حمله‌ی افراد بومی به دو گردشگر سوئیسی در هند

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی دوشنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵
حمله‌ی افراد بومی به دو گردشگر سوئیسی در هند

یک زوج سوئیسی که به هند سفر کرده بودند، در حال بازدید از بنای تاریخی فاتح‌پور سیکری، مورد حمله‌ی گروهی از جوانان هندی قرار گرفتند.

کوئنتین جرمی کلرک و ماری دروز، زوج سوئیسی، که در حال بازدید از فاتح‌پور سیکری (پایتخت باستانی امپراتوری گورکانیان که در فاصله‌ی ۴۰ کیلومتری تاج محل قرار دارد) بودند که تصمیم گرفتند از بخش متروکه‌ی این قلعه‌ی در حال ویرانی دیدن کنند.

مشکل حوالی ظهر شروع شد. پس از اینکه آن‌ها قلعه را ترک کردند و با تعقیب مسیر راه‌آهن به یک محله‌ی خلوت رسیدند، با گروهی از پسران و مردان جوان محلی برخورد کردند.

این جوانان بعدتر به پلیس گفتند که این زوج ۲۴ ساله، با بی‌اعتنایی به احوالپرسی‌شان، به آنان توهین کردند. اما خانم دروز در گفت‌وگو با روزنامه‌ی تایمز هند، این قضیه را رد کرد. آقای کلرک نیز اضافه کرد که این پسرها نامزدش را مجبور کرده‌اند با آن‌ها سلفی بگیرد و در نهایت، شروع به زدن این زوج با چوب و سنگ کرده‌اند.

زمانی که رهگذران آنجا جمع شده و جوانان فرار کردند، جمجمه‌ی مرد شکسته و شنوایی‌اش آسیب جدی دیده و زن نیز با دستی شکسته به‌جای مانده بود. رام کیشور، پاسبان منطقه می‌گوید:

خون همه‌جا را گرفته بود.

فاتح پور سیکری

این حادثه که اواخر ماه گذشته اتفاق افتاد، برای روزهای متوالی تیتر یک روزنامه‌ها بود. این موضوع تبدیل به مانعی جدید در گردشگری این بخش از کشور شد. این منطقه خانه‌ی تعدادی از معروف‌ترین آثار تاریخی جهان است، اما به‌دلیل منازعاتی که درباره‌ی میراث اسلامی‌اش وجود دارد، موقعیت‌اش مورد تهدید قرار گرفته است. گزارش‌های بسیاری مبنی بر کاهش تعداد بازدیدکنندگان و آزار گردشگران این منطقه دریافت شده است.

توقف در ایالت اوتار پرادش که فاتح‌پور سیکری و تاج محل (واقع در آگرا) در آن قرار دارند، در صدر برنامه‌ی سفر اکثر گردشگران به هند قرار دارد. تاج محل که در قرن ۱۷ توسط شاه جهان، امپراطور مسلمان، برای همسرش ممتاز محل ساخته شده، سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. گردانندگان تورهای گردشگری، این اثر تاریخی را یادبود عشق ابدی می‌نامند.

اما ملی‌گرایان هندو، که بعضی از آنان اعضای حزب حاکم بهاراتیا جاناتا هستند، انتقادات بسیاری به تاج‌محل و ارتباطش با یک حاکم مسلمان وارد کرده‌اند.

یوگی آدیتیانات، سروزیر ایالت اوتار پرادش، در یک تجمع سیاسی در ماه ژوئن گفت که نسخه‌‌های کوچک این بنا که به مهمانان مهم خارجی داده می‌شود، به‌هیچ‌وجه فرهنگ هند را انعکاس نمی‌دهد. یک رهبر راستگرای دیگر از این هم جلوتر رفته و می‌گوید که این بنا توسط خائنانی ساخته شده که می‌خواستند هندوها را از بین ببرند.

اما به نظر می‌رسد که آقای آدیتیانات، حداقل در ملأ عام، مواضع خود را تعدیل کرده است. وی در سفر اخیر خود به آگرا، در اواخر ماه اکتبر، تاج محل را «جواهری منحصربه‌فرد» نامید. یک بروشور گردشگری نیز که توسط دولت ایالتی منتشر شده بود و نام تاج‌محل را حذف کرده بود، در نسخه‌ی جدید این بنا را دوباره وارد فهرست کرده است.

راهنمایان تور می‌گویند که این مشاجره‌ها به کار آن‌ها لطمه زده است.

ریشی واشیست ۵۶ ساله که بیش از سه دهه راهنمای تور بوده، دراین‌باره می‌گوید:

این سیاستمداران نمی‌دانند معماری، باستان‌شناسی و مقبره یعنی چه. در نتیجه ما نمی‌توانیم محصول خود را به شکلی مناسب نشان دهیم.

آقای واشیست می‌گوید که تحت حکومت فعلی، گروه‌های مذهبی حاشیه‌ای مانند «رویش قارچ پس از باران» در آگرا گسترش پیدا کرده‌اند.

تاج محل

در اطراف شهر، جایی که چرخ دستی، موتورسیکلت و وسایل ورزشی هر روز در خیابان‌ها سروصدا ایجاد می‌کنند، به نظر می‌رسد این اغتشاشات سیاسی چندان ساکنان و گردشگران را آزار نمی‌دهد. گیردهاری لال، آبنبات‌فروش ۶۲ ساله می‌گوید:

هزار صدا، هزار حرف می‌زنند.

اما بازدیدکنندگان واکنش متفاوتی نسبت به آزار و اذیت دارند.

اخیرا ازدحام گردشگران در صف مقابل مجتمع تاج‌محل چنان شدید بود، که افراد به هم چسبیده بودند و یکدیگر را هل می‌دادند. یکی از این افراد ویتال لابونته، یک بازدید‌کننده‌ی کانادایی ۶۶ ساله با کفش کوهنوردی بود که می گفت این تنه زدن‌های گاه به گاه یا گدایی مردم، مزاحمتی برایش ایجاد نمی‌کند:

بچه‌ها به‌سمت شما می‌دوند، آن‌ها می‌خواهند پول بگیرند تا زندگی‌شان را بهتر کنند. می‌توانی به‌سادگی بگویی نه. این من را نگران نمی‌کند.

ویکتوریا سیمونی ۲۳ ساله، یک گردشگر اتریشی است که به سفری ناگهانی به هند آمده است. او می‌‌گوید که با گاهی اوقات با دیدن مردانی که به او خیره شده‌اند یا تقاضای گرفتن عکس می‌کنند، چیزی که در هند بسیار رایج است، احساس ناامنی می‌کند. او می‌گوید:

یک زن بچه‌اش را به من داد. من بچه را گرفتم و او هم از من عکس گرفت. حس خیلی خوبی نداشتم.

پلیس تصمیم گرفته است تا سخت‌گیری‌ها را بیشتر کند. در روزهای پس از حمله آنان بیش از ۵۰ نفر را که به آزار گردشگران شهرت داشتند، دستگیر کردند.

مقامات تأکید کرده‌اند که شدت خشونت موجود در حمله به توریست‌های سوئیسی در فاتح‌پور سیکری بی‌سابقه بوده است. رایج‌ترین جرمی که گردشگران گزارش می‌هند، دزدی است.

پلیس پنج جوان ۱۳ تا ۱۹ ساله را به اتهام شرکت در حمله به آقای کلرک و خانم دروز در روز ۲۲ اکتبر دستگیر کرده است. پلیس می‌گوید که توانسته چند روز بعد با استفاده از عکس‌هایی که زوج آسیب‌دیده در هنگام فرار ضاربینشان از آنان گرفته‌اند، آن‌ها را پیدا کند. این جوانان عضو جامعه‌ی فقیری هستند که از راه کشاورزی، سبدبافی و حرکات آکروباتیک کسب درآمد می‌کنند.

یکی از مأموران پلیس می‌گوید:

ما نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که چه اتفاقی افتاده است. این جوانان متهم به جرم‌های متعددی مثل ضرب و شتم، شکستن استخوان، از بین بردن شنوایی گوش راست به‌علت ضربه، تلاش برای آسیب شدید و آسیب به سر شده‌اند.

این گروه در صورت محکوم شدن، با سال‌ها زندان روبه‌رو خواهند شد.

آقای کلرک و خانم دروز، درخواست‌ها مصاحبه‌ی بیشتر، حتی مصاحبه با نیویورک تایمز را رد کرده‌اند.

دولت هند در تلاش برای جبران این حادثه، به این زوج پیشنهاد اقامت در هتل آشوک، هتلی پنج ستاره در دهلی نو را داده است.

اما شمس‌الدین خان، راهنمای تور ۶۹ ساله که در اداره‌ی گردشگری کار می‌کند، با نگرانی درباره‌ی تبلیغات منفی این حمله، مثال‌های دیگری از آزار و آذیت و کاهش عمومی توریسم در آگرا می‌گوید. او درباره‌ی آینده ابراز نگرانی می‌کند:

ما یک شعار داریم: مهمان خداست. اما شما با خدایان چه می‌کنید؟ آنان را آزار می‌دهید. با این وضعیت چرا باید کسی به هند بیاید؟

باید دید در آینده چه اتفاقی برای اوضاع گردشگری در هند خواهد افتاد.

مطالب مرتبط:

منبع New York Times

دیدگاه