بهترین شهرهای دنیا برای دوستداران غذا (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
بهترین شهرهای دنیا برای دوستداران غذا (قسمت اول)

اگر عاشق امتحان کردن طعم‌های جدید هستید، با کجارو همراه باشید تا با بهترین شهرهای دنیا برای دوستداران غذا آشنا شویم.

امتحان کردن غذاهای جدید و طعم‌های متفاوت یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر به خصوص سفر به کشورهای خارجی است. البته برای کسانی که جرأت امتحان کردن طعم‌های جدید را دارند و از امتحان کردن غذاهای دیگر فرهنگ‌ها نمی‌ترسند. تنوع غذایی بالا، غذاهای اصیل و متنوع و شیوه‌های متفاوت و منحصربه‌فرد آشپزی باعث شده که بعضی از شهرها در دنیا نسبت به دیگر شهرها از نظر غذا و فرهنگ غذایی، متمایزتر باشند.

در این مقاله با فهرستی از بهترین شهرهای دنیا برای چشیدن طعم‌های متفاوت آشنا می‌شویم.

توکیو، ژاپن

توکیو

در کشوری که بیش از هر جای دیگر، ستاره ی میشلن دارد، توکیو یکی از بهترین شهرها است. کتاب راهنمای میشلن (Guide Michelin) سری کتاب‌های راهنمایی است که شرکت لاستیک‌سازی میشلن در فرانسه آن را منتشر می‌کند. در میان این سری از کتاب‌ها مشهورترین آن کتابی است که به ارزیابی کیفیت غذای رستوران‌ها و نشان دادن آن با ستاره پرداخته است و کتاب راهنمای رستوران و هتل میشلن نامیده می‌شود. غذای توکیو فقط به سوشی محدود نمی‌شود. توکیو میزبان رستورا‌های متعددی است که همگی در بالاترین سطح کیفیت قرار دارند. از تونکاتسو (tonkatsu) گرفته تا پنکیک اوکونومی‌یاکی (Okonomiyaki).

تونکاتسو غذایی است که از طریق روغن‌پزی عمیق گوشت تهیه می‌شود و یکی از غذاهای به سبک غربی در ژاپن به شمار می‌آید. اوکونومی یاکی یک نوع غذای ژاپنی و ترکیبی است از حل کردن آرد در آب که به صورت خمیر در می‌آید و سبزیجات، گوشت، مواد غذایی دریایی‌ داخل این خمیر ریخته می‌شود. این مواد با هم مخلوط شده و سپس در ماهیتابه سرخ می‌شود.

در رستوران‌های مختلف ژاپن می‌توانید تنوع غذاهای اصیل و مدرن را پیدا کنید و نکته‌ی مثبتی که در مورد غذا خوردن در توکیو وجود دارد این است که برای همه‌ی بودجه‌ها، غذای مناسبی برای خوردن پیدا می‌شود. از رستوران‌های شیک بر فراز آسمان‌خراش‌ها تا غذاخوری‌های کوچک محلی، در توکیو از خوردن غذای لذیذ، ناامید نمی‌شوید.

هانوی، ویتنام

هانوی

مرکز قدیمی شهر هانوی که همواره در رقابت با هوشی مین قرار دارد، بدون شک بهترین مکان برای چشیدن طعم متفاوت آشپزی ویتنامی است. مثل اهالی شهر غذا بخورید و برای خوردن غذاهای اصیل و لذیذی چون نودل pho tiu با سس ماهی و سوپ ترش و

banh mi، نوعی ساندویچ ویتنامی و  com tam، ترکیبی از برنج، سس ماهی و تخم‌مرغ و گوشت به خیابان‌ها سر بزنید. این غذاهای اصیل را با خوردن قهوه‌ی مخصوص ویتنامی که با قهوه، سفیده تخم‌مرغ و شکر تهیه می‌شود، تکمیل کنید.

لندن، انگلستان

لندن

از رستوران‌های شیک و مجلل گرفته تا غذاخوری‌ها و کافه‌های کوچک، لندن دنیایی از طعم و بوی متفاوت است. غذای خیابانی هم یکی از انتخاب‌های ارزان برای کسانی است که می‌خواهند با هزینه‌ی کم، لذت غذا خوردن در لندن را بچشند. در واقع این شهر، آشپزی تمام دنیا را در گوشه و کنار خود به گردشگران عرضه می‌کند. تنوع غذایی در لندن تمامی ندارد. این پایتخت گران دنیا، یکی از بهترین شهرها برای امتحان کردن غذاهای لذیذ از سراسر دنیا است.

جایپور، هند

جایپور

هند سرزمینی با هزار قوم و آیین و رسم و رسوم است. بنابراین تعجبی ندارد که آشپزی هندی از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر متفاوت باشد و تنوع زیادی داشته باشد. ما غذاهای هندی را به تند و تیز بودن و استفاده‌ی زیاد از ادویه‌ها می‌شناسیم. جایپور، یکی از شهرهای تاریخی هندوستان و مرکز ایالت راجستان است. گریل کردن با دمای بالا و کباب کردن، بخش مهمی از تکنیک‌های آشپزی راجستان است. یکی از غذاهایی که در این منطقه حتما باید امتحان کنید، لال مانس (Laal maas) است. این غذا در واقع نوعی کاری گوشت است که برای تهیه‌ی آن، گوشت گوسفند را در دَلَمه شیر و ادویه‌جات تند به‌ویژه فلفل قرمز تند و سیر می‌خوابانند. این غذا را معمولا با نان‌های محلی یا برنج می‌خورند. در گذشته‌های دور، این غذا مخصوص اشراف بود و آن را با گوشت گراز یا گوزن درست می‌کردند؛ اما امروزه، گوشت لطیف و نازکِ گوسفند جایگزین آن‌ها شده است. some raitha نوعی چاشنی بر پایه‌ی ماست است که همراه غذا خورده می‌شود و از تندی آن کم می‌کند.

نیویورک

نیویورک

سرآشپزان نیویورکی بسیار خلاق هستند و در آشپزی نوآوری دارند. هشت میلیون نفر از گوشه و کنار دنیا در این شهر زندگی می‌کنند بنابراین باید انتظار داشته باشید که تنوع غذایی در نیویورک قابل توجه باشد. هنر آشپزی در این شهر همواره در حال تغییر و تحول است و تلفیق سبک‌های مختلف آشپزی مورد توجه بسیاری از سرآشپزان قرار دارد.

مندوزا، آرژانتین

مندوزا

این شهر، رستوران‌های مشهور و متعددی دارد. برای اینکه طعم لذیذترین غذاهای محلی این شهر را بچشید، به رستوران Azafran یکی از مشهورترین رستوران‌های مندوزا سر بزنید. Cava de Cano یک غذاخوری خصوصی است که در آن غذاهای سنتی خانگی سرو می‌شود. علاوه بر انواع غذاهای سنتی و اصیل، نوشیدنی‌های مختلفی هم در فرهنگ غذایی این شهر وجود دارد که در جای دیگر دنیا نمی‌توانید مانند آن را امتحان کنید.

بولونیا، ایتالیا

بولونیا

بولونیا از نظر غذایی، بهترین شهر ایتالیا است. حتما نام سس بلونز را شنیده‌اید؛ این سس که در تمام دنیا شناخته شده است، از همین‌جا نشات گرفته است. موقیع جغرافیایی بولونیا که در قلب شمال ایتالیا واقع شده است، باعث شده که مواد غذایی طبیعی و متنوعی در دسترس سرآشپزان باشد. غذاخوری‌های بزرگ، بازارهای خیابانی و غرفه‌های کوچک غذا در پیاده‌روها و رستوران‌های شیک و مجلل در این شهر میزبان گردشگرانی هستند که به شوق چشیدن طعم‌های جدید ومتفاوت به این شهر سفر می‌کنند.

لیون، فرانسه

لیون

محال است که فهرستی از بهترین نقاط دنیا برای غذا خوردن نوشته شود و نامی از فرانسه و شهرهای کوچک و بزرگ آن به میان نیاید. آشپزی فرانسه در تمام دنیا شهرت دارد. بهترین رستوران‌های دنیا در فرانسه هستند و سرآشپزان مشهوری دارد که عده‌ی زیادی برای چشیدن دستپخت‌ آنها از کشورهای دیگر به فرانسه سفر می‌کنند. غذاهای لیون، بر خلاف آنچه که از غذاهای فرانسوی انتظار دارید، حجم زیادی دارند و غنی هستند. یکی از خوراکی‌هایی که در لیون حتما باید امتحان کنید، سرول دو کانو (cervelle de canut)، نوعی دیپ تهیه شده از پنیرخامه‌ای است که مخصوص منطقه‌ی لیون است. بیشتر رستوران‌های لیون این دیپ را سرو می‌کنند. انواع تارت، بریوش و کرواسان را در سفر به لیون حتما امتحان کنید.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه