تقویت سلامتی با حمام جنگلی ژاپنی

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
تقویت سلامتی با حمام جنگلی ژاپنی

ژاپنی‌ها مدت زیادی است که به تاثیراث مثبت یکی از شیوه‌های متفاوت جنگل درمانی تحت‌عنوان حمام جنگلی (پیاده‌‌روی در جنگل) پی برده‌اند که تا حدودی در کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

زمانی که در یک جنگل انبوه نفس عمیقی می‌کشید، تاثیر مثبت آن را به طور محسوسی حس می‌کنید و حتی گاهی اوقات حس می‌کنید که واقعا به تنفس در چنین هوایی نیاز دارید؛ ژاپنی‌ها شیوه خاصی از جنگل درمانی تحت عنوان حمام جنگلی ژاپنی ایجاد کرده‌اند که در زبان انگلیسی با عنوان Shinrin-yoku از آن یاد می‌شود. تاثیر حمام جنگلی یا قرار گرفتن در فضای جنگل و قدم زدن در آن، برای کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن از نظر علمی تا حدودی ثابت شده است؛ اما هنوز دلایل واضحی برای اثبات قطعی این موضوع وجود ندارد؛ البته محققان از سال ۱۹۸۲ به تاثیرات درمانی این شیوه منحصر‌به‌فرد پی برده‌اند و چندین قرن است که تاثیرات مثبت قرار گرفتن در طبیعت کاملا ثابت شده است.

بیشتر بخوانید:

در واقع حمام جنگلی غرق شدن در فضای طبیعی جنگل با استفاده از حواس پنجگانه است. این کار یکی از آیین‌های بسیار کهن الهام‌بخش در مذاهب شینتو و بودایی محسوب می‌شود و وزارت جنگل ژاپن نیز در سال ۱۹۸۲ تاثیرات درمانی قرار گرفتن در فضای طبیعی جنگل را تایید کرد. اما قبل از آماده کردن گجت‌های تناسب اندام خود و تجهیزات لازم برای اقامت چند روزه در جنگل، باید نکته مهمی را در نظر بگیرید؛ برای بهره‌گیری از تاثیرات مثبت حمام جنگلی، تنها کافی است مدتی را با آرامش مطلق سپری کنید و اجازه دهید که زیبایی‌های محیط طبیعی جنگل شما را احاطه کنند.

در واقع حمام جنگلی غرق شدن در فضای طبیعی جنگل با استفاده از حواس پنجگانه است

اقدامات علمی زیادی نیز در این زمینه صورت گرفته است. دولت ژاپن از سال ۲۰۰۴ تاکنون، چهار میلیون دلار بودجه برای تحقیقات مرتبط با حمام جنگلی درنظر گرفته که برای ایجاد مراکز جنگل درمانی، صرف شده است. وقتی که بازدیدکنندگان به این مراکز  مراجعه می‌کنند، کارمندان با سنجش پارامترهایی مانند فشار خون، اطلاعات مختلفی را به دست ‌آورند. این کار باعث می‌شود شهروندان ژاپنی برای فرار از زندگی روزمره به سمت جنگل‌ها روی آورند.

جنگل پیمایی

البته تاثیرات مثبت جنگل درمانی تنها به کاهش استرس ختم نمی‌شود. پروفسور کینگ لی از دانشگاه علوم پزشکی نیپون توکیو، سال ۲۰۰۹ در مطالعه‌ای عده‌ای از افراد را قبل و بعد از تجربه حمام جنگلی مورد بررسی قرار داد و متوجه شد میزان سلول‌های کشنده سفید خون که بخشی از سیستم ایمنی ذاتی بدن هستند، پس از حمام جنگلی افزایش یافته است. محققان در مطالعه دیگری نیز پس از بررسی افرادی که به مدت سی دقیقه در جنگل پیاده‌روی کرده‌اند، به نتایج مشابهی دست یافتند.

اگر احساس می‌کنید که دچار استرس و اضطراب شدیدی هستید، قدم زدن در یک فضای طبیعی عالی می‌تواند تا حدود زیادی باعث آرامش روح شما شود. قدم زدن در پارک‌ها در موقع خاصی از روز (مثلا عصرها) می‌تواند علائم مربوط به افسردگی و استرس را تا حد زیادی در شما کاهش دهد. جالب است بدانید این کار حتی می‌تواند احساس کینه و نفرت را در وجودتان کاهش دهد و شما را سرزنده‌تر کند. بهتر است زمانی کوتاهی در روز از وسایلی مانند موبایل، کامپیوتر، هدفون و ... فاصله بگیرید، به فضای سبز نزدیک محل زندگی خود بروید و برای مدت کوتاهی غرق در سکوت و آرامش طبیعت شوید.

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه