مرمت و بازسازی نخستین مدرسه یزد

سیامک احدی
سیامک احدی یکشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۵
مرمت و بازسازی نخستین مدرسه یزد

مرمت و بازسازی «دبیرستان کیخسروی یزد» که اولین مدرسه شهر یزد به شمار می‌آید، آغاز می‌شود.

«ساشا ریاحی مقدم» سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت:

دبیرستان کیخسروی واقع در شهر یزد مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره‌ی ثبت ۳۶۱۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مدرسه در یزد، خیابان شهید چمران واقع شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ضمن بر شمردن اهمیت مدرسه کیخسروی ادامه داد:

بخش‌هایی از این بنای تاریخی نیاز به مرمت و بازسازی دارد که به‌زودی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، اداره کل آموزش‌وپرورش یزد و اداره کل نوسازی مدارس استان مرمت و بازسازی می‌شود.

تاریخچه دبیرستان کیخسروی یزد

در سال ۱۲۶۸ به کوشش ارباب کیخسرو مهربان کیخسروی اولین دبستان یزد به نام دبستان کیخسروی تأسیس می‌شود. ارباب کیخسرو در آن زمان بیش از ۳۵ هزار روپیه را به‌دست «انجمن اکابر صاحبان پارسیان بمبئی» که در پیشرفت دانش و بهتر کردن زندگی زرتشتیان ایران فعالیت می‌کردند، سپرد که سود آن را در کارهای فرهنگی دبستان هزینه کنند. دبستان کیخسروی در آن زمان دارای بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز بود و از آموزگاران آن دوره این دبستان می‌توان به ماستر خدابخش، کیومرث وفادار خرمشاهی و بهرام شیرمرد اشاره کرد. در سال ۱۳۰۸ خورشیدی به کوشش فرامرز ماستر این کاربری این دبستان به دبیرستان تغییر یافت و تاکنون نیز به‌عنوان دبیرستان در حال فعالیت آموزشی است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه