خانه «عفیف الدوله» بعد از مرمت، تخریب شد

سیامک احدی
سیامک احدی چهار شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۹
خانه «عفیف الدوله» بعد از مرمت، تخریب شد

بخشی از خانه‌ قاجاری عفیف‌الدوله که به تازگی توسط سازمان زیباسازی و میراث فرهنگی تهران مرمت و بهسازی شده بود، تخریب شده است.

خانه عفیف‌الدوله در سنگلج تهران، محله‌ی ۱۵ خرداد، خیابان اکبرنژاد، خیابان شیشه‌گران کوچه حمامی قرار دارد.

به گفته «بهزاد یعقوبی» نماینده اداره اوقاف در بازار تهران، این بنا یک موقوفه متصرفه است که هرچند در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده، اما جزو بناهای واجد ارزش در بافت تاریخی تهران است.

وی افزود:

هرچند این بنا جزو اموال موقوفه بخش غرب تهران است، اما رئیس این اداره از چنین اقدامی هیچ اطلاعی نداشت و قرار شد امروز در اولین فرصت با نامه‌نگاری با میراث فرهنگی تهران این اتفاق را پیگیری کند.

وی با بیان این که در طول چند سال گذشته بخش‌هایی از خانه توسط افرادی متصرف شده بودند می‌گوید:

در طول چند سال موفق به تخلیه برخی از این افراد شدیم، اما هنوز چند نفر در این بنا ساکن هستند و به نظر می‌رسد این اقدام توسط کسانی انجام شده است که بعد از چند سال زندگی بدونِ اجازه از مالک، خود را صاحب حق می‌دانند.

او با اشاره به مرمت سردر بنا توسط سازمان زیباسازی و میراث فرهنگی در سال گذشته، ادامه می‌دهد:

اوقاف از این عمل استقبال کرد، حتی اعلام کردیم در صورتی که در هزینه‌کرد اعتبار با مشکل بودجه مواجه شدند، می‌توان از محل اجرای «حفظ عین موقوفه» اعتبار را هزینه کرد.

یعقوبی در پایان گفت:

با تخریب‌هایی که در این سال‌ها انجام شده، در حال حاضر دیوار بیرونی ریخته& اما دیوار پشتی و طاق بنا باقی مانده است و قطعا اداره اوقاف تهران هرچه سریع‌تر این تخریب را پیگیری می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه