راهنمای خرید کفش کوهنوردی | بهترین کفش کوهنوردی (2022)

معصومه صادقپور
معصومه صادقپور جمعه، ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
راهنمای خرید کفش کوهنوردی | بهترین کفش کوهنوردی (2022)

کفش کوهنوردی یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز کوهنوردان است که باید بر اساس نوع فعالیت، فصل و شرایط اقلیمی انتخاب شود.

کوهنوردی یکی از تفریحات سالم و لذت‌بخش در جهان است که طرفداران زیادی دارد؛ برای انجام این ورزش، باید تجهیزات کافی را در اختیار داشت. پاها لقب قلب دوم انسان را گرفته‌اند و کوهنوردی یکی از رشته‌های ورزشی است که سلامتی پاها در آن اهمیت دوچندان دارد؛ از این‌رو، کفش کوهنوردی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات کوهنوردی به شمار می‌رود.

کفش کوهنوردی سلامت پا و بدن را تضمین می‌کند و پیمودن مسیرهای کوهستانی و پرفرازونشیب، بدون کفش استاندارد و ایمن امکان‌پذیر نیست. در انتخاب کفش کوهنوردی مناسب، معیارهایی بر اساس نوع فعالیت، شرایط اقلیمی، فصل کوهنوردی و ویژگی‌های تخصصی نظیر جنس کفی، نوع عایق حرارتی و نوع عایق رطوبتی حائز اهمیت است که در هنگام خرید باید به آن توجه و دقت کرد.

آنچه باید هنگام خرید کفش کوهنوردی بدانید:

انواع کفش کوهنوردی

کفش‌ راهپیمایی (Walking)

کفش‌ راهپیمایی (Walking)

منبع عکس: dalahoo.com، عکاس: نامشخص

کفش‌ راهپیمایی، کفش‌هایی بدون ساق و بسیار سبک، با پاشنه کوتاه و زیره کمی انعطاف‌پذیر، برای مسیرهای ساده و  پیاده‌روی روزانه مناسب است که برخی از کوهنوردان برای پیاده‌روی‌های طولانی و مسیرهای سبک نیز از آن استفاده می‌کنند. از آنجا که این کفش از قوزک پا محافظت نمی‌کند، برای مسیرهای سنگلاخی مناسب نیست.

کفش کوهپیمایی (Trekking)

کفش کوهپیمایی (Trekking)

منبع عکس: dalahoo.com، عکاس: نامشخص

کفش کوهپیمایی شامل کفش‌هایی با وزن سبک، پاشنه متوسط یا بلند و زیره کمی انعطاف‌پذیر می‌شود که تنها برای کوهپیمایی یک‌روزه و سفرهای کوتاه کوهنوردی با بارهای سبک در سه فصل بهار، تابستان و پاییز مناسب است. رویه این کفش‌ها معمولا از چرم یا پارچه‌های ضدآب ساخته می‌شود؛ اما به‌عنوان کفش کوهنوردی محکم، فاقد دوام است. 

کفش کوهنوردی (Mountaineering)

کفش کوهنوردی (Mountaineering)

منبع عکس: dalahoo.com، عکاس: نامشخص

کفش نیمه‌سنگین کوهنوردی کفش‌هایی با زیره کمی انعطاف‌پذیر و دارای ساق بلند (۱۴ تا ۱۹ سانتی‌متر) است که این ساق بلند از مچ پا به‌خوبی محافظت می‌کند. این کفش‌ها برای صعودهای چندروزه سه فصل و در صورت وجود لایه گورتکس، برای صعود زمستانی یک‌روزه مناسب است.

کفش کوهنوردی سنگین یک پوش (High Mountain)

کفش کوهنوردی سنگین یک پوش (High Mountain)

منبع عکس: dalahoo.com، عکاس: نامشخص

کفش‌های تک‌ پوش، کفش‌هایی سنگین و بسیار قوی برای کوهنوردی است که زیره آن انعطاف‌پذیر نیست؛ اما قابلیت نصب کرامپون دارد. این کفش‌های ضدآب تنها برای صعود در برف و یخ و صعودهای زمستانی به ارتفاع کمتر از ۵,۰۰۰ متر مناسب است و در صورت استفاده در مکان‌های غیربرفی، باعث تاول پا می‌شود. کفش کوهنوردی سنگین یک‌ پوش دوخت با نخ ندارند، رویه کفش با دوخت ذوبی یا چسب به زیره می‌چسبد و دارای تاریخ انقضا است که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد. 

کفش کوهنوردی سنگین دو پوش (Expedition)

کفش کوهنوردی سنگین دو پوش (Expedition)

منبع عکس: dalahoo.com، عکاس: نامشخص

کفش‌های کوهنوردی سنگین دو پوش، از کفش‌های بسیار قوی برای کوهنوردی است که زیره آن انعطاف‌پذیری ندارد؛ اما دارای قابلیت نصب کرامپون است. به این کفش دو پوش می‌گویند؛ زیرا از لحاظ ساختاری به دو کفش کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود. کفش کوچک هم‌اندازه پای کوهنورد و فاقد بند است که برای بستن از چسب استفاده می‌شود و سپس درون کفش بزرگ‌تر جای می‌گیرد. کوهنورد در زمان استراحت با کفش کوچک داخل چادر می‌شود. این کفش‌ها برای صعود قله‌های‌ بالاتر از ۷,۰۰۰ متر در بهار و تابستان، صعود قله‌های کمتر از ۷,۰۰۰ متر در پاییز و زمستان و یخ‌نوردی در ارتفاعات بالا مناسب است.

کفش‌های هیمالیانوردی (Expedition)

کفش‌های هیمالیانوردی (Expedition)

منبع عکس: dalahoo.com، عکاس: نامشخص

کفش‌های هیمالیانوردی از کفش‌های سه پوش، سنگین و بسیار قوی برای کوهنوردی است که زیره آن انعطاف‌پذیر نیست؛ اما قابلیت نصب کرامپون دارد. این کفش مشابه کفش‌های دوپوش است؛ با این تفاوت که پوش سوم یک گتر بلند محسوب می‌شود که روی کفش قرار می‌گیرد و تمام رویه و اطراف کفش را می‌پوشاند. این کفش برای ارتفاعات ۸,۰۰۰ متری هیمالیا و صعود به ارتفاعات بالای ۷,۰۰۰ متر در زمستان طراحی شده است.

کفش سنگ‌نوردی (Climbing)

کفش سنگ‌نوردی (Climbing)

منبع عکس: dalahoo.com، عکاس: نامشخص

کفش سنگ‌نوردی که کتانی سنگ نیز نام دارد، با شکل خاص و مواد خاصی تولید می‌شود و حالت قرارگیری پا در آن به شکلی است که قرارگیری روی لبه‌های نازک را سهولت می‌بخشد و برای صخره‌نوردی، دیواره‌نوردی و سنگ‌نوردی داخل سالن کاربرد دارد.

کفش یخ‌نوردی (Ice climbing)

کفش یخ‌نوردی (ice climbing)

منبع عکس: dalahoo.com، عکاس: نامشخص

کفش یخ‌نوردی شبیه کفش سنگ‌نوردی و بسیار سبک است؛ اما دارای کرامپون‌های دائمی متصل به کف کفش است که برای مسابقات و صعودهای سرعتی در صخره‌های یخی کاربرد دارد.

اندازه مناسب کفش کوهنوردی

کفش مناسب کوهنوردی

منبع عکس: mag.zigocamp.com، عکاس: نامشخص

اندازه مناسب کفش کوهنوردی به‌گونه‌ای است که فصای حرکت کافی برای انگشتان، پنجه و قوزک پای کوهنورد وجود داشته باشد و طی ساعت‌های طولانی کوهپیمایی فشاری به این اعضا وارد نکند؛ این سایز مناسب، تنها با پوشیدن و راه‌رفتن مشخص می‌شود

بهترین زمان خرید کفش کوهنوردی در ساعات بعد از ظهر است؛ در این ساعات پاها به‌علت تورم، در بزرگ‌ترین سایز خود قرار دارند. همچنین به‌دلیل ضخامت بیش از معمول جوراب‌های کوهنوردی و نیز مچ‌دار بودن کفش‌های حرفه‌ای، معمولا اندازه مناسب کفش کوهنوردی، بزرگ‌تر از سایز کفش روزمره است.

انتخاب سایز کفش کوهنوردی

سایز مناسب کفش کوهنوردی

منبع عکس: listabzar.com، عکاس: نامشخص

  • کفش کوهنوردی بیش از حد گشاد نباشد؛ چراکه ایجاد تاول‌های پوستی می‌کند.
  • کفش کوهنوردی تنگ و خیلی کیپ نباشد؛ چراکه به پا فشار می‌آورد و به ناخن‌ها و بستر ناخن آسیب می‌رساند.
  • قوزک پا تحت فشار نباشد.
  • بهتر است در هنگام خرید یک جوراب ضخیم بپوشید و کفش خود را یک سایز بزرگ‌تر انتخاب کنید تا گردش خون در پای شما آزادانه انجام شود.
  •  کفش مورد نظر را به‌مدت ۱۰ دقیقه بپوشید و راه بروید؛ داخل مغازه از پله بالا و پایین بروید یا اینکه روی سطح شیب‌دار قدم بزنید.
  • اگر از کفی طبی استفاده می‌کنید، بهتر است در هنگام انتخاب سایز کفش کوهنوردی کفی‌ها را همراه داشته باشید تا از راحتی کامل کفش به‌همراه کفی طبی مطمئن شوید.

مشخصات رویه و کفی کفش کوهنوردی

انواع کفش کوهنوردی

منبع عکس: qartalshoes.com، عکاس: نامشخص

رویه و کفی کفش بخش ساختاری یک کفش را تشکیل می‌دهند که نوع مواد مصرفی برای ساخت آن‌ها به‌لحاظ استحکام، ایمنی و راحتی پا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در گذشته، در ساخت رویه کفش‌ بیشتر از چرم استفاده می‌شد که امروزه چندان متداول نیست و کفش چرمی جای خود را به کفش‌هایی با طرح جدید و رویه‌هایی از الیاف مصنوعی و مواد ترکیبی جدید داده است. توسعه ساخت کفش‌‌، ایمنی و راحتی بیشتری برای کوهنوردان به ارمغان آورده است.

انواع جنس رویه کفش

  • چرم طبیعی
  •  چرم اشبالت‌ دانه‌دار: از شکاف بخش زبر داخلی چرم گاو ایجاد می‌شود و با نایلون یا تورهای نایلونی جفت می‌شود تا قابلیت تنفس بالا ایجاد کند. ارزان‌قیمت است و مقاوت کمی در برابر آب و سایش دارد.
  • چرم نبوک: نوعی چرم دانه‌دار است که نسبتا انعطاف‌پذیر و مقاوم در برابر آب و سایش است. 
  • چرم مصنوعی: نوعی چرم همراه با پلی‌استر و نایلون که از سایر چرم‌ها سبک‌تر است. سریع‌تر جا باز می‌کند، سریع خشک می‌شود، ارزان‌قیمت است و به‌علت کوک‌های دوخت، زودتر پوسیده می‌شود.
  • پارچه‌های گورتکس (Gore-tex): عایق آب، باد و رطوبت و همچنین قابل تنفس است.
  • سیمپاتکس (Sympatex): عایق باد و رطوبت و همچنین قابل تنفس است.
  • کولار: نوعی مواد نوترکیب یا پارچه ضربه‌گیر است.
  • تین‌سولیت (Thinsulate): دارای خاصیت حفظ گرمای پا و مناسب کفش‌های زمستانی است.
  • فایبرگلاس: در میان کوهنوردان ایرانی به پلاستیکی معروف است و برای کوهنوردی اصلا مناسب نیست.

مشخصات لازم برای رویه کفش کوهنوردی

  • ضد آب باشد.
  • امکان تعریق و تنفس آزادانه پا را فراهم کند.
  • قابلیت ارتجاع داشته باشد.
  • تا اندازه‌ای نرم و انعطاف‌پذیر باشد.
  • عایق حرارت عایق باشد.
  • بندهای رویه کفش تا نزدیک مچ پا ادامه داشته باشد تا بهتر کیپ شود و از قوزک پا محافظت کند.

کفی کفش 

کفی کفش کوهنوردی

منبع عکس: edoman.ir، عکاس: نامشخص

کفی کفش همانند لایه‌ای، پاها را از شوک دور می‌کند و تا حد زیادی استحکام کفش را تعیین می‌کند. این استحکام برای کوهپیمایی‌های طولانی روی صخره‌ها و مناطق ناهموار به‌معنای راحتی و پایداری بیشتر است. کفش محکم از آسیبی که به پا در اثر هر پیچ خوردن روی سنگ یا ریشه درخت می‌شود، ممانعت می‌کند.

رایج‌ترین ماده اولیه کفی، اتیلن-وینیل استات (EVA) و پلی‌اورتان است. اتیلن-وینیل استات (EVA) راحت، سبک و ارزان‌قیمت است و در تهیه کفی از چگالی‌های مختلف آن استفاده می‌شود تا در صورت لزوم پشتیبانی محکم‌تری در قسمت جلوی پا ایجاد کند. پلی‌اورتان به‌طور کلی محکم‌تر و با دوام‌تر است و به‌طور گسترده‌ای در کفش‌های کوهنوردی یافت می‌شود.  

مشخصات لازم برای کفی کفش کوهنوردی

  • با ایجاد اصطکاک لازم، ضد لغزش باشد.
  • از لغزش پا درون کفش و در نتیجه احتمال پیچ‌خوردگی قوزک پا جلوگیری کند.
  • مقاومت بالایی داشته باشد.
  • بسته به نوع کفش، انعطاف‌پذیری مناسب داشته باشد.                                                

پشتیبان داخلی کفش کوهنوردی

لایه‌های کفی، میانی و زیره کفش کوهنوردی

منبع عکس: irten.ir، عکاس: نامشخص

برای افزایش استحکام در تحمل وزن به کف کفش، لایه‌ای با ضخامت سه تا پنج میلی‌متر، بین لایه داخلی (کفی) و لایه خارجی (زیره) فشرده می‌شود. طول این لایه‌ها متفاوت است؛ برخی از این پشتیبان‌ها طول کل کفی را در بر می‌گیرد و برخی دیگر تنها نیمی از کفی را می‌پوشاند. اگر در ساخت این لایه از موادی مانند EVA استفاده شده باشد، از فشار ناشی از ضربات زمین که بر پاها وارد می‌شود و از خسته شدن پاها جلوگیری می‌کند. استفاده از لایه پشتیبان باعث حفظ گرما می‌شود و پا را در برابر سرما محافظت می‌کند.

زیره کفش کوهنوردی

زیره ویبرام در کفش‌های کوهنوردی

منبع عکس: digikala.com، عکاس: نامشخص

زیره کفش به بخش بیرونی کفش گفته می‌شود که با سطح زمین در تماس است؛ از آسیب رسیدن به پا ممانعت می‌کند و موجب دوام بیشتر کفش می‌شود. برخی از زیره‌های کفش به‌قدری زیبا طراحی شده است که خود، دلیل خرید کفش می‌شود. زیره کفش‌های کوهنوردی معمولا از چند لایه تشکیل شده‌ است و لاستیک در زیره تمام کفش‌های کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات افزودنی‌هایی مانند کربن برای تقویت استحکام به کفش‌های کوهنوردی اضافه می‌شود. 

مشخصات لازم برای زیره کفش کوهنوردی

  • زیره باید دارای عاج (دندانه) مناسب با محیط مورد استفاده باشد.
  • دارای اصطکاک بالا باشد.
  • مقاوت و پایداری مناسب داشته باشد.
  • بسته به نوع استفاده کفش، انعطاف‌پذیر یا سخت باشد.

زیره کفش ویبرام

«زیره ویبرام» (Vibram) نام یک برند تجاری زیره کفش ایتالیایی است که مجوز جهانی دارد. ویبرام مخفف نام «ویتالی برامانی»، طراح این نوع زیره است. این زیره کفش تحت عنوان «لاستیک ویبرام» یا «ویبرام» نیز شناخته می‌شود و امروزه در کشورهای چین، برزیل، ایتالیا و آمریکا تولید می‌شود.

هدف از ساخت زیره ویبرام طراحی کفش‌هایی مناسب عبور از مناطق سخت و سنگلاخ است. بسیاری از برندهای تولیدکننده کفش از زیره ویبرام استفاده می‌کنند یا در برخی از انواع کفش، زیره خود را به ویبرام سفارش می‌دهند. زیره‌های ویبرام در فرایند تولید کفش‌های کوهنوردی و پوتین‌های کار، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

زیره کفش رابر (Rubber)

«زیره لاستیکی رابر» (Rubber) نوع دیگری از زیره‌ کفش‌های کوهنوردی است که اصلا شکسته نمی‌شود و سایش ندارد. این زیره‌ها علاوه بر  اصطکاک بسیار بالا و استحکام زیاد، از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار است. زیره لاستیکی رابر، در برابر نفوذ آب مقاومت بسیار خوبی دارد.

زیره کفش ترمو (Termo) 

«زیره کفش ترمو» (Termo) در برابر لغزش و سایش به‌شدت مقاوم است و با کیفیت بالای خود، امکان قدم‌زدن روی سطوح لغزنده را فراهم می‌کند. این زیره عایق حرارتی است؛ از این‌رو، برای فصل تابستان و زمستان مناسب محسوب می‌شود. ترمو امکان شکستن ندارد، وزن سبکی دارد و برای پیاده‌روی نیز مناسب است.

مهم‌ترین نکات در خرید کفش کوهنوردی

کفش کوهنوردی

منبع عکس: switchbacktravel.com، عکاس: نامشخص

کفش یکی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز کوهنوردی است. کفش مناسب هر برنامه کوهنوردی، باید بر اساس نوع فعالیت، فصل، شرایط اقلیمی و ویژگی‌های تخصصی نظیر جنس کفی، نوع عایق حرارتی و نوع عایق رطوبتی انتخاب شود.

  • کفش مناسب با برنامه صعود (کوهنوردی در تابستان، صعودهای زمستانه، هیمالیانوردی، سنگ‌نوردی، یخ‌نوردی و...) انتخاب کنید.
  • به استحکام و جنس رویه کفش (ضد آب بودن، تنفس‌پذیری) دقت کنید.
  • استحکام زیره کفش را مد‌نظر داشته باشید.
  • کفش از قوزک پا حمایت کند و از پیچ‌خوردن آن جلوگیری کند.
  • پنجه کفش سخت و محکم باشد تا از انگشتان پا محافظت کند. هنگام خرید با پنجه کفش چند ضربه به دیوار بزنید.
  • وزن هر لنگه کفش کوهنوردی باید حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ گرم باشد تا فرد در هنگام قدم برداشتن در ناحیه پا احساس سنگینی نکند.
  • در انتخاب سایز و راحتی پا داخل کفش دقت کنید.
  • بهترین زمان خرید کفش بعد از ظهر است؛ زیرا پاها به‌علت تورم در بزرگ‌ترین سایز خود قرار دارند.
  • به تاریخ تولید کفش دقت کنید. چسب‌های به‌کار رفته در کفش‌، تاریخ انقضایی بین دو تا پنج سال دارند.
  • کفش کوهنوردی را از میان برندهای معتبر انتخاب کنید.
  • برای خرید برندهای شناخته شده کفش کوه، به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید.
  • به گارانتی کفش توجه کنید.

بهترین برندهای کفش کوهنوردی

برند سالومون (Salomon)

کفش کوهنوردی برند سالومون (Salomon)

منبع عکس: advnture.com، عکاس: نامشخص

برند سالومون در سال ۱۹۴۷ در قلب فرانسه تاسیس شد. «فرانسیس سالومون» این شرکت را با تولید تیغه‌های زیر کفش اسکی در یک کارگاه کوچک راه‌اندازی کرد و پس از گذشت حدود ۷۵ سال، امروزه سالومون طیف متنوعی از محصولات ورزشی را تولید می‌کند.

برند سالومون اکنون به گروه امر اسپورت (Amer Sports) تعلق دارد که مقر آن در هلسینکی فنلاند است. این برند محصولات گوناگونی برای ورزش‌های کوهنوردی، اسکی، اسنوبورد، پیاده‌روی و دویدن ارائه می‌دهد. کفش‌های کوهنوردی این برند با کیفیت بالای ساخت، ایمنی و محافظت از پا، ضربه‌گیر بودن، وزن سبک و قیمت مناسب، کوهنوردهای خارجی و ایرانی را به‌سوی خود جذب می‌کند.

برند لوا (Lowa) 

کفش کوهنوردی برند لووا (Lowa)

منبع عکس: advnture.com، عکاس: نامشخص

برند باواریایی لوا در سال ۱۹۲۳ با تولید کفش‌های سنتی با مواد اولیه اروپایی تاسیس شد. چرم، پارچه و سایر موادی که در Lowa استفاده می‌شود، همگی تحت سخت‌ترین استانداردهای زیست‌محیطی جهان تولید می‌شود. این شرکت یکی از اولین تولیدکنندگان کفش با رویه گورتکس (GoreTex) است. کفش‌های لوا استحکام زیادی دارند و بر اساس مورد استفاده مانند پیاده‌روی و کوهنوردی طبقه‌بندی می‌شود. این برند با کفش‌های کوهستانی و کفش‌های اسکی بنددار خود معروف است.

برند کین (KEEN)

کفش کوهنوردی برند کین (KEEN)

منبع عکس: advnture.com، عکاس: نامشخص

برند کین در سال ۱۹۹۹ توسط مارتین کین در پورتلند آمریکا با طراحی یک صندل آبی نمادین و کفش برای ورزش‌های آبی شروع به فعالیت کرد و سپس به تولید کفش‌های ورزشی دیگر مانند پیاده‌روی و همچنین کیف و لباس پرداخت. این شرکت در سال ۲۰۰۶ دفتر مرکزی خود را به پورتلند اورگان منتقل کرد و به سرعت رشد کرد. چکمه‌های کوهنوردی مقرون‌به‌صرفه برند KEEN در بین کوهنوردانی که به‌دنبال کفش راحت برای پاهای پهن می‌گردند، بسیار محبوب است. 

برند ابوز (Oboz)

کفش کوهنوردی برند ابوز (Oboz)

منبع عکس: obozfootwear.com، عکاس: نامشخص

برند ابوز یکی از بهترین برندهای کفش‌های کوهنوردی ضدآب، با اصالت آمریکایی است که برای ضدآب کردن کفش تنها به گورتکس (GORE-TEX) متکی نیست و از سیستم اختصاصی B-DRY خود استفاده می‌کند که نه‌ تنها مانع ورود آب به داخل کفش می‌شود؛ بلکه دارای خاصیت عرق‌زدایی است تا پاها را برای کوهنوردی‌های چندروزه خشک نگه دارد. برند Oboz از یک زیره ویبرام با گیره‌های ضخیم و چند جهته استفاده می‌کند تا کوهنورد در هر زمینی بدون احساس برآمدگی‌های زیر پا حرکت کند.

برند لاسپورتیوا (La Sportiva)

کفش کوهنوردی برند لا اسپورتیوا (La Sportiva)

منبع عکس: edoman.ir، عکاس: ناشنا

برند ایتالیایی لاسپورتیوا که با کفش‌های کوهنوردی و چکمه‌های اسکی شهرت دارد، در سال ۱۹۲۸ میلادی توسط نارسیسو دلادیو تاسیس شد. او قبل از کمک به تهیه چکمه‌های کوهنوردی برای سربازان ایتالیایی در طول جنگ جهانی دوم، به تولید چکمه برای کشاورزان و چوب‌بران پرداخته بود. این برند امروزه به خاطر حمایت مالی از برخی از ورزشکاران برتر جهان مانند صخره‌نورد معروف «تامی کالدول»، مشهور شده است. چکمه‌های پیاده‌روی برند لاسپورتیوا به عملکرد عالی با قیمت متوسط مشهور هستند.

کفش‌های La Sportiva، ایمنی زیادی در برابر خطرات دارد و رویه کفش محافظت زیادی در برابر سنگ‌ها، شاخه‌ها و سایش ایجاد می‌کند. طراحی گتر در کفش‌های لاسپورتیوا به‌گونه‌ای است که پاها را در برابر برف و سرما گرم‌تر نگه می‌دارد. این برند کفش خاصی برای کوهنوردان ماهری که با زمین‌های فنی برخورد می‌کنند ارائه می‌دهد. این نوع کفش شامل گترهای انعطاف‌پذیر در مچ پا است که قسمت بیشتری از ساق پا را می‌پوشاند و دارای یک زبانه قابل‌تنظیم متناسب هر فرد است.

برند اسکارپا (SCARPA) 

کفش کوهنوردی برند اسکارپا (SCARPA) 

منبع عکس: digikala.com، عکاس: نامشخص

برند اسکارپا (SCARPA) یک برند ایتالیایی تخصصی کفش است که در سال ۱۹۳۸ در منطقه آسولو در مونتوبلینا آغاز به کار کرد. انتخاب نام این برند به‌معنای «شرکت انجمنی تولید کفش در ناحیه کوه آسولو» است که به اختصار SCARPA نامیده می‌شود (Società Calzaturieri Asolani Riuniti Pedemontana Anonima). امروزه شرکت اسکارپا به‌عنوان تولید کننده مرغوب‌ترین و بادوام‌ترین کفش‌های کوهنوردی در دنیا شناخته می‌شود و دارای طیف وسیعی از کفش‌های ورزشی کوهستانی است.

برند نورث فیس (THE NORTH FACE)

کفش کوهنوردی برند نورث فیس (THE NORTH FACE)

منبع عکس: digikala.com، عکاس: نامشخص

برند نورث فیس یک شرکت پوشاک آمریکایی است که در زمینه تولید کفش، لباس و تجهیزات ورزشی فعالیت دارد. این شرکت در سال ۱۹۶۸ توسط داگلاس تامپکینز و سوزی تامپکینز بل در کالیفرنیا تاسیس شد و اکنون مالکیت آن در اختیار شرکت وی اف ورپوریشن است. کفش‌های کوهنوردی این برند با کیفیت عالی خود در میان کوهنوردان خارجی و ایرانی از محبوبیت زیادی برخوردار است.

برند کلمبیا (Columbia)

کفش کوهنوردی برند کلمبیا (Columbia)

منبع عکس: digikala.com، عکاس: نامشخص

برند کلمبیا از سال ۱۹۳۷ در پورتلند توسط خانواده گرت بویل آغاز به فعالیت کرد. این برند محصولات پیاده‌روی، ماهیگیری، شکار، اردو، گلف و صعود را با استانداردهای بالایی فراهم آورده است. در ایران کفش‌های کوهنوردی ساق کوتاه و ساق بلند برند کلمبیا از محبوبیت زیادی برخوردار است.

برند کاتر پیلار (CATER PILLAR)

کفش کوهنوردی برند کاتر پیلار (CATER PILLAR)

منبع عکس: doniakala.com، عکاس: نامشخص

برند کاتر پیلار که در سال ۱۹۲۵ تاسیس شد، یک ابرشرکت صنایع سنگین آمریکایی است که در زمینه طراحی و ساخت موتورهای دیزل، تجهیزات سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی، کامیون‌ و پوشاک فعالیت می‌کند و به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده ماشین‌آلات عمرانی جهان شناخته می‌شود. کاتر پیلار در زمینه پوشاک اقدام به تولید پوتین، کفش‌های ایمنی معدن و کفش کوهنوردی با درجه مقاومت و ایمنی بالا کرده است. کیفیت بالای این محصولات، دلیل محبوبیت این برند است.

برند کریمور (Karrimor)

کفش کوهنوردی برند کریمور (Karrimor)

منبع عکس: nicekala.com، عکاس: نامشخص

برند کریمور پس از جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۳ در لانکاشر انگلستان تاسیس شد. این شرکت امروزه از تولیدکننده‌های کفش‌های ورزشی و تجهیزات و لوازم کوهنوردی، پیاده‌روی و طبیعت‌گردی است که با تکنولوژی مخصوص خود محصولات با کیفیتی را ارائه می‌کند که علاوه بر سبکی از مقاومت بالایی برخوردار است.

برند مِرِل (MERRELL)

کفش کوهنوردی برند مِرِل (MERRELL)

منبع عکس: digionline.ir، عکاس: نامشخص

برند مرل یک شرکت سازنده کفش کوهنوردی آمریکایی است که در سال ۱۹۸۱ در راکفورد میشیگان با ایجاد خط تولید کفش پیاده‌روی پایه‌گذاری شد. محصولات این برند شامل لباس و کفش‌های پیاده‌روی، کوهنوردی و کوهپیمایی است. برند مرل با تولید انواع کفش‌های پیاده‌روی سبک‌وزن و مقرون‌به‌صرفه، دوام و راحتی را به‌طور هم‌زمان به ارمغان آورده است. تولیدات این برند از سال ۱۹۸۷ وارد آسیا شد و مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفت.

برند هامتو (HUMTTO)

کفش کوهنوردی برند هامتو (HUMTTO)

منبع عکس: digikala.com، عکاس: نامشخص

برند هامتو یکی از برندهای چینی نوظهور است که با قدرت، پا به عرصه تولید کفش و پوشاک ورزشی گذاشته و با محصولات با کیفیت و قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه خود، توانسته است در مدت کوتاه به شهرت خوبی دست پیدا کند. کفش‌های هامتو طیف وسیعی از کفش‌های پیاده‌روی، کوهپیمایی و کوهنوردی مردانه و زنانه را در برمی‌گیرند. تنوع رنگ و طراحی در کفش‌های هامتو شما را قادر می‌سازد تا با توجه به نیاز خود از مدل‌های ساق کوتاه، ساق متوسط یا ساق بلند این برند انتخاب کنید.

برند ایرانی پاما (PAMA)

کفش کوهنوردی ایرانی پاما (Pama)

منبع عکس: digikala.com، عکاس: نامشخص

برند ایرانی پاما از سال ۱۳۵۳ با هدف تولید انواع کفش‌های مورد نیاز مردم تاسیس شده و از سال ۱۳۷۲، صادرات محصولات خود را در کنار حضور فعال در بازار داخلی در دستور کار قرار داد؛ در نتیجه، عنوان صادرکننده نمونه کشوری و عنوان تولیدکننده نمونه داخلی را از آن خود کرده است. با توجه به افزایش چشمگیر قیمت‌های محصولات خارجی، کفش‌های پاما از قیمت مناسب و کیفیت قابل‌قبولی برخوردار است.

چگونه از کفش کوهنوردی مراقبت و نگهداری کنیم؟

تمیز کردن کفش کوهنوردی

منبع عکس: dalahoo.com، عکاس: نامشخص

کفش کوهنوردی همانند سایر لوازم ورزشی و کوهنوردی به اصول مراقبتی خاص خود نیاز دارد تا علاوه بر افزایش طول عمر، زیبایی و کیفیت آن نیز محفوظ بماند. این اصول شامل نکات تمیز کردن، نکات نگهداری و نکات ضدآب‌کردن کفش می‌شود که بستگی به نوع جنس کفش کوهنوردی دارد و بهتر است از بروشور کفش استفاده شود یا اطلاعات لازم را از سایت سازنده به‌دست آورد.

تمیز کردن

برای تمیز کردن کفش کوهنوردی، ابتدا بندهای کفش را باز کنید و کفی داخلی کفش را درآورید. گل، لجن و خاک‌های چسبیده به کفش را با برس پاک کنید. حال با یک مسواک نرم، برس نرم یا اسفنج و آب سرد روی کفش را تمیز کنید. مراقب باشید تا آب به داخل کفش نرود. کفش‌ها را در دمای معمولی هوا بگذارید تا خشک شوند. برای خشک ‌کردن از گرما، آتش و نور مستقیم خورشید استفاده نکنید.

نگهداری

نگهداری و ضدآب کردن کفش کوهنوردی

منبع عکس: dalahoo.com، عکاس: نامشخص

پس از هر بار استفاده از کفش و بازگشت از کوهنوردی ابتدا کفش را تمیز کنید، زمان دهید تا کاملا خشک شود، کفی کفش را بردارید و جداگانه نگهداری کنید. تا استفاده بعدی حتما داخل کفش را با استفاده از پارچه یا کاغذ خشک پر کنید، بند کفش را ببندید تا شکل و حالت آن حفظ شود. کفش‌ها را در جای خشک با دمای متعادل نگهداری کنید و از قراردادن آن‌ها در پلاستیک و مکان‌های تاریک خودداری کنید.

کفش‌های کوهنوردی به‌ویژه کفش‌های چرمی اگر به‌طور صحیح نگهداری نشود، سفت می‌شود و ترک می‌خورد که در این‌صورت آب به داخل آن نفوذ می‌کند. برای جلوگیری از این کار از مواد محافظ و واکس مخصوص استفاده کنید. کفش چرمی را می‌توانید با پیه شتر یا گوسفند چرب کنید و محل دوخت‌ها را با موم عسل بپوشانید تا آب وارد کفش نشود.

ضد آب نمودن کفش

وارد شدن آب و رطوبت به درون کفش آزاردهنده است و از عمر مفید کفش می‌کاهد. برای جلوگیری از این عمل باید از اسپری ضد آب‌ کننده استفاده کنید. این اسپری فاقد رنگ‌وبو است. دستورالعمل نوشته شده روی اسپری را بخوانید، به هشدار‌های آن توجه کنید و از تطابق جنس کفش خود با اسپری اطمینان حاصل کنید تا آسیبی به کفش نرسد.

محلول ضد‌آب را از فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری روی کفش اسپری کنید، ۳۰ دقیقه زمان دهید تا کاملا خشک شود. به این ترتیب کفش شما ضد‌آب خواهد شد. اگر کفش کوهنوردی شما از جنس چرم است از مواد ضد‌آب جامد مانند واکس استفاده کنید. 

اگر به ورزش مفرح کوهنوردی علاقه دارید و تجربه‌ای در زمینه خرید کفش کوهنوردی داشته‌اید، نظر خود را در بخش دیدگاه‌های مقاله با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.  

منبع عکس کاور: bestsolu.live

پرسش‌های متداول

انواع کفش کوهنوردی کدامند؟

کفش راهپیمایی، کوهپیمایی، کوهنوردی، کوهنوردی سنگین یک‌پوش، کوهنوردی سنگین دو پوش، هیمالیانوردی، سنگ‌نوردی و یخ‌نوردی

مقاوم‌ترین زیره کفش چه نام دارد؟

زیره ویبرام (Vibram)

در انتخاب سایز کفش کوهنوردی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

کفش کوهنوردی گشاد و تنگ نباشد، هنگام خرید یک جوراب ضخیم بپوشید و کفش خود را یک سایز بزرگ‌تر انتخاب کنید، کفش مورد نظر را به‌مدت ۱۰ دقیقه بپوشید و راه بروید، اگر از کفی طبی استفاده می‌کنید، در هنگام خرید، کفی‌ها را همراه داشته باشید

بهترین برندهای کفش کوهنوردی کدامند؟

برند سالومون، لوا، کین، ابوز، لاسپورتیوا، اسکارپا، نورث فیس، کلمبیا، کاتر پیلار، کریمور، مِرِل، پاما

مطالب مرتبط:

دیدگاه