ایران برای استرداد اموال تاریخی مصادره شده در آمریکا اقدام می کند

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
 ایران برای استرداد اموال تاریخی مصادره شده در آمریکا اقدام می کند

معاون حقوقی، مجلس و استان‌ها اعلام کرد که  اموال تاریخی و فرهنگی از اجرای احکام مربوط به توقیف اموال مستثنی هستند و تلاش سازمان میراث‌فرهنگی و معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری برای بازگرداندن اشیای تاریخی کشورمان از آمریکا با جدیت ادامه دارد.

معاون حقوقی، مجلس و استان‌ها، میرهادی قره‌سید رومیانی در واکنش به خبر برگزاری جلسه بررسی مصادره اشیای تاریخی در دادگاه دیوان عالی آمریکا اعلام کرده  است که پرونده مهمی که از اولویت‌های سازمان میراث‌فرهنگی است، مربوط به الواح هخامنشی است که حدود ۶۰ سال پیش برای بررسی و مطالعه به‌صورت امانی به موسسه شرق‌شناسی شیکاگو ارسال شده است. 

وی در ادامه گفت:

ما دو پرونده حقوقی در آمریکا داشتیم، یکی از این پرونده‌ها که با تدبیر حقوقدانان کشور و در دولت تدبیر و امید به ثمر نشست مربوط به اشیای چُغامیش بود که خوشبختانه به کشورمان بازگردانده شد. 

وی در مورد تجربیات خود در پرونده‌های بین‌المللی گفت:

در دادگاه بدوی این پرونده اعلام شد که براساس قوانین داخلی آمریکا، اموال فرهنگی و تاریخی یک کشور از سایر اموال مستثناست و اجرای حکم توقیف شامل این اموال نمی‌شود، هرچند شاکیان پرونده به این حکم اعتراض کردند اما دادگاه بعدی هم این حکم را پذیرفت و در دو مرحله، حکم دادگاه به‌نفع جمهوری اسلامی ایران صادر شد.

اقدام ایران برای استرداد اموال تاریخی ایران در آمریکا

به گفته‌ی این مقام مسئول، سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و هم دولت آمریکا بر این موضوع که اموال تاریخی و فرهنگی از اجرای حکم توقیف اموال مستثناست، صحه گذاشته‌اند.

قره‌سید رومیانی در ادامه با تاکید بر این‌که اموال فرهنگی و تاریخی مصونیت قضایی و اجرایی از لحاظ اجرای احکام دارند، افزود:

پرونده مربوط به الواح هخامنشی با جدیت از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری در حال پیگیری است و امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی درست و تلاش صبورانه، شاهد بازگشت این اشیای تاریخی به کشور باشیم.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه