روش های جلوگیری از گم شدن چمدان در فرودگاه و یافتن چمدان های گم شده (قسمت دوم)

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد جمعه، ۲۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
روش های جلوگیری از گم شدن چمدان در فرودگاه و یافتن چمدان های گم شده (قسمت دوم)

شاید شاید شما هم چمدان‌های خود را در فرودگاه گم کرده باشیدِ؛ اما برخلاف تلاش زیاد به نتیجه‌ای نرسیده باشید و از خود بپرسید که آیا شرکت هواپیمایی در قبال این موضوع تعهدی دارد یا نه. 

در برخی از سفرها امکان پرواز بدون توقف تا مقصد نهایی وجود ندارد و هواپیما باید در چند نقطه مختلف توقف کند؛ در چنین مواقعی احتمال گم شدن چمدان‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ مخصوصا اگر با چند شرکت‌ هواپیمایی سفر کنید؛ در این مطلب راه‌حل جلوگیری از این مشکل را بیان می‌کنیم. همچنین در ادامه روش‌هایی بیان خواهیم کرد که از طریق آن‌ها می‌توانید روند پیدا شدن چمدان‌های خود را پیگیری کنید و در پایان نیز تعهدات شرکت‌های هواپیمایی در قبال چمدان‌های گم شده و روش‌های قانونی برخورد با شرکت‌های هواپیمایی به‌دلیل سرباز زدن از انجام تعهدات خود را شرح می‌دهیم.

تکمیل دقیق فرم شرکت‌های هواپیمایی

تکمیل فرم شرکت های هواپیمایی

اگر سفر شما به گونه‌ای است که قبل از رسیدن به مقصد نهایی خود، باید در چند نقطه مختلف توقف کنید و از خدمات چند شرکت هواپیمایی مختلف استفاده کنید، باید ببینید کدام یک از شرکت‌ها مسئولیت بارهای شما را بر عهده دارد. در قراردادهایی که شرکت‌ها با توافق یکدیگر امضا می‌کنند، این موضوع مشخص شده است. گاهی اوقات شرکتی مسئولیت بارهای شما را برعهده دارد، که سفر خود را با آن آغاز کرده‌اید و گاهی اوقات هم آخرین شرکتی که سفر خود را با آن به پایان رسانده‌اید، این مسئولیت را بر عهده دارد.

در هر صورت شرکتی که مسئولیت بارهای شما را بر عهده دارد، از شما می‌خواهد فرمی تحت‌عنوان «Property Irregularity Report» را تکمیل کنید که باید در آن جزئیات چمدان خود را تا حد ممکن شرح دهید و توضیحات مربوط به ظاهر، اندازه و ویژگی‌های متمایزکننده آن از سایر چمدان‌ها را نیز بیان کنید. همچنین باید چندین شماره به همراه کد محل اقامت خود را در فرم بنویسد تا شرکت هواپیمایی هیچ عذری برای عدم اطلاع‌رسانی به شما نداشته باشد.

شرکت نیز باید یک کد رهگیری به شما بدهد. ممکن است مسئولان شرکت از شما بخواهند برای ردیابی چمدان‌های گم شده یا چمدان‌هایی که به محل دیگری انتقال داده شده‌اند یا اطلاع از دلیل تاخیر در تحویل چمدان‌ها، از خدمات شرکت World Tracer استفاده کنید.

سرویس World Tracer

نمونه فرم سرویس World Tracer

همچنین شرکت‌های هواپیمایی مسئول موظف هستند برای خرید مایحتاج ضروری، مقداری پول به شما بپردازند یا چند کوپن به شما بدهند و در صورتی که حاضر به انجام این کار نشدند، باید با آن‌ها برخورد کنید (مخصوصا در مواردی که چمدان به سرعت پیدا نشود).

در چنین مواردی باید با شرکت بیمه خود تماس بگیرید و جزئیات را برای آن‌ها شرح دهید. چنانچه مسئولین شرکت‌های هواپیمایی از انجام تعهدات خود سرباز زدند (متاسفانه گاهی اوقات چنین مواردی مشاهده می‌شود)، دلایل لازم برای اثبات ادعای خود را به‌صورت مکتوب به شرکت بیمه ارائه دهید؛ زیرا این کار می‌تواند باعث تسریع روند اثبات ادعای شما و گرفتن خسارت شود.

چنانچه از طریق هیچ یک از روش‌های ذکر شده نتوانستید خسارت خود را از شرکت بگیرید و بلیط هواپیما را با استفاده از کارت اعتباری رزرو کرده‌اید، رسید چاپی رزرو بلیط را بررسی کنید؛ زیرا ممکن است شرکت هواپیمایی پرداخت خسارت ناشی از گم شدن چمدان یا بارها را نیز متعهد شده باشد.

خوشبختانه بسیاری از چمدان‌‌های گم شده تنها پس از گذشت چند روز پیدا می‌شوند و به صاحبان‌شان بازگردانده می‌شوند (البته متاسفانه گاهی اوقات چمدان‌های گم شده مدت بیشتری پس از گم شدن آن‌ها، پیدا می‌شوند. طبق آمار ارائه شده، طولانی‌ترین زمان پیدا شدن چمدان‌ها، چهار سال پس از گم شدن آن‌ها بوده است!). چنانچه در طول سفر مسئولین شرکت هواپیمایی برای اطلاع‌رسانی در مورد گم شدن چمدان‌ها با شما تماس گرفتند، مسئولان هتل یا محل اقامت خود را نیز در اسرع وقت از این موضوع مطلع کنید.

تماس‌های مکرر با شرکت هواپیمایی

تماس با شرکت های هواپیمایی

توصیه می‌شود برای یافتن چمدان‌ خود در سریع‌ترین زمان ممکن، با شرکت هواپیمایی خود در تماس باشید و اطلاعات حساب کاربری خود در سایت World Tracer را نیز در فواصل زمانی کوتاه بررسی کنید.

چنانچه هزینه انجام این کارها برای شما زیاد است، رسیدهای کافی‌نت و همچنین مدت زمان مکالمه با شرکت‌های هواپیمایی را یادداشت کنید؛ زیرا ممکن است شرکت بیمه این هزینه‌ها را نیز پرداخت کند. شما می‌توانید از رسیدهای کافی‌نت و لیست مکالمات با شرکت‌های هواپیمایی و مدت زمان آن‌ها (برای دریافت لیست چاپ‌شده مکالمات خود و مدت زمان آن‌ها، باید به مرکز مخابرات محل خود مراجعه کنید. ممکن است این اطلاعات در قبض تلفن شما نیز ثبت شده باشد‌) به‌عنوان مدرکی برای اثبات ادعای خود و دریافت هزینه استفاده کنید.

برای خرید مایحتاج ضروری خود قبل از پیدا شدن چمدان‌ها نیز یا باید از کوپن‌هایی که شرکت هواپیمایی در اختیار شما قرار داده است، استفاده می‌کنید یا می‌توانید این وسایل را با پول خود تهیه کنید و سپس هزینه آن‌ها را از شرکت‌های بیمه دریافت کنید؛ البته توصیه می‌شود از خرید وسایل غیرضروری اجتناب کنید؛ زیرا ممکن است چمدان شما تنها ظرف مدت چند روز پیدا شود.

تعهدات شرکت‌های هواپیمایی در قبال چمدان‌های گم شده

ممکن است پس از تلاش فراوان چند روزه تا روزهای پایانی سفر، باز هم اثری از چمدان‌های خود پیدا نکنید. در چنین مواقعی شرکت هواپیمایی وضعیت چمدان‌های شما را از حالت گم‌شده به مفقودشده تغییر می‌دهد؛ متاسفانه در  چنین مواردی تقریبا هیچ امیدی برای یافتن چمدان‌ها وجود ندارد.

شرکت‌های هواپیمایی تعهدات مختلفی در قبال چمدان‌های مفقودشده دارند. معمولا در چنین مواردی ابتدا از شما خواسته می‌شود فرمی تحت عنوان Baggage Inventory Form (که معمولا باید فهرست اقلام داخل چمدان را در آن بنویسید) را تکمیل کنید و پس از آن می‌توانید فرایند اداری دریافت هزینه اقلام گم‌شده را آغاز کنید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه