معبد Wat Phrathat Doi Suthep مهم‌ترین معبد چیانگ مای، تایلند

سمیه اکبری
سمیه اکبری دوشنبه، ۱۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
معبد  Wat Phrathat Doi Suthep  مهم‌ترین معبد چیانگ مای، تایلند

چیانگ‌مای پایتخت شمال تایلند، دیدنی‌های بسیار زیادی دارد. از معابد فراوان گرفته تا بازارهای شبانه، کمپ‌ فیل‌ها و غیره. در این مقاله با کجارو همراه باشید تا با یکی از زیباترین و مهم‌ترین معابد نه تنها چیانگ‌مای بلکه تایلند آشنا شوید.

هر فردی که وارد تایلند می‌شود، متوجه فرهنگ غنی و دیدنی‌های بی‌شمار آن می‌شود. در کنار همه‌ی دیدنی‌های طبیعی، مکان‌های مقدس مثل زیارتگاه‌ها و معابد با شکوه بسیار زیادی وجود دارد. شهر چیانگ‌مای که از نظر من یکی از زیباترین شهرهای آسیای شرقی است، بهترین نماینده برای معماری تایلند است. چیانگ‌مای حدود ۲۰۰ معبد دارد که مهم‌ترین و با شکوه‌ترین معبد آن، دوای سوتهِپ (Wat Phrathat Doi Suthep) است.

معبد چیانگ مای

این معبد روی تپه‌ای به نام خود معبد یعنی دوای سوتهِپ، در شمال غربی چیانگ‌مای ساخته شده است که فاصله آن از شهر حدودا ۲۰ دقیقه با اتوموبیل است. از آنجا که معبد بر روی ارتفاعات ساخته شده است می‌توان کل شهر را از آنجا تماشا کرد. 

معبد چیانگ‌مای

نمای شهر چیانگ‌مای از معبد دوای سوتهِپ

از نظر تاریخی، ساخت معبد به سال ۱۳۸۳ میلادی بر‌می‌گردد. معبد دوای سوتهِپ حس بسیار خوبی به گردشگران می‌دهد.کاهنان بودایی زیادی را می‌توان در داخل و محوطه ساختمان دید. این کاهنان لباس‌های مخصوص پوشیده اند و اعمال جالبی انجام می‌دهند.
معبد چیانگ‌مای

یکی از کاهنان معبد دوای سوتهِپ

این معبد مناره طلایی، درها و دیوارهای زیبایی دارد.
معبد چیانگ مای

 یکی از جذابیت های این معبد، پلکانی است که در سال ۱۹۳۴ میلادی برای آن ساخته شده است. این پله‌ها بسیار زیاد و حدود ۳۰۹ عدد هستند و مسیری طولانی از پایین تپه تا خود معبد دوای سوتهِپ را پوشش می‌دهند. دو طرف این پله‌ها به شکل اژدهای هفت سر تزئین شده است که نمای زیبایی به آن می‌بخشد و نماد فرهنگ مردم منطقه است.

معبد چیانگ مای

دختران و پسران منطقه که با پوشیدن لباس‌های مخصوص با گردشگران عکس می‌گیرند و کسب درآمد می‌کنند.

از دیگر جذابیت‌های معبد دوای سوتهِپ، مجسمه یک فیل است که بسیار برای مردم ارزشمند است. 

معبد چیانگ مای مجسمه فیل

این مجسمه نماد فیل سفیدی است که استخوان‌های بودای اعظم را بر پشت خود حمل کرده و به این معبد آورده است. مجسمه فیل سفید برای یادآوری نحوه ساخت این معبد و تاریخچه آن ساخته شده است.

معبد چیانگ مای

عبادت مردم در معبد دوای سوتهِپ

نکته جالب دیگر این است که پوشش گردشگران حتما باید مناسب فضای عبادتی باشد. پس اگر عازم معابد تایلند هستید حواستان به پوششتان باشد.

معبد چیانگ مای
عبادت مردم در معبد دوای سوتهِپ
هرگز با کفش وارد این معبد نشوید!

از نکات جالب این معبد این است برای رسیدن به این معبد می‌توان از دو طریق پلکان و واگن‌های ریلی-برقی استفاده کرد.

معبد چیانگ مای

در این معبد بتکده، محراب، زیارتگاه‌های فراوانی وجود دارند. این معبد بودایی همچون معابد هندی است.

معبد چیانگ مای

میان همه مجسمه‌های بودایی معبد دوای سوتهِپ، مجسمه گانش (مجسمه های بودایی)  نیز به چشم می‌خورد.

معبد چیانگ مای

در سفر تایلند، حتما از معابد آن دیدن کنید. فضای بسیار معنوی حاکم بر معابد، تزئینات فراوان آن‌ها و استفاده از رنگ و معماری خاص، آن‌ها را متمایز کرده است.

معبد چیانگ مای

در سفر به تایلند و شهر زیبای چیانگ‌مای با هواپیمایی تای‌ایرویز میهمان ???? ??????? ?????? در ایران، بودم که توانستم از این دیدنی‌های بسیار زیبا دیدن کنم و برای همراهان همیشگی کجارو گزارش تهیه کنم. در ادامه می توانید، سایر گزارش‌های اختصاصی ما را بخوانید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه