بدل کرده است. این ناحیه جاذبه‌های دیگری هم برای عرضه دارد؛ صومعه‌ی «دریانُونو» که از بزرگ‌ترین صومعه‌های بلغارستان است، به همراه غار «باچو کیرو» (Bacho Kiro) تنها دو نمونه از این جاذبه‌ها هستند.

وراتسا (Vratsa)

وراتسا

در نزدیکی شهر «وراتسا»، گذر «وراتسا» به شما چشمک می‌زند. خیلی از مدارس صخره‌نوردی برای آموزش از این گذرگاه استفاده می‌کنند. گذر «وراتسا» در پارک طبیعت «وراچانسکی بالکان» (Vrachanski Balkan) واقع شده است. در این پارک می‌توان از دوچرخه‌سواری کوهستان و دو غار «لدنیکا» (Ledenika) و «تیمناتا بوپکا» (Temnata Dupka) نیز لذت برد.

ویتوشا (Vitosha)

ویتوشا بلغارستان

اگر در صوفیه باشید، به‌راحتی می‌توانید با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی به پارک طبیعت «ویتوشا» بروید. می‌توان گفت در ۲۸ اوت ۱۸۹۵ با صعود دسته‌جمعی عده‌ای به کوه «ویتوشا»، گردشگری بلغارستان در این منطقه جرقه خورد. مسیرهای صخره‌نوردی و دوچرخه‌سواری کوهستان، باریکه‌های مناسب پیاده‌روی و وجود کلبه‌های کوهستانی نشان می‌دهند که این جرقه از هیچ به وجود نیامده است.

کامین بریاگ (Kamen Bryag)

کامین بریاگ بلغارستان

واقع شدن در ساحل دریای سیاه این امکان را به شما می‌دهد تا لذت صخره‌نوردی را با اتراق کنار ساحل ترکیب کنید. «کامین بریاگ» تجربه‌ای بی‌نقص از صخره‌نوردی آزاد بر فراز آب‌های عمیق را برایتان فراهم می‌کند. فارغ از هر‌چیز چند روزی در کنار دریا چادر بزنید. یکی از محبوب‌ترین نقاط برای جشن‌گرفتن «جولای مُرنینگ» (July Morning) «کامین بریاگ» است. «جولای مُرنینگ» جشنواره‌ای بلغاری است که در آن هیپی‌ها به استقبال تابستان می‌روند.

مالیوویتسا (Malyovitsa)

مالیوویستا بلغارستان

قله‌ی «مالیوویتسا»، واقع در کوه «ریلا» (Rila)، خواستگاه کوهنوردی بلغارستان است. «مدرسه‌ی کوهنوردی مرکزی» (Central Mountain School) که نخستین مدرسه‌ رسمی کوهنوردی بلغارستان است در این منطقه واقع شده است. جدای از مسیرهای صخره‌نوردی می‌توانید راه‌های رول‌کوب را هم انتخاب کنید. نگران شب‌مانی هم نباشید. کلبه‌ی کوهستانی «مالیوویستا» و چند هتل سقف بالای سرتان را جور می‌کنند.

لاکاتنیک (Lakatnik)

لاکاتنیک بلغارستان

صخره‌نوردی در کنار روستای «لاکاتنیک» کمی گیج‌کننده است چون نمی‌دانید بالا را نگاه کنید و به مسیر ادامه دهید، یا منظره‌ی زیبای پایین را سیر کنید. از آن بالا کاملا بر رودخانه‌ی «ایسکار جورج» (Iskar Gorge) تسلط دارید. این همه زیبایی در کنج دنیا پنهان نشده است؛ یک ساعتی که در قطار بگذرانید از صوفیه به اینجا می‌رسید. «لاکاتنیک» مسیرهای زیادی برای سنگ‌نوردی کوتاه دارد. راه‌های زیادی هم برای تازه‌کاران وجود دارد.

صومعه ریلا (Rila)

صومعه ریلا بلغارستان

پارک طبیعت صومعه «ریلا» به تخت‌سنگ‌هایش مشهور است و آن‌قدر تخت‌سنگ در آن‌جا هست که هر سلیقه‌ای را راضی کند. بعد از آن می‌توانید از صومعه‌ی «ریلا» بازدید کنید؛ این ساختمان از بناهای تحت حفاظت یونسکو است. حتی می‌توانید فاصله ۴۰ کیلومتری تا «اهرام زمینی استُب» (Stob Earth Pyramids) را طی کنید و از غروب آفتاب آن‌جا لذت ببرید.

اهرام زمینی استب

مطالب مرتبط:

دیدگاه